امروزه کمتری کسی پیدا می شود که در دنیای مجازی فعالیت داشته باشد اما با تولید محتوا آشنایی نداشته باشد! افراد زیادی به کمک آموزش تولید محتوا رایگان توانسته اند برای کسب و کار خود محتوای جذاب تهیه نمایند و رتبه سایت یا فروشگاه خود را بالا ببرند. تقریباً هر شغل اینترنتی با تولید محتوا سر و کار دارد، پس می توانیم حدس بزنیم که تولید محتوای خوب چقدر می تواند بر درآمد و کسب و کار شما تاثیر بگذارد. ما در این پست می خواهیم تولید محتوا را به صورت رایگان به شما آموزش دهیم، پس با ما همراه باشید.
مقدمه تولید محتوا رایگان
تولید محتوا در دنیای اینترنت به چند دسته تقسیم می شود، از انواع آن می توان به تولید محتوای متنی، صوتی و ویدیویی اشاره کرد. اما مسئله بزرگ اینجاست، هر محتوایی که تولید می شود ابتدا برای آن تولید محتوای متنی صورت می گیرد، سپس به محتوای مدنظر تبدیل می شود. بسیاری بر این باورند که تولید محتوای متنی دیگر کاربردی ندارد! اما جالب است بدانید که در حال حاضر پرکاربردترین محتواها از نوع متنی است و همچنین آمار درخواست نیرو برای این شغل نیز افزایش پیدا کرده است، به این دلیل که پایه ای ترین شکل تولید محتوا را محتواهای متنی تشکیل داده اند. همه کسانی که در بستر اینترنت در حال تولید محتوا هستند، ابتدا قبل از هر چیزی تولید محتوا متنی انجام می دهند. برای مثال اگر می خواهید یک کلیپ ویدیویی درست کنید، پادکست یا فایل صوتی ضبط کنید و موارد مشابه آن، بایستی از تولید محتوای متنی استفاده کنید.
پلتفرم های زیادی برای تولید محتوا متنی وجود دارد. یکی از این پلتفرم ها که برای طراحی سایت از آن استفاده می شود، وردپرس است. اگر می خواهید نحوه کار کردن با این پلتفرم را یاد بگیرید و سایت شخصی خود را طراحی کنید، پیشنهاد می کنیم آموزش های زیر را از فرادرس مشاهده کنید تا بعداً به مشکل برنخورید.
تولید محتوای متنی چه اهمیتی دارد؟
این روزها هر فردی به مشکلی که می خورد یا به دنبال پیدا کردن پاسخ یک چیزی است، اولین کاری که به ذهنشان می رسد جستجو در گوگل است. موتور جستجوی گوگل دارای الگوریتم هایی است که محتواهای متنی ایندکس شده را از لحاظ سئو و کیفیت بررسی می کند و در صورتی که دارای محتوای مناسبی باشد، رتبه سایت را افزایش داده و در یکی از صفحات گوگل نمایش خواهد داد.
اگر محتوای متنی شما جذاب باشد، علاوه بر اینکه رتبه خوبی از گوگل دریافت خواهد کرد، یک روش آسان و مقرون به صرفه برای جذب مخاطب نیز می باشد. بیشتر کسانی که در این حوزه فعالیت دارند اقرار کرده اند که محتوای متنی خوب و کاربردی بیشتر از دیگر انواع محتواها جذب دارد، برای تولید محتوای متنی مناسب نیز می توانید از مباحث سئو استفاده کنید و محتوای بهینه سازی شده تولید نمایید. این موضوع را در ادامه مطلب تولید محتوا رایگان توضیح خواهیم داد.
گفتیم که یکی از راه های جذب مخاطب که در عین کاربردی بودن بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه نیز می باشد، تولید محتوای متنی است. خوشبختانه هزینه های طراحی سایت غیر حرفه ای چندان زیاد نیست و حتی خودتان نیز می توانید با کمی آموزش و هزینه بسیار کم، سایت خود را طراحی کنید، از طرفی دیگر پلتفرم هایی مانند وبلاگ ها و سایت سازها نیز هستند که به صورت رایگان و گاهی در قبال دریافت هزینه خدمات ایجاد بستر برای تولید محتوای متنی را برای شما فراهم می کنند، از این فضاها نیز می توانید استفاده کنید.
