به اشتراک گذاشتن اطلاعات به صورت وایرلس در واقع از طریق Wi-Fi و Bluetooth و NFC در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در ویندوز ۱۰ می‌توانید از Wi-Fi Direct برای ارسال فایل به گوشی و کار با پرینتر وایرلس و بسیاری امور دیگر استفاده کنید.

در این مقاله به شیوه‌ی استفاده از Wi-Fi Direct در ویندوز ۱۰ برای انتقال فایل می‌پردازیم.

معرفی Wi-Fi Direct: روشی ساده و جدید برای انتقال داده

سرعت وای-فای و فاصله‌ای که پوشش می‌دهد به مراتب بیشتر از ارتباط بی‌سیم بلوتوث است. Wi-Fi Direct از نظر شیوه‌ی استفاده شبیه به  بلوتوث است اما از نظر سرعت، مبتنی بر وای-فای و بسیار سریع‌تر است. به عبارت دیگر برای ارسال فایل می‌بایست وسیله‌ی دریافت‌کننده در حالت آماده‌ی اتصال و رویت‌شدنی یا Visible‌ باشد و در سمت فرستنده هم وسایل اطراف را جستجو کنید.

بلوتوث روش ساده و خوبی است که در سال ۱۹۹۴ معرفی شده است اما از نظر سرعت، محدود است. به همین علت است که برای انتقال فایل‌های حجیم مناسب نیست. در حال حاضر Wi-Fi Direct مثل بلوتوث محبوب نیست.

آیا کامپیوتر ویندوزی من از Wi-Fi Direct پشتیبانی می‌کند؟

قبل از کار با وای-فای دیرکت می‌بایست بررسی کنید که آیا کامپیوتر شما از نظر نرم‌افزار و سخت‌افزار، از Wi-Fi Direct پشتیبانی می‌کند یا خیر؟

یک روش ساده و سریع برای پاسخ به این سوال، استفاده از دستورات cmd است. به عبارت دیگر Win + R را بزنید تا پنجره‌ی Run باز شود و سپس دستور cmd را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

آموزش استفاده از Wi-Fi Firect‌ برای انتقال سریع فایل از اندروید به ویندوز

در پنجره‌ی cmd دستور زیر را اجرا کنید:

ipconfig /all

برای اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد دستور فوق به مطلب زیر توجه فرمایید:

اگر در لیست کارت شبکه‌های فیزیکی و نرم‌افزاری، روبروی Description یا توضیح یکی از موارد، عبارت Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter‌ ذکر شده باشد به این معنی است که کامپیوتر شما از این روش ارتباطی پشتیبانی می‌کند.

آموزش استفاده از Wi-Fi Firect‌ برای انتقال سریع فایل از اندروید به ویندوز

نحوه استفاده از Wi-Fi Direct برای فرستادن فایل از اندروید به ویندوز

برای کار با وای-فای دیرکت احتمالاً به اپلیکیشن جانبی نیاز دارید. یکی از اپ‌های ساده و کاربردی در این زمینه، اپلیکیشن Feem است. این اپ شبیه به SHAREit و Zapya و ... عمل می‌کند اما ساده‌تر و شاید بهتر است.

برای دانلود Feem برای ویندوز و همین‌طور اندروید به وب‌سایت رسمی آن رجوع کنید:

استفاده از Feem به صورت رایگان امکان‌پذیر است اما برای استفاده از تمام امکانات آن می‌توانید نسخه‌ی پریمیوم آن را تهیه کنید. قابلیت Wi-Fi Direct پیش‌بینی شده در Feem هم رایگان است. روش ارسال فایل از اندروید به سیستم ویندوزی به کمک Feem به صورت خلاصه اینگونه است:

ابتدا در اندروید قابلیت هات‌اسپات موبایل را فعال کنید. برای این مهم در اپ Settings به بخش Network & Internet و Hotspot & tethering مراجعه کنید.

لپ‌تاپ یا کامپیوتر ویندوز ۱۰ را به هات‌اسپات ایجاد شده توسط اندروید متصل کنید.

اپلیکیشن Feem را در اندروید و همین‌طور سیستم ویندوزی اجرا کنید. Feem به صورت خودکار برای هر دیوایس، یک نام ساده و البته پسورد در نظر می‌گیرد. پسورد را برای برقراری ارتباط اولیه لازم خواهید داشت.

در اپ اندرویدی Feem برای ارسال از طریق وای-فای دیرکت، کامپیوتر مقصد را انتخاب کنید و روی Send File تپ کنید و پس از انتخاب کردن فایل یا چند فایل، روی Send تپ کنید.

آموزش استفاده از Wi-Fi Firect‌ برای انتقال سریع فایل از اندروید به ویندوز

آموزش استفاده از Wi-Fi Firect‌ برای انتقال سریع فایل از اندروید به ویندوز

به این ترتیب فایل‌ها برای سیستم ویندوزی فرستاده می‌شود و با سرعت بالایی منتقل خواهد شد.

توجه کنید که Feem نسخه‌ی مخصوص macOS و Linux و همین‌طور iOS و ویندوز فون دارد. لذا دامنه‌ی کاربرد آن به اندروید و ویندوز محدود نمی‌شود.

در نبود Wi-Fi Direct از FTP برای نقل و انتقال فایل استفاده کنید

اگر سیستم ویندوز شما از تکنولوژی Wi-Fi Direct پشتیبانی نمی‌کند، روش‌های دیگری هم برای فرستادن فایل از سیستمی به دیگری وجود دارد. به عنوان مثال در بعضی از اپلیکیشن‌های مدیریت فایل نظیر ES File Explorer می‌توانید از پروتکل FTP برای برقراری ارتباط بین اندروید و وسایل موجود در شبکه‌ی لوکال استفاده کنید و فایل‌ها را منتقل کنید. استفاده از FTP‌ روش خوب و ساده‌ای برای انتقال فایل است که در اپ‌های مختلفی پیش‌بینی شده است.

برای کار با FTP در ویندوز، نیازی به نصب کردن اپ اضافی نیست و در واقع فایل اکسپلورر ویندوز به صورت پیش‌فرض از FTP پشتیبانی می‌کند. اما در صورت نیاز می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل FileZilla هم استفاده کنید.