در نرم‌افزار ورد قابلیت ایجاد کادر دور صفحه وجود دارد که گاهی به آن حاشیه صفحه گفته می‌شود. اما نوع دیگر قاب دور متن، کادر دور پاراگراف است. برای ایجاد کادر دور متن در ورد می‌توانید پاراگرافی را انتخاب کنید و سپس در ضلع چپ، راست، بالا یا پایین و یا همه‌ی ضلع‌ها، خط رسم کنید. نوع خط و رنگ آن قابلیت سفارشی‌سازی دارد.

در ادامه به نحوه ایجاد کادر دور متن در ورد و همین‌طور روش حذف کادر دور متن در ورد می‌پردازیم.

ایجاد کادر دور متن در ورد

ایجاد کادر دور متن در ورد امکان‌پذیر است و می‌توانید برای هر ضلع پاراگراف، نمایش خط را فعال و غیرفعال کنید. به عنوان مثال می‌توانید فقط سمت چپ متن خط عمودی بکشید. اما روش کار: برای اضافه کردن خط دور یک پاراگراف از متن، ابتدا روی پاراگراف موردنظر کلیک کنید. سپس در تب Home از نوار ابزار بالای صفحه، روی آیکون چهارخانه در بخش Paragraph کلیک کنید. در منوی باز شده چند گزینه برای رسم خط در بالا و پایین و چپ و راست وجود دارد. به عنوان مثال اگر روی Bottom Border کلیک کنید، خطی در پایین پاراگراف فعلی نمایش داده می‌شود و اگر روی Right Border کلیک کنید، در سمت راست نیز خط نمایش داده می‌شود.

اگر روی همه‌ی گزینه‌های Bottom Border الی Right Border کلیک کنید، ایجاد کادر دور متن در ورد تکمیل می‌شود.

ایجاد کادر دور متن در ورد و روش حذف کادر دور متن

اما شاید تنظیمات بیشتری لازم دارید و به عنوان مثال می‌خواهید کادر دور متن در ورد به صورت خط چین یا خط ضخیم یا نقطه چین و سایر استایل‌ها باشد. در این صورت در منوی کرکره‌ای موردبحث روی آخرین گزینه یعنی Borders and Shading کلیک کنید.

در پنجره‌ی باز شده و تب اول که Borders نام دارد، از منوی Style نوع خط را انتخاب کنید. رنگ نیز از منوی Color قابل انتخاب است. سپس در سمت راست یا Preview، روی ضلع‌های دور پاراگراف کلیک کنید تا خط آن ضلع نمایان شود. اگر یک بار دیگر کلیک کنید، خط مربوط به آن ضلع ناپدید می‌شود.

دقت کنید که در منوی کرکره‌ای Apply to، گزینه‌ی Paragraph انتخاب شده و این یعنی کادری که در حال سفارشی‌سازی آن هستید، فقط دور پاراگراف فعلی اضافه می‌شود. در نهایت روی OK کلیک کنید. 

ایجاد کادر دور متن در ورد و روش حذف کادر دور متن

نتیجه را بررسی کنید و در صورت نیاز، تنظیمات را با تکرار کردن مراحل، تغییر دهید. همان‌طور که می‌بینید اضافه کردن قاب دور متن در ورد بسیار ساده است اما چطور کادر دور متن را حذف کنیم؟

ایجاد کادر دور متن در ورد و روش حذف کادر دور متن

حذف کادر دور متن در ورد

شاید فایلی به دست شما رسیده یا متنی را از صفحه‌ای کپی و پیست کرده‌اید و دور پاراگراف خاصی، کادر دیده می‌شود. حذف کادر دور متن در ورد امکان‌پذیر و بسیار ساده است. برای حذف قاب دور متن، ابتدا روی پاراگراف موردنظر کلیک کنید. سپس روی منوی موردبحث در تب Home کلیک کنید و در نهایت روی گزینه‌ی No Border کلیک کنید. به این ترتیب حذف کادر دور متن در ورد انجام می‌شود.

دقت کنید که کادر دور صفحه با کادر دور پاراگراف متفاوت است هر چند تنظیمات مربوطه در همین منوی کرکره‌ای و پنجره‌ی Borders and Shading موجود است. برای اطلاعات بیشتر به مطلب زیر توجه فرمایید: