یکی از ویژگی‌های مهم مرورگر معروف Mozilla Firefox، قابلیت نصب کردن افزونه است. می‌توانید برای هر کاربرد خاصی، تعدادی افزونه‌ی مفید و کاربردی پیدا کنید و روی مرورگر نصب کنید تا امکانات یا شیوه‌ی کار مطابق با نیاز شما بهینه شود. اما نصب بودن افزونه‌های بلااستفاده، موجب کندتر شدن مرورگر و کامپیوتر شما می‌شود و میزان استفاده از RAM افزایش پیدا می‌کند. بهتر است مواردی که لازم ندارید را حذف کنید.

در این مقاله نحوه‌ی حذف کردن افزونه‌های نصب شده روی فایرفاکس را بررسی می‌کنیم.

نصب کردن افزونه‌های بلااستفاده روی مرورگرهایی نظیر گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس و همین‌طور مرورگرهایی که با هسته‌ی مشابه طراحی شده‌اند، کار جالبی نیست و میزان استفاده از منابع سخت‌افزاری و به خصوص رم را افزایش می‌دهد. بهتر است پس از نصب کردن هر یک از افزونه‌ها، کارایی آن را بررسی کنید و اگر واقعاً مفید و ضروری نیست، آن را حذف نمایید.

روش حذف افزونه‌ها در مرورگر فایرفاکس

برای شروع کار مرورگر Firefox را اجرا کنید و روی آیکون سه‌خطی منو در گوشه‌ی بالای پنجره کلیک کنید. در منو روی Add-ons کلیک کنید که به معنی افزونه است.

دقت کنید که در زبان گوگل کروم و بسیاری از مرورگرها، از واژه‌ی Extensions برای افزونه‌ها استفاده می‌شود.

آموزش حذف کردن افزونه‌ها در مرورگر فایرفاکس

در تب باز شده که Add-ons Manager نام دارد، لیستی از افزونه‌ها نمایش داده می‌شود. می‌توانید افزونه‌ای که لازم ندارید را به جای کاملاً حذف کردن، صرفاً غیرفعال کنید. برای این منظور روی سوییچ روبروی افزونه‌ی موردنظر کلیک کنید تا در وضعیت غیرفعال قرار گیرد.

آموزش حذف کردن افزونه‌ها در مرورگر فایرفاکس

افزونه‌های غیرفعال شده، در لیست مجزایی که پایین‌تر دیده می‌شود، قرار می‌گیرند. برای حذف کامل، سراغ این لیست بروید.

بهتر است افزونه‌ای که واقعاً ضروری نیست و در آینده از آن استفاده نمی‌کنید را به کلی حذف کنید. برای این کار روی منوی سه‌نقطه‌ای روبروی افزونه‌ی موردنظر کلیک کنید و در منوی باز شده روی Remove کلیک کنید.

آموزش حذف کردن افزونه‌ها در مرورگر فایرفاکس

پیغامی برای تأیید حذف کردن افزونه ظاهر می‌شود. اگر مطمئن هستید و اشتباهی رخ نداده روی دکمه‌ی Remove کلیک کنید. در غیر این صورت روی Cancel کلیک کنید.

برخی از افزونه‌ها ممکن است مشکلات فنی و امنیتی خاصی داشته باشند. در این صورت بهتر است تیک گزینه‌ی I wand to report this extension to Mozilla را بزنید و سپس روی Remove کلیک کنید تا افزونه به بنیاد موزیلا گزارش شود و مورد بررسی قرار گیرد.

آموزش حذف کردن افزونه‌ها در مرورگر فایرفاکس

به همین سادگی افزونه به صورت کامل از مرورگر فایرفاکس حذف می‌شود. در

حذف سریع افزونه‌های Firefix از طریق نوار ابزار

روش قبلی ساده است اما روش سریع‌تری هم برای حذف کردن برخی از افزونه‌های نصب شده روی مرورگر Mozilla Firefox وجود دارد. منظور ما افزونه‌هایی است که آیکونی در کنار نوار آدرس مرورگر اضافه می‌کنند تا دسترسی به امکانات افزونه تسریع شود. برای شروع، مرورگر فایرفاکس را اجرا کنید و سپس در بالای صفحه، روی آیکون افزونه‌ی موردنظر راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Remove Extension را انتخاب کنید. 

آموزش حذف کردن افزونه‌ها در مرورگر فایرفاکس

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، گزینه‌ی Remove from Toolbar نیز در این منو وجود دارد که با کلیک روی آن، آیکون افزونه از نوار ابزار بالای صفحه حذف می‌شود.