یکی از روش‌ها و تکنیک‌های عکاسی، Light Box است. منظور از لایت باکس این است که از همه‌ی زوایا به سوژه نور برسد و این کاری است که معمولاً در عکاسی‌ها با استفاده از لامپ‌‌های خاص انجام می‌شود. در واقع بسیاری از عکس‌ها با استفاده از همین تکنیک گرفته می‌شود چرا که با این روش، سایه‌ها به حداقل می‌رسد و همه چیز روشن و درخشان دیده می‌شود.

در ادامه با عکاسی لایت باکس و مزایا و کاربرد آن بیشتر آشنا می‌شویم.

شاید تاکنون به عکس محصولات و چهره‌ی افراد در تبلیغات دقت کرده باشید و برایتان سوال شده باشد که چطور همه چیز صاف و درخشان دیده می‌شود؟ شاید تصور کرده‌اید که عکس‌ها با دوربین‌های بسیار باکیفیت گرفته شده یا پس از عکاسی، با حوصله ویرایش شده است. ولیکن اگر نورپردازی مناسب باشد، نیازی به دوربین قدرتمند و ویرایش تخصصی عکس نیست و می‌توان چنین عکس‌هایی تهیه کرد.

عکاسی لایت باکس چیست؟

منظور از تکنیک Light Box در عکاسی، استفاده از منابع نور متعدد برای نورپردازی از زوایای مختلف است که معمولاً در عکاسی از محصولات کاربرد دارد. عبارت لایت باکس یا جعبه‌ی نور به چادر یا اتاقی گفته می‌شود که شبیه یک استدیوی کوچک نورپردازی است. در این استدیو دوربین و لامپ‌های متعدد برای عکاسی آماده شده است و در کمترین زمان ممکن می‌توان عکس‌های زیبا و حرفه‌ای از محصولات تهیه کرد.

عکاسی لایت باکس چیست؟ چطور از محصولات عکس‌های عالی بگیریم؟

لایت باکس انواع مختلفی دارد و اندازه‌ی اتاقک متفاوت است. تجهیزات موجود نظیر لامپ‌ها نیز متنوع است. اگر حوصله داشته باشید و جستجو و تحقیق کنید، می‌توانید خودتان هم تجهیزات لازم را خریداری کنید و لایت باکس بسازید. خوشبختانه تجهیزات موردنیاز گران‌قیمت نیست! حتی می‌توان با استفاده از لامپ‌های LED معمولی و پارچه‌ی ارزان، لایت‌ باکس ساخت.

چرا عکاسی لایت باکس نتیجه‌ی باکیفیتی دارد؟

موضوع اصلی این است که چرا عکاسی لایت‌باکس نتیجه‌ی جالبی دارد و عکس‌ها به نظر درخشان و صاف و عالی هستند و حتی ویرایش عکس ضرورت ندارد؟

در لایت باکس از ۵ وجه یا پنل استفاده می‌شود: یک وجه همان پلتفرمی است که کالا روی آن قرار می‌گیرد، سه وجه عمودی دور آن قرار گرفته و سقف نیز وجه پنجم است. دوربین نیز روبروی پلتفرم قرار می‌گیرد.

عکاسی لایت باکس چیست؟ چطور از محصولات عکس‌های عالی بگیریم؟

وجوه عمودی و همین‌طور سقف لایت باکس از جنسی به رنگ سفید مات ساخته شده که نور را بازتاب و البته پخش می‌کند. در نتیجه نور به صورت یکنواخت از همه‌ی زوایا به کالا می‌رسد. با توجه به پراکنده بودن نور، طبعاً سایه‌ی قوی روی کالا و همین‌طور پشت و اطراف آن تشکیل نمی‌شود.

مسأله‌ی اصلی نورپردازی است. دو روش نورپردازی در لایت باکس به کار می‌رود:

  • برای نورپردازی می‌توان از لامپ‌های LED کوچک که داخل لایت باکس نصب شده استفاده کرد که در حقیقت منبع نور گسترده است.
  • یک روش دیگر نورپردازی این است که از منبع نور نقطه‌ای و بزرگ نظیر لامپ‌های معمولی استفاده کنیم با این تفاوت که لامپ را بیرون از لایت باکس قرار دهیم و دیواره‌ها از جنسی تهیه شده باشد که نور به شکل ناقص و پراکنده عبور کند.

البته فراموش نکنید که لایت باکس انواع مختلفی دارد. در یکی از انواع آن، برخی از دیواره‌ها به گونه‌ای است که نور از جهت خاصی به کالا برخورد می‌کند و کمی سایه و البته درخشش روی کالا تشکیل می‌شود.

مزایا و کاربرد عکاسی Light Box

با توجه به توضیحات فوق، عکاسی لایت باکس مختص عکس‌های تبلیغاتی از محصولات نیست. به مزایا و کاربری‌های زیر توجه کنید:

  • نورپردازی پراکنده: مزیت اصلی لایت باکس، نورپردازی یکنواخت و پراکنده است تا علاوه بر نقاط نوک‌تیز و بیرونی، حفره‌ها و نواحی داخلی جسم روشن شود. به همین جهت در عکاسی از محصولات، عکاسی لایت باکس بهترین گزینه است. در عکس‌های هنری، عکس‌های پرسنلی، عکاسی سلفی و غیره نیز می‌توان از لایت باکس استفاده کرد.
  • نورپردازی یکنواخت: معمولاً در لایت باکس از لامپ‌هایی با شدت روشنایی مشابه در جهت‌های مختلف استفاده می‌شود. در نتیجه به سطوح مختلف سوژه، نور یکسانی می‌رسد.
  • حذف یا کاهش سایه: یک مزیت مهم دیگر عکاسی لایت باکس، حذف شدن سایه‌ها یا کاهش سایه است. البته اگر لازم باشد، می‌توان سایه ایجاد کرد ولیکن معمولاً هدف عکاس این است که سایه به صورت کامل حذف شود و امکان جدا کردن سوژه از پس‌زمینه‌ی عکس نیز وجود داشته باشد.
  • تمرکز روی سوژه و حذف پس‌زمینه: همان‌طور که اشاره کردیم، سایه‌ها در این نوع عکاسی حداقل است و بیننده روی سوژه متمرکز می‌شود. به علاوه جدا کردن سوژه از پس‌زمینه ساده است. بنابراین اگر عکاس بخواهد پس‌زمینه را تغییر بدهد و در نرم‌افزارهای ویرایش عکس یا ویدیو، از سوژه استفاده کند، عکاسی لایت باکس ضروری است.