برای ساخت انتن وای فای با برد بالا به وسایل و تجهیزات خاصی نیاز دارید اما اگر مشکل شما تقویت وای-فای باشد، با وسایل دم دستی و چند ابزار ساده، می‌توانید تقویت‌کننده‌ی خوبی بسازید. حتی نیازی به محاسبات مهندسی و طراحی پیچیده نیست.

در این مقاله نحوه ساخت آنتن wifi را شرح می‌دهیم که برای حل مشکل ضعیف بودن آنتن‌دهی وای-فای مناسب است. با ما باشید.

مزایای ساخت تقویت کننده آنتن وای فای

برد وای-فای در حالتی که موانع وجود نداشته باشد، حداکثر در حد ۱۰۰ متر است اما گاهی در منازل و ادارات، زمانی که فاصله لپ تاپ یا کامپیوتر با مودم یا روتر وایرلس، به بیش از ۱۰ متر می‌رسد، مشکل آنتن‌دهی پیش می‌آید و سرعت دانلود کاهش پیدا می‌کند. علت وجود موانع ضخیم نظیر دیوارها و موانع فلزی است. اگر موانع را به حداقل برسانیم، شاید وای فای حتی در فاصله‌ی ۲۰ ۳۰ متری هم به خوبی عمل کند و سرعت اینترنت کم نشود.

برای تقویت کردن امواج شبکه وای فای روش‌ها و وسایل مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانیم از تکرارکننده وای فای یا Wi-Fi Repeater استفاده کنیم و پوشش شبکه وای-فای در نقاط گوشه و کنار ساختمان را با این سخت‌افزار تکمیل کنیم. اما یک راهکار جالب و بسیار کم‌هزینه، ساخت تقویت کننده آنتن وای فای است. برای ساخت تقویت کننده آنتن وای فای می‌توانید از ظرف فلزی مواد غذایی، فویل آلومینیوم و قطعه‌ای سیم و فیش آنتن استفاده کنید که در دسترس عموم است. لذا اگر کسی از شما پرسید که آیا تقویت سیگنال وای فای با قوطی نوشابه امکان‌پذیر است؟ تعجب نکنید چرا که بسیاری از افراد چنین کاری را انجام داده‌اند. در ادامه نحوه ساخت آنتن wifi دور برد را شرح می‌دهیم. البته قیمت تقویت کننده وای فای و ریپیتر وای فای بسیار زیاد نیست ولیکن می‌توانید با کمترین هزینه، مشکل آنتن وای فای را حل کنید.

قبل از مطالعه نحوه ساخت آنتن wifi دور برد دقت کنید که در صورت پایین بودن سرعت اینترنت و شبکه، ابتدا سایر مشکلات شبکه وای-فای را حل کنید. به عنوان مثال اگر قدرت آنتن مودم یا روتر بسیار ضعیف است، مودم یا روتر بی‌سیم بهتری تهیه کنید و همین‌طور اگر سرعت اینترنت پایین است، با دیوایس دیگری و از فاصله‌ی کمتر، به همان وای فای متصل شوید و سرعت را بررسی کنید.

تقویت سیگنال وای فای با قوطی نوشابه

یکی از معروف‌ترین راه‌های ساخت آنتن وای فای با برد بالا، استفاده از قوطی نوشابه یا قوطی کنسرو و دیگر مواد غذایی است. اساس کار این نوع آنتن وای فای، هدایت کردن امواج وای فای و جذب بهینه‌تر آن است.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

اما وسایل لازم:

ظرف فلزی نوشابه یا کنسرو یا مانند آن با قطر داخلی بین ۷۶ تا ۱۰۱ میلی‌متر که قطر ۹۲ میلی‌متر بهترین حالت ممکن است و ارتفاع ظرف ۱۴۷ میلی‌متر بهینه است.

کانکتور مادگی یا نوع N آنتن وای-فای

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

قطعه‌ای سیم مسی به قطر حدود ۲ میلی‌متر به عنوان پروب

تبدیل مادگی RP-SMA به کانکتور نری نوع N

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

کارت شبکه وایرلس به صورت دانگل USB با آنتن جداشدنی

هویم و سیم لحیم برای لحیم‌کاری

انبردست یا سیم‌چین

دریل

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

دقت کنید که ظرف فلزی بسیار مهم است و می‌بایست ابعاد بهینه‌ای داشته باشد تا تقویت کننده وای فای به خوبی عمل کند. اگر ظرف مناسبی در منزل پیدا نمی‌کنید، بهتر است با خط کش به سوپرمارکت بروید و قوطی با قطر حدود ۹۲ میلی‌متر و ارتفاع حدود ۱۴۷ میلی‌متر پیدا کنید!