محتواهای متنی در بین مردم جا افتاده اند و طرفداران خاص خود را دارند، این درحالی است که محتواهای صوتی و ویدیویی آن طور که باید مورد تایید مردم واقع نشده است و مخاطبان بیشتر دوست دارند یک مطلب را بخوانند تا اینکه اینکه ویدیوی آموزشی آن را مشاهده کنند.
آموزش تولید محتوا رایگان
به طور کلی، به قدری افراد مختلف به تولید محتوا رایگان و متنی علاقه مند شده اند که تصمیم گرفتیم این مطلب را برای شما عزیزان تهیه کنیم تا بتوانید با مفاهیم پایه محتوا نویسی آشنا شوید. برای نوشتن یک متن بایستی چند نکته مهم را رعایت فرمایید که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.
انتخاب کلمه کلیدی مناسب
مهم ترین بخش هر محتوایی انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای مانور دادن بر روی آن موضوع است. اگر می خواهید محتوای خوبی بنویسید باید درمورد یک موضوع خاص باشد و از بحث خارج نشوید! انتخاب کلمه کلیدی مناسب در مباحث سئو اهمیت بسیار زیادی دارد، برای این کار ابزارهای زیادی در سطح اینترنت وجود دارد که می توانید به کمک آن ها کلمات کلیدی مناسب برای نوشته خود پیدا کنید.
معمولاً کلمات کلیدی از بین آن موضوعاتی انتخاب می شود که بیشترین جستجو را در گوگل دارند، البته نوشتن محتوا درباره موضوعات پرطرفدار و دارای رقابت بیشتر، کمی سخت است، به همین دلیل سایت های نوپا از کلمات کلیدی مهم ولی دارای رقابت کمتر استفاده می کنند. برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب می توانید از ابزار Keyword tool یا google keyword planner استفاده کنید.
نکته قابل توجه این است که کلمه کلیدی صرفاً یک کلمه نیست و می توانید از چندین کلمه نیز استفاده شود. پس اگر درمورد موضوعی مطلب می نویسید، به نوع و تعداد سرچ های آن در گوگل نیز دقت نمایید.
قوانین تولید محتوای متنی
همانطور که نوشتن یک مقاله یا انشاء قوانین خود را دارد، محتوا نویسی نیز دارای قواعدی است که رعایت نکردن آن می تواند کیفیت نوشته شما را کاهش دهد. هر نوشته دارای چند بخش مهم است که بایستی آن را رعایت نمایید. این موارد عبارتند از:
- عنوان
- مقدمه
- تگ ها یا زیربخش ها
- بدنه یا متن محتوا
- نتیجه گیری یا پایان
- توضیحات متاسئو
موارد بالا به ما کمک می کنند تا بتوانیم یک محتوای خوب با رعایت قوانین محتوا نویسی بنویسیم، حال در ادامه آموزش تولید محتوا رایگان می خواهیم درمورد موارد بالا صحبت کنیم.
نوشتن عنوان مناسب
قطعاً نوشتن عنوان جذاب می تواند کاربر را ترغیب به کلیک کردن روی عنوان مطلب و خواندن آن کند. پیش از آنکه بخواهید محتوای خوب برای مطلب خود بنویسید، بایستی یک عنوان مناسب برای آن پیدا کنید. بهتر است کلمه کلیدی در ابتدای عنوان ظاهر شود، البته اگر در ابتدا هم نبشد مشکلی نیست، اما اینکه کلمه کلیدی یا یک کلمه مشابه یا مترادف با آن در عنوان ذکر نشود ممکن نیست!
