چند روز پیش نسخه‌ی جدید سیستم عامل آیفون‌ها که iOS 15.1 است، معرفی شده و کاربران می‌توانند سیستم عامل گوشی را به این نسخه ارتقا دهند. اما سوال این است که در نسخه‌ی جدید چه تغییراتی دیده می‌شود و چه ویژگی‌های جدیدی وجود دارد؟ در کنار رفع باگ‌های امنیتی و بهینه‌سازی عملکرد، امکانات اضافه شده بسیار موردتوجه و مهم است.

یکی از امکانات جدیدی که اپل در iOS 15 اضافه کرده، قابلیت SharePlay است. قابلیت فیلم‌برداری ProRes نیز در اپلیکیشن دوربین اضافه شده که برای فیلم‌برداری باکیفیت کاربرد دارد. در ادامه به امکانات و ویژگی‌های مهمی که در iOS 15.1 اضافه شده می‌پردازیم.

آشنایی با SharePlay در آیفون

اپل در زمان معرفی iOS 15 هنوز قابلیت SharePlay را نهایی نکرده بود و اکنون با معرفی iOS 15.1، این قابلیت را در سیستم عامل آیفون‌ها می‌بینیم. با استفاده از SharePlay می‌توانید با دوستان و اطرافیان تماس بگیرید و مشغول تماشای فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و گوش دادن به موسیقی بشوید و همه چیز به صورت کامل همگام‌سازی می‌شود. به عنوان مثال کسی جلوتر از دیگران فیلم را نمی‌بیند.

البته دقت کنید که قابلیت SharePlay تنها برای افرادی مفید است که اینترنت پرسرعت و ارزان در اختیار دارند. این افراد می‌توانند از طریق FaceTime با دوستان تماس گرفته و از سرویس‌های Apple TV و Apple Music و غیره استفاده کنند.

فیلم‌برداری با رزولوشن و کیفیت بالاتر با قابلیت ProRes

اگر کاربر آیفون ۱۳ پرو هستید، می‌توانید از گزینه‌ی جدیدی که در اپلیکیشن دوربین اضافه شده استفاده کنید و فیلم‌های باکیفیت‌تری تهیه کنید. نام گزینه‌ی جدید، ProRes Video است. زمانی که ProRes را فعال می‌کنید، حجم ویدیوها بیشتر می‌شود و در مقابل ویدیو باکیفیت‌تر خواهد بود. در مجالی دیگر نحوه‌ی استفاده از این حالت جدید را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی جدید دیگری که در اپلیکیشن دوربین دیده می‌شود، قابلیت Auto Macro است. عکاسی ماکرو برای عکس گرفتن از سوژه‌های نزدیک دوربین کاربرد دارد و با فعال کردن اتو ماکرو، زمانی که فاصله تا سوژه کم باشد، دوربین آیفون به صورت خودکار حالت عکاسی ماکرو را فعال می‌کند. 

سایر تغییرات مهم  iOS 15.1

از دیگر تغییرات و ویژگی‌های مهم iOS 15.1 می‌توان به قابلیت ذخیره کردن کارت هوشمند واکسیناسیون کرونا اشاره کرد. می‌توانید کارت موردبحث را در Apple Wallet اضافه کنید و به جای همراه داشتن کارت فیزیکی، این کارت را در گوشی داشته باشید و هر زمان که لازم شد، آن را به عنوان مدرک واکسیناسیون، اشتراک‌گذاری کنید.

اپلیکیشن محبوب و کاربردی Shortcuts نیز با اضافه شدن اکشن‌های آماده، کاربردی‌تر شده است. به عنوان مثال می‌توانید از اکشن اضافه کردن متن روی عکس و عکس‌های گیف استفاده کنید.

اگر از HomePod اپل استفاده می‌کنید، با iOS 15.1 امکان استفاده از صدای Lossless یا بدون افت کیفیت فراهم شده است و همین‌طور از تکنولوژی صوتی Dolby Atmos با صدای فضایی یا Spatial Audio پشتیبانی شده است.

برای آپدیت کردن سیستم عامل به iOS 15.1، مثل همیشه به اپ تنظیمات و بخش General مراجعه فرمایید.