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

نحوه ساخت آنتن WiFi دوربرد

ابتدا از پروب شروع می‌کنیم. پروب قطعه‌ای سیم مسی است که در اواسط ظرف فلزی قرار گرفته و به کانکتور مادگی نوع N لحیم می‌شود. فاصله پروب از ته ظرفی به قطر ۸۲ میلی‌متر می‌بایست حدود ۶۴.۱ میلی‌متر باشد. لذا با استفاده از دریل، در این فاصله سوراخی ایجاد کنید و دقت کنید که حتی ۱ میلی‌متر هم بسیار مهم است! بنابراین اگر رینگ ضخیم در پایین ظرف وجود دارد، فاصله را از کف داخلی ظرف اندازه بگیرید.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

قطر سوراخ می‌بایست کمی بزرگ‌تر از قطر پیچ کانکتور باشد.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

اگر مته تیز باشد، احتمالاً سوراخ کردن ظرف فلزی ساده خواهد بود اما ظرف‌های بسیار نازک و مته‌ی کند، مشکل‌ساز است و شاید به جای سوراخ کردن، برش زدن و سایر روش‌ها کارساز باشد. رعایت کردن ایمنی و به خصوص استفاده از عینک محافظ را فراموش نکنید.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

طول سیم مسی یا همان پروب نیز بسیار مهم است و حتی ۱ میلی‌متر کمتر یا بیشتر شدن آن، در عملکرد آنتن WiFi دوربرد اثر زیادی دارد. برای قطر ۸۲ میلی‌متر، طول بهینه حدود ۳۰.۷ میلی‌متر است.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

دقت کنید که طول پروب در حقیقت فاصله نوک سیم مسی از کف کانکتور برنجی است.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

برای محاسبه طول بهینه پروب و فاصله بهینه پروب از ته ظرف فلزی به این صفحه مراجعه فرمایید.

پس از سوراخ کردن ظرف و لحیم کردن پروب، کانکتور را وارد قوطی کرده و پیچ آن را از سمت داخل محکم کنید.

اتصال آنتن وای فای به کارت شبکه وایرلس

اکنون آنتن آماده است و می‌بایست به کارت شبکه متصل شود. برای این کار از کابل تبدیل استفاده کنید که یک سر آن به کانکتور داخل ظرف و سر دیگر به کارت شبکه متصل می‌شود. می‌توانید برای آنتن دوربرد وای فای که ساخته‌اید، پایه نیز بسازید تا تنظیم جهت و موقعیت آن ساده‌تر شود.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

در نهایت نوبت به تست عملکرد می‌رسد. نرم‌افزارهای مختلفی برای بررسی قدرت سیگنال وای-فای وجود دارد. یکی از نرم‌افزارهای رایگان، Homedale است. در بررسی نمونه‌ای از آنتن دوربرد ساخته شده با ظرف فلزی، نمودار زیر به دست آمده است. در این نمودار، خط آبی مربوط به قدرت آنتن با استفاده از آنتن دست‌ساز است و خط زرد به آنتن اصلی کارت شبکه USB مربوط می‌شود. همان طور که می‌بینید قدرت آنتن تقریباً ۲۰ دسی‌بل‌متر بیشتر شده که رقم قابل توجهی است.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

البته توجه داشته باشید که ظرف استفاده شده در این تست، قطر بهینه که ۹۲ میلی‌متر است، ندارد. اگر ظرفی با این قطر داشته باشید و سوراخ کردن ظرف و برش سیم پروب را با دقت کامل انجام دهید، احتمالاً تقویت کننده وای فای دست‌ساز شما بهتر عمل می‌کند.

طریقه نصب آنتن وای فای روی مودم

مودم و روتر وایرلس معمولاً آنتن جداشدنی دارد. لذا نصب آنتن وای فای روی آن بسیار ساده و با سفت کردن پیچ کانکتور انجام می‌شود. نکته‌ی جالب این است که می‌توانید تقویت کننده آنتن وای فای که با استفاده از ظرف فلزی ساخته‌اید را به مودم متصل کنید و جهت آن را به سمت دیوایسی که در فاصله‌ی زیادی قرار گرفته، تنظیم کنید. البته با این کار، قدرت آنتن در سایر جهات کمتر می‌شود.

ساخت آنتن وای فای با برد بالا با کمترین هزینه

اگر مودم شما دارای ۲ یا ۳ آنتن باشد، می‌توانید به جای یکی از آنتن‌ها، آنتن دست‌ساز را قرار دهید و نقاط دوردست منزل یا محل کار را با آن پوشش دهید. دقت کنید که در مورد برخی از مودم‌ها و روترهای وای فای، آپدیت کردن فرم ویر پس از تغییر دادن آنتن ضروری است.