یکی از سرویس‌های مطرح و محبوب ایمیل، سرویس Gmail است که توسط گوگل ارایه شده است. با ساخت حساب کاربری در این سرویس می‌توانید از سرویس فضای ابری Google Drive برای آپلود فایل و اشتراک‌گذاری آن استفاده کنید. علاوه بر این با ورود به حساب کاربری جیمیل، می‌توانید پسوردی که در سایت‌های مختلف استفاده می‌کنید را بین کامپیوتر و گوشی یکسان‌سازی کنید. استفاده از سرویس‌های تحت وب گوگل نظیر Google Docs نیز امکان‌پذیر می‌شود.

ساخت حساب کاربری گوگل یا همان جیمیل، بسیار ساده است. کافی است مرورگر اینترنت داشته باشید. این کار هم در گوشی‌های اندرویدی و آیفون و سایر محصولات اپل، ویندوز و لینوکس و خلاصه هر سیستم عاملی امکان‌پذیر است.

چطور در گوشی یا کامپیوتر ایمیل بسازیم؟

ساخت ایمیل در سرویس Gmail گوگل، هیچ هزینه‌ای ندارد و بسیار ساده است. ابتدا به وب‌سایت Gmail مراجعه فرمایید.

اگر از طریق کامپیوتر یا تبلت‌هایی با صفحه نمایش بزرگ، سایت جیمیل را باز کرده‌اید، در گوشه‌ی بالای صفحه روی Create an Account که به معنی ساخت حساب کاربری است، کلیک کنید.

چطور ایمیل بسازم؟ آموزش ساخت ایمیل در گوشی و کامپیوتر

اما اگر با استفاده از گوشی و در صفحه نمایش کوچک این سایت را باز کرده‌اید، دکمه‌ی Get Gmail یا دریافت اپلیکیشن جیمیل در پایین صفحه نمایش داده می‌شود. برای ایجاد حساب گوگل در وسایلی نظیر گوشی، دو راهکار ساده وجود دارد:

  • روش اول استفاده از تنظیمات سیستم عامل و بخش حساب‌های کاربری است. پس از تپ روی افزودن حساب کاربری جدید و انتخاب سرویس Google، مراحل ساخت اکانت جیمیل آغاز می‌شود.
  • روش دوم این است که گزینه‌ی نمایش سایت در حالت دستاپی را فعال کنید. به عنوان مثال اگر از گوگل کروم استفاده می‌کنید، روی منوی سه‌نقطه تپ کرده و سپس روی Show desktop site تپ کنید. سایت جیمیل از نو بارگذاری می‌شود و ظاهر آن درست شبیه سایت جیمیل در کامپیوتر خواهد شد.

ما در این مقاله روش دوم را توضیح می‌دهیم. لذا حالت دستاپی سایت جیمیل را در مرورگر گوشی فعال کنید و سپس روی Create an account در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید.

اما مرحله‌ی بعدی: در صفحه‌ی Create Your Google Account می‌بایست اطلاعات واقعی یا غیرواقعی خودتان را وارد کنید.

  • First name یا نام که می‌توانید از نام دلخواه و مستعار به جای نام واقعی خودتان استفاده کنید.
  • Last name یا نام خانوادگی که این مورد نیز می‌تواند غیرواقعی باشد.
  • Username یا نام کاربری که همان آدرس ایمیل شما خواهد بود. استفاده حروف و اعداد و علامت ممیز مجاز است و سایر علایم غیرمجاز محسوب می‌شود. به علاوه ممکن است آدرس ایمیلی که وارد کرده‌اید، قبلاً توسط شخص دیگری انتخاب شده باشد. در این صورت می‌بایست از نام کاربری متفاوتی استفاده کنید.
  • Password یا رمز عبور که دقت کنید از رمز عبور پیچیده و امن استفاده کنید و به خصوص قابلیت حدس زدن نداشته باشد. طبعاً استفاده از شماره تلفن، نام، نام افراد نزدیک، شماره ملی، شماره دانشجویی، شماره پلاک و غیره، امنیت رمز عبور شما را پایین می‌آورد.
  • Confirm که در این بخش نیز می‌بایست همان پسورد قبلی را برای تأیید وارد کنید.

