گوگل در طراحی نسخه‌ی بعدی اندروید که اندروید ۱۲ است، استفاده‌ی بهینه از صفحه نمایش بزرگ تبلت‌ها و گوشی‌هایی نمایشگر تاشو دارند را مدنظر قرار داده است و نسخه‌ی خاصی از اندروید به اسم Android 12L را معرفی کرده است. منظور از حرف L، نمایشگر بزرگ یا Large Screen است. در این نسخه‌ی اندروید، نواری در پایین صفحه موجود است که شبیه به تسک‌بار ویندوز و داک مک‌او‌اس عمل می‌کند.

در ادامه با ویژگی‌های Android 12L آشنا می‌شویم.

لزوم بهینه‌سازی اندروید 12L برای نمایشگرهای بزرگ

بنابر اعلام گوگل، در حال حاضر بیش از ۲۵۰ میلیون تبلت، گوشی با نمایشگر تاشو و لپ‌تاپ مجهز به سیستم عامل Chrome OS موجود است که از اندروید و اپ‌های آن بهره می‌برند. در سال اخیر که دوران گسترش بیماری کرونا بوده، میزان استفاده از گوشی و تبلت افزایش پیدا کرده و بیش از ۱۰۰ میلیون تبلت اندرویدی، فعال شده است. این عدد ۲۰ درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد. گوشی‌هایی که نمایشگر تاشو دارند نیز بیشتر شده هر چند تکنولوژی نمایشگر تاشو هنوز در ابتدای مسیر است.

با توجه به آمار فوق، استفاده از محصولات اندرویدی که نمایشگر بزرگی دارند، افزایش پیدا کرده و لزوم بهینه‌سازی رابط کاربری اندروید روشن است.

اندروید 12L و بهینه‌سازی‌های جدید برای تبلت و گوشی تاشو

نسخه‌ی نهایی Android 12L که نسخه‌ی بعدی اندروید است، در اوایل سال بعدی منتشر می‌شود. در حال حاضر نسخه‌ی پیش‌نمایشی مخصوص توسعه‌دهندگان یا به عبارت دیگر Developer Preview آن منتشر شده است. این نسخه برای گوشی‌های هوشمند با نمایشگر کوچک نیز منتشر می‌شود ولیکن برخی از امکانات آن، صرفاً در نمایشگرهای بزرگ قابل استفاده خواهد بود. به عبارت دیگر رابط کاربری اندروید بسته به اینکه اندازه‌ی صفحه نمایش و رزولوشن آن چقدر است، متفاوت به نظر می‌رسد.

تغییرات مهم اندروید 12L برای وسایلی با صفحه نمایش بزرگ

بخش‌هایی که در اندروید 12L برای بهبود کاربری در تبلت و صفحه نمایش بزرگ تغییر کرده، شامل بخش نوتیفیکیشن‌ها، تنظیمات سریع، صفحه‌ی قفل، صفحه‌ی خانه، صفحه‌ی اپ‌های اخیر یا سوییچ کردن بین اپ‌ها و همین‌طور صفحه‌ی کشوی اپلیکیشن‌ها می‌شود. به عنوان مثال اگر صفحه نمایش بزرگ باشد، همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بخش نوتیفیکیشن‌ها و آیکون‌های تنظیمات سریع یا Quick Settings به صورت دو ستونی نمایش داده می‌شود.

اندروید 12L و بهینه‌سازی‌های جدید برای تبلت و گوشی تاشو

اندروید 12L برای مولتی‌تسکینگ یا به زبان دیگر استفاده‌ی هم‌زمان از دو اپلیکیشن نیز بهینه‌تر از نسخه‌های قبلی است. نواری شبیه به تسک‌بار ویندوز در پایین صفحه اضافه شده که برای سوییچ کردن سریع بین اپ‌ها مناسب است. می‌توانید با درگ و دراپ یا گرفتن و رها کردن، از آیکون‌های نوار پایین صفحه استفاده کنید. در این نسخه از اندروید نیز می‌توانید صفحه را به دو بخش تقسیم کرده و دو اپ را در کنار هم ببینید و استفاده کنید. نکته‌ی جالب این است که همه‌ی اپلیکیشن‌ها در این نسخه‌ی اندروید، قابلیت اجرا شدن به صورت نیم‌صفحه‌ای را دارند.

اندروید 12L و بهینه‌سازی‌های جدید برای تبلت و گوشی تاشو

گوگل توسعه‌دهندگان اپ‌های اندروید را به بهینه کردن اپلیکیشن‌ها برای نمایشگرهای کوچک و بزرگ در ۳ اندازه‌ی اصلی تشویق می‌کند. حالت کوچک یا Compact و حالت متوسط که مختص تبلت‌های کوچک و گوشی‌های تاشو است و حالت بزرگ برای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها. به علاوه API جدید برای بهینه‌سازی اپ‌ها در گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو ارایه شده که قرار گرفتن عناصر رابط کاربری را در دو سمت لولا را ساده‌تر می‌کند.

اندروید 12L و بهینه‌سازی‌های جدید برای تبلت و گوشی تاشو

گوگل در Play Store نیز تغییراتی اعمال می‌کند تا به کاربرانی که از صفحه نمایش بزرگ استفاده می‌کنند، در خصوص بهینه نبودن اپلیکیشن هشدار داده شود. به علاوه برای اپ‌هایی که برای نمایشگر بزرگ بهینه شده‌اند، امتیازی در نظر گرفته می‌شود. این تغییرات احتمالاً در سال آینده در گوگل پلی مشهود خواهد بود.

اندروید 12L و بهینه‌سازی‌های جدید برای تبلت و گوشی تاشو