در ویندوز ۱۰ جستجو کردن فایل‌هایی با پسوند خاص نظیر jpg امکان‌پذیر است اما اگر بخواهیم دو نوع پسوند فایل را جستجو کنیم، چه باید کرد؟

خوشبختانه این قابلیت در ابزار جستجوی File Explorer ویندوز وجود دارد و لازم نیست نرم‌افزار مدیریت فایل دیگری نصب کنید. در ادامه نحوه‌‌ی پیدا کردن فایل‌هایی با چند نوع پسوند دلخواه را بررسی می‌کنیم.

قبلاً در مقاله‌ای به معرفی چند نرم‌افزار حرفه‌ای برای سرچ کردن کلمه و عبارت منظم در محتویات فایل‌ها معرفی کردیم. در برخی از نرم‌افزار این قابلیت وجود دارد که نام چند نوع فایل را جستجو کنید. به عنوان مثال می‌توانید بخشی از نام فایل را به همراه دو یا چند نوع پسوند جستجو کنید.

در فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ هم قابلیت جستجو کردن در محتویات فایل‌ها وجود دارد و اگر بخواهید جستجو سریع‌تر انجام شود، می‌توانید اندیس‌گذاری فایل‌ها را فعال کنید تا ویندوز هر زمان که سیستم بی‌کار است، محتویات و نام فایل‌ها را ایندکس کند. البته دقت کنید که اگر فایل‌های زیادی روی سیستم داشته باشید و نرم‌افزارهای حجیم و متعدد نصب کرده باشید، طبعاً حجم فایل ایندکس‌ها زیاد می‌شود. البته این موضوع برای کسی که هارددیسک حجیمی در سیستم خود دارد، مهم نیست اما برای افرادی که از SSD با ظرفیت کم استفاده می‌کنند، یک معضل جدی است چرا که ممکن است حجم فایل دیتابیس اندیس‌ها به بیش از ۱۰ گیگابایت برسد!

آموزش جستجو کردن چند نوع پسوند فایل در ویندوز

در ویندوز ۱۰ و همین‌طور ویندوزهای قبلی نظیر ۸، این قابلیت وجود دارد و نیازی به نصب کردن نرم‌افزار اضافی نیست. برای جستجو کردن چند نوع پسوند مختلف در فولدرها، ابتدا نرم‌افزار مدیریت فایل ویندوز را اجرا کنید. می‌توانید از کلید میانبر Ctrl + E برای این مقصود استفاده کنید.

پس از اجرا کردن اپلیکیشن مدیریت فایل، فولدر یا پارتیشنی که می‌خواهید فایل‌های موجود در آن را جستجو کنید، باز کنید. کلید میانبر Ctrl + F را بزنید یا روی کادر جستجو که در گوشه‌ی بالا و راست فایل اکسپلورر واقع شده کلیک کنید. اکنون می‌توانید نام یا پسوند فایل را تایپ کنید.

اما ترفند جستجو کردن چند نوع پسوند: فرض کنید که می‌خواهید فایل‌های متنی نظیر txt و xml و csv و غیره را پیدا کنید. کافی است این پسوندها را پس از عبارت Ext: تایپ کرده و عبارت OR را تایپ کنید و پسوند بعدی را پس از Ext: بعدی تایپ کنید. به مثال زیر توجه کنید:

Ext:.txt OR Ext:.csv OR Ext:.xml OR Ext:.doc

به همین ترتیب برای سرچ کردن فایل‌های عکس با فرمت JPG و PNG و GIF و WebP می‌توانید عبارت زیر را وارد کنید:

Ext:.jpg OR Ext:.png OR Ext:.gif OR Ext:.webp

پس از وارد کردن عبارت حاوی چند پسوند، کلید Enter را فشار دهید و صبر کنید تا ویندوز محتویات فولدر فعلی را جستجو کرده و فایل‌ها را لیست کند.

دقت کنید که کلمه‌ی OR که به معنی یا است را با حروف بزرگ تایپ کنید!