در نهایت روی Next کلیک کنید.

چطور ایمیل بسازم؟ آموزش ساخت ایمیل در گوشی و کامپیوتر

در صفحه‌ی بعدی که Welcome to Google نام دارد، اطلاعات اختیاری را وارد کنید:

  • Phone Number (optional) یا شماره تلفن که وارد کردن آن اختیاری است. البته اگر پسورد حساب کاربری خودتان را در آینده فراموش کنید و بخواهید پسورد را عوض کنید، گوگل نمی‌تواند طریق پیامک، احراز هویت انجام دهد. لذا اگر این ایمیل را برای استفاده‌‌های مهم و طولانی می‌سازید، بهتر است شماره تلفن واقعی وارد کنید.
  • Recovery Email Address (optional) یا ایمیل ریکاوری که این مورد نیز اختیاری است. وارد کردن ایمیل ریکاوری برای زمانی مفید است که پسورد جیمیل خویش را فراموش کرده‌اید و می‌خواهید پسورد جدیدی انتخاب کنید. گوگل با ارسال ایمیل به آدرس ایمیل ریکاوری، مطمئن می‌شود که شما مالک ایمیل هستید و امکان تغییر رمز عبور را فراهم می‌کند.
  • Your Birthday یا تاریخ تولد
  • Gender یا جنسیت

پس از تکمیل کردن این اطلاعات روی Next کلیک کنید.

چطور ایمیل بسازم؟ آموزش ساخت ایمیل در گوشی و کامپیوتر

در ادامه گوگل صفحه‌ای در خصوص قوانین استفاده از جیمیل نمایش می‌دهد. در صورت نیاز قوانین را مطالعه کنید و در نهایت برای پذیرش، روی I Agree کلیک کنید.

چطور ایمیل بسازم؟ آموزش ساخت ایمیل در گوشی و کامپیوتر

اکنون ایمیل شما آماده‌ی استفاده است و صفحه‌ی اصلی جیمیل که Inbox یا صندوق ایمیل‌های دریافتی است، نمایان می‌شود.

چطور ایمیل بسازم؟ آموزش ساخت ایمیل در گوشی و کامپیوتر

پس از ساخت ایمیل می‌توانید رمز عبور و تنظیمات جیمیل را تغییر بدهید اما تغییر دادن نام حساب کاربری جیمیل امکان‌پذیر نیست.

کاربردهای فراوان جیمیل در کامپیوتر و گوشی و تبلت

می‌توانید در کامپیوتر و لپ‌تاپ و همین‌طور گوشی و تبلت، از جیمیل استفاده کنید. دقت کنید که تنها کاربرد جیمیل، دریافت و ارسال ایمیل نیست بلکه همگام‌سازی یا Sync کردن پسوردها و استفاده از امکانات کامل‌تر سرویس‌های تحت وب گوگل نظیر گوگل داکس، گوگل مپس و غیره، امکان‌پذیر می‌شود. می‌توانید از پسوردهای امن و پیچیده‌ای که کروم ایجاد می‌کند، در سایت‌ها استفاده کنید. خوشبختانه پسوردها در حساب جیمیل شما ذخیره می‌شود و این یعنی نیازی به حفظ کردن نیست. در واقع پسوردها به صورت خودکار با استفاده از قابلیت همگام‌سازی، در گوشی و تبلت شما نیز اضافه می‌شود.

می‌توانید مخاطبین را در جیمیل اضافه کنید و با وجود همگام‌سازی، اطلاعاتی که وارد می‌کنید در همه‌ی وسایلی که به حساب کاربری فعلی متصل شده باشند، اضافه می‌شود. به عبارت دیگر در گوشی اندرویدی که از همین جیمیل برای لاگین استفاده شده باشد، مخاطبین جدید اضافه می‌شود.

برای تایپ صوتی و امور تایپی می‌توانید به جای Word از Google Docs استفاده کنید و این مورد نیز از مزایای حساب جیمیل است: