بیشتر لپ تاپ‌ های ارزان فاقد ویندوز هستند و کاربر باید ابتدا ویندوز و سپس درایور قطعات را نصب کند. خوشبختانه ویندوز و به خصوص ویندوز 10 و ویندوز 11، درایور یا نرم‌افزار راه‌انداز بسیاری از قطعات را در خود دارند یا از طریق سرویس آپدیت ویندوز، دانلود می‌کنند اما گاهی اوقات نسخه‌ی اشتباه نصب می‌شود! به علاوه برای بالا بردن سرعت اجرای بازی‌ها، همیشه بهتر است آخرین نسخه درایور کارت گرافیک را دانلود و نصب کنید.

در این مقاله به روش دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوز 7 و ویندوزهای جدیدتر از سایت رسمی لنوو می‌پردازیم.

قبل از هر چیز توجه کنید که به دلیل تحریم‌ها امکان دانلود کردن نرم‌افزار راه‌اندازی یا به عبارت دیگر درایور از سایت لنوو وجود ندارد. برای دانلود کردن می‌بایست از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی یا به عبارت دیگر از پراکسی و VPN استفاده کنید. البته اگر در کشوری به جز ایران ساکن هستید یا سرویس اینترنت شما به صورتی است که با IP ایران به اینترنت متصل نمی‌شوید مشکلی وجود ندارد.

اگر برایتان سوال شده که آیا نصب کردن درایور لازم است یا خیر، مقاله‌ی زیر را مطالعه فرمایید:

دانلود درایور لپ‌تاپ لنوو از سایت لنوو

ابتدا وب‌سایت رسمی لنوو را باز کرده و در بالای صفحه روی Support کلیک کنید تا بخش پشتیبانی باز شود. آدرس مستقیم این بخش، lenovo.com است. در این صفحه روی گزینه‌ی View PC Support کلیک کنید که با مکث روی دسته‌ی PC ظاهر می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، محصولاتی نظیر کامپیوتر یا Desktop، لپ‌تاپ، تبلت، ایستگاه کاری یا Workstation و همین‌طور مانیتورها و داک‌ها و وسایل جانبی در این گروه قرار می‌گیرد.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

در صفحه‌ی بعدی اگر نرم‌افزار Lenovo Service Bridge را نصب کرده‌اید روی اولین گزینه که Detect Product یا شناسایی خودکار دیوایس است، کلیک کنید. اما اگر این نرم‌افزار را نصب نکرده‌اید، روی Browse Product  کلیک کنید.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

اکنون نوع کامپیوتر یا وسیله‌ی جانبی را انتخاب کنید. برای دانلود درایورهای لپ‌تاپ می‌بایست روی Laptops کلیک کنید.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

دو منوی کرکره‌ای ظاهر می‌شود. منوی Select Series برای انتخاب سری لپ‌تاپ و منوی بعدی برای انتخاب مدل دقیق محصول کاربرد دارد. به عنوان مثال اگر لپ‌تاپ شما مدل Ideapad 330 است، عدد 300 را در کادر جستجوی منوی اول وارد کنید و در لیست نتایج روی 300 Series laptops (ideapads) کلیک کنید.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

پس از انتخاب سری، نوبت به انتخاب مدل می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید در یک مدل لپ تاپ، ممکن است انواع پردازنده و کارت گرافیک و هارددیسک و SSD و نمایشگر به کار برود. به همین علت Ideapad 330 کانفیگ‌های مختلفی دارد.

  • اگر مدل دقیق را می‌دانید، در لیست موجود در منوی Select Subseries آن را انتخاب کنید.
  • اگر مدل سیستم خودتان را دقیقاً نمی‌دانید، روی یکی از مدل‌ها کلیک کنید و در صفحه‌ی بعدی امکان انتخاب دقیق مدل با توجه به سریال نامبر وجود دارد.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

در صفحه‌ی بعدی اگر مدل صحیح سیستم خودتان را انتخاب نکرده‌اید، در کادر Serial Number، شماره سریال لپ‌تاپ را وارد کنید.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

شماره سریال یا سریال نامبر زیر دستگاه درج شده است. برای توضیحات بیشتر به انتهای مقاله مراجعه کنید.

پس از وارد کردن شماره سریال و زدن Enter، صفحه‌ی لپ‌تاپ شما باز می‌شود. در ستون کناری روی Drivers & Software کلیک کنید و سپس برای دانلود دستی درایورها، روی Manual Update کلیک کنید.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

گام بعدی مشخص کردن سیستم عامل است. ویندوز ۷ روی برخی از لپ‌تاپ‌های قدیمی لنوو نصب می‌شود در حالی که ویندوز 11 نصب نمی‌شود و همین‌طور برعکس، ویندوز 7 برای دستگاه‌های جدید مناسب نیست. ممکن است سیستم عامل پشتیبانی نشده، روی دستگاه نصب شود اما درایور همه‌ی قطعات توسط لنوو ارایه نشده است و ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید.

برای انتخاب سیستم عامل، روی Select Additional OS کلیک کنید و سپس روی سیستم عامل موردنظر کلیک کنید. دقت کنید که ویندوز 10 یا 11 و همین‌طور ویندوزهای قدیمی‌تر، نسخه‌ی ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی دارند و بعضی از درایورها نیز نسخه‌ی ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی دارد که متفاوت است. 

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

اکنون می‌توانید درایور کارت صدا را با کلیک روی Audio، درایور بلوتوث و مودم را با کلیک روی Bluetooth and Modem و درایور کارت گرافیک و موس و کیبورد و تاچ‌پد و سایر موارد را با کلیک روی دسته‌های بعدی دانلود کنید.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

پس از کلیک روی هر دسته، ممکن است یک یا چند درایور برای دانلود وجود داشته باشد. برای دانلود ابتدا روی فلش موجود در ستون See Files در سمت راست کلیک کرده و سپس روی آیکون زیر عبارت Download کلیک کنید.

دقت کنید که در برخی از مدل‌ها، دو یا چند نوع تاچ پد با برند متفاوت به کار رفته و در نتیجه در صفحه‌ی دانلود درایور، دو یا چند درایور ارایه شده است. در این حالت می‌بایست مدل دقیق تاچ پد سیستم خودتان را از طریق دیوایس منیجر چک کنید و درایور صحیح را دانلود و نصب کنید. اگر مطمئن نیستید، همه‌ی درایورها را دانلود کرده و یکی‌یکی نصب کنید تا زمانی که تاچ‌پد و قابلیت‌های آن به صورت کامل فعال شود.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

شماره سریال لپ تاپ لنوو

شماره سریال لپ تاپ لنوو معمولاً زیر دیوایس درج شده است. ممکن است دو برچسب وجود داشته باشد. یکی از برچسب‌ها حاوی سریال و نوع دیوایس است. سریال روبروی S/N درج می‌شود و نوع مدل روبروی Type ذکر می‌شود.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف

در برخی از مدل‌ها محل برچسب و اطلاعات روی آن متفاوت است و شاید برچسب بزرگ‌تر و شلوغ‌تر باشد! در این صورت هم اگر دقت کنید، سریال نامبر روبروی S/N ذکر شده است و مدل دستگاه نیز روبروی Modal Name ذکر می‌شود.

دانلود درایور لپ تاپ لنوو برای ویندوزهای مختلف