بعضی از اپ‌های اندروید مصرف اینترنت بالایی دارند و به همین علت کاربران به دنبال روش قطع دسترسی برنامه به اینترنت در شیائومی یا سامسونگ و سایر برندهای گوشی هستند. برخی از کاربران هم به دلیل خاصی می‌خواهند در پیام‌رسان‌ها آفلاین دیده شوند و به روش قطع دسترسی واتساپ به اینترنت در ایفون یا اندروید فکر می‌کنند. خوشبختانه این کار در گوشی‌های مختلف امکان‌پذیر است.

کافی است تنظیمات دسترسی‌های اپلیکیشن را بررسی کنید و دسترسی به اینترنت Wi-Fi و همین‌طور Mobile Data که اینترنت سیم کارت است را قطع کنید. روش کار را به صورت کامل و تصویری در ادامه توضیح می‌دهیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

محدود کردن استفاده از اینترنت گوشی در برنامه‌های خاص، موجب کاهش مصرف اینترنت و هزینه‌ها می‌شود. به علاوه متصل بودن برخی برنامه‌ها به اینترنت، فایده‌ی خاصی ندارد و حتی مشکل‌ساز است. لذا بهتر است با روش قطع دسترسی برنامه به اینترنت در اندروید آشنایی داشته باشید. البته در آیفون نیز این قابلیت وجود دارد و می‌توانید برای قطع دسترسی برنامه به اینترنت در آیفون یا آیپد، اقدام کنید. در ویندوز تنظیماتی برای این امور وجود دارد ولیکن بهتر است برنامه‌های خاصی نصب کنید تا کار ساده‌تر شود.

قطع دسترسی برنامه به اینترنت در اندروید

در اندروید 11 و نسخه‌های بعدی، برخی از سازندگان گوشی و تبلت تصمیم گرفته‌اند که تنظیمات شبکه که به صورت جداگانه برای هر اپ قابل تغییر است را حذف کنند! بنابراین قطع دسترسی برنامه به اینترنت در شیائومی با روش قطع دسترسی برنامه به اینترنت در سامسونگ یا هواوی و سایر برندها، یکسان نیست ولیکن این قابلیت در همه‌ی گوشی‌ها وجود دارد.

برای شروع کار اپلیکیشن تنظیمات یا Settings را با تپ کردن روی آیکون چرخدنده در بخش نوتیفیکیشن‌ها یا تنظیمات سریع و یا در لیست اپ‌ها، اجرا کنید. در تنظیمات روی Mobile network یا شبکه‌های تلفن همراه تپ کنید و سپس روی مصرف دیتا یا Data usage تپ کنید.

قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در اندروید

در این بخش روی دسترسی به شبکه یا Network access تپ کنید. لیستی از اپ‌های نصب شده ظاهر می‌شود و روبروی هر اپلیکیشن، دو تیک برای دسترسی به شبکه و اینترنت دیده می‌شود. شبکه‌ی تلفن همراه یا همان اینترنت سیم کارت با عبارت Mobile data مشخص شده و شبکه‌ی وای-فای نیز با عنوان Wi-Fi ستون جداگانه دارد. برای قطع دسترسی برنامه به اینترنت در اندروید، لازم است که هر دو تیک روبروی اپ موردنظر را حذف کنید.

اما اگر مقصود شما محدود کردن استفاده از اینترنت گوشی یا همان اینترنت سیم‌کارت است، فقط تیک Mobile data را حذف کنید.

قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در اندروید

به همین سادگی دسترسی اپ‌ها به اینترنت محدود یا مسدود می‌شود.

مسدود کردن دسترسی به اینترنت در اپ‌های سیستمی اندروید

در بخش Network access به صورت پیش‌فرض فقط اپ‌هایی که خودتان نصب کرده‌اید، لیست می‌شود و خبری از اپ‌های سیستمی اندروید نیست در حالی که ممکن است برخی از این اپ‌ها، مصرف اینترنت قابل توجهی داشته باشند.

برای قطع دسترسی اپ‌های سیستمی اندروید، روی منوی بالای صفحه تپ کرده و گزینه‌ی Show sysrem processes که البته در برخی گوشی‌ها ممکن است نام آن کمی متفاوت باشد را لمس کنید. به این ترتیب همه‌ی اپ‌های اندروید لیست می‌شوند. برای مسدود کردن دسترسی برنامه به اینترنت، تیک اینترنت دیتا و وای-فای روبروی آن را حذف کنید.

قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در اندروید

پس از قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در سامسونگ یا شیائومی و هواوی و سایر برندها، زمانی که اپ را اجرا می‌کنید، پیامی در مورد محدودیت دسترسی به اینترنت ظاهر می‌شود. اگر روی Remove تپ کنید، دسترسی مجاز می‌شود! اما اگر روی Cancel تپ کنید، دسترسی برنامه به اینترنت قطع می‌ماند. اگر نمی‌خواهید هر بار این پیغام ظاهر شود، تیک Don't remind me again را بزنید و سپس روی Cancel تپ کنید. هر زمان که لازم باشد می‌توانید به Settings اندروید مراجعه کنید و دسترسی اپ‌ها را آزاد کنید.

قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در اندروید

محدود کردن استفاده از اینترنت در یک اپ خاص

یک روش ساده‌تر هم برای قطع دسترسی یک اپ خاص به اینترنت وجود دارد که در گوشی‌هایی که در تنظیمات بخشی به اسم Network access ندارند، کاربرد دارد. برای شروع، اپ Settings یا تنظیمات اندروید را اجرا کنید. سپس روی Apps و در صفحه‌ی بعدی نیز روی Apps تپ کنید. البته نام این گزینه‌ها در برخی از گوشی‌ها متفاوت است.

قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در اندروید

در لیست اپ‌ها روی اپ موردنظر تپ کنید. در صفحه‌ی باز شده روی گزینه‌ای به اسم Data usage تپ کنید.

قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در اندروید

در صفحه‌ی بعدی ممکن است میزان استفاده اپ از اینترنت در هفته یا ماه اخیر نمایش داده شود. ممکن است دو تب برای Mobile data و Wi-Fi وجود داشته باشد و مصرف اینترنت گوشی و شبکه وای-فای به صورت مجزا نمایش داده شود. در برخی گوشی‌ها نموداری از مصرف روزانه نیز ارایه می‌شود.

برای محدود کردن دسترسی، در پایین این صفحه سوییچ یا تیک گزینه‌ی Mobile data و Wi-Fi را حذف کنید.

قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در اندروید

روش دیگر برای دسترسی به این بخش از تنظیمات، تپ و مکث روی آیکون اپلیکیشن در صفحه خانه یا در کشوی برنامه‌های اندروید و سپس لمس کردن گزینه‌ی App info یا اطلاعات اپ است. در صفحه‌ی باز شده گزینه‌ی Data usage یا مصرف اینترنت موجود است و با تپ کردن روی آن می‌توانید گزینه‌های مربوط به دسترسی به اینترنت وای-فای و سیم کارت را به صورت مجزا، قطع و وصل کنید.

این روش برای قطع دسترسی واتساپ به اینترنت یا قطع دسترسی اینستاگرام به اینترنت و همین‌طور قطع دسترسی چند برنامه‌ی خاص به اینترنت، مناسب است. اگر تعداد اپ‌ها زیاد باشد، بهتر است از روش اول استفاده کنید چرا که قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت از طریق یک صفحه انجام می‌شود.