در برخی موارد نیاز داریم تا پس از به اتمام رسیدن مطلب از نوشتن عنوان خودداری کنیم، سپس در انتها که محتوای اصلی آماده شد، طبق آن یک عنوان جذاب انتخاب کنیم. عنوان یک نوشته بهتر است معمولاً بیشتر از 60 کاراکتر باشد، اما اگر نتوانستید عنوان را در 60 کاراکتر خلاصه کنید تا جای ممکن دیگر عنوان را کش ندهید و در همان کارکترهای نزدیک به 60 دست نگه دارید.
عنوان یک نوشته نباید گنگ یا نامفهوم باشد و بهتر است به شکلی نوشته شود که کاربر تنها با خواندن عنوان بتواند بفهمد که مطلب درمورد چه چیزی است. نکته مهم بعدی این است که درمورد عنوان نوشته صادق باشید! برای مثال اگر ما عنوان تولید محتوا رایگان انتخاب کنیم و درمورد آن مقاله بنویسیم، سپس عنوان دیگری برگزینیم که ممکن است هیچ ربطی به مطلب نداشته باشد، در این صورت اگر کاربر روی لینک کلیک کند و با محتوایی نادرست روبرو شود بلافاصله پنجره را خواهد بست و از سایت در میآید.
قدرت کلمات را در محتوا نویسی از دست ندهید! برخی از عنوان های جذاب می توانند به راحتی کاربر را ترغیب کنند که وارد مطلب شوند و آن را بخوانند. برای مثال استفاده از اعداد و عناوین جذاب می تواند به افزایش بازدید سایت منجر شود.
نوشتن مقدمه یا پاراگراف اول مطلب
بسیاری از مخاطبان که وارد سایت می شوند، تنها با خواندن پاراگراف اول مطلب می توانند حدس بزنند که محتوای مطلب از چه قرار است و آیا در همان پاراگراف اول مخاطب جذب نوشته خواهد شد یا نه؟ در واقع مقدمه یک توضیح کلی از مقاله ای است که برای نوشتن آن زحمت کشیده اید، اگر از محتوای مناسب برای این کار استفاده نکنید ممکن است مخاطب را از دست بدهید.
اشتباه بسیاری از نویسندگان در مبحث تولید محتوا رایگان این است که، آن ها نمی دانند که مخاطب می تواند تنها با خواندن پاراگراف اول نوشته به این نتیجه برسد که به خواندن مطلب ادامه دهد یا از سایت خارج شود. پس نباید در این بخش از کلمات و مفاهیم گنگ استفاده کنید که مبادا موجب ایجاد سوء تفاهم در کاربر نشوید.
استفاده از تگ ها در محتوا
یکی از مهم ترین بخش های هر مقاله که گوگل اهمیت زیادی به آن می دهد تگ های h2 هستند، در تولید محتوا رایگان بهتر است عنوان بخش های مختلف یا عنوان زیر بخش ها از تگ های h2 و h3 و h4 تعیین شود چرا که استفاده از آن ها می تواند منجر به بهتر شدن خوانایی مطلب شود. علاوه بر آن استفاده از این تگ ها موجب ایجاد فهرست مطالب در پست می شود.
به طور کلی این امکان در بسیاری از پلتفرم ها مانند وردپرس وجود ندارد اما می توانید با استفاده از افزونه های مختلف اقدام به ویرایش فهرست مطالب کنید. اگر بتوانید حداقل یک بار از کلمه کلیدی در تگ h2 استفاده کنید، این کار نتیجه بهتری خواهد داشت و اگر مشکلات دیگری وجود نداشته باشد، بهتر از دیگر مقالات بدون زیربخش در گوگل ایندکس می شوند و امتیاز بالایی نیز می گیرند.
متن محتوا یا بدنه مقاله
نوشتن محتوای مناسب و استفاده از کلمات کلیدی در طول مقاله بسیار اهمیت دارد. اگر بتوانید از کلمه کلیدی پس از هر 400 کلمه یک بار استفاده کنید که دیگر نور علی نور می شود! همچنین این بخش پس از مقدمه شروع می شود که باید توجه داشته باشید با جملاتی جذاب مقدمه را به پایان برسانید تا مخاطب منتظر بخش دوم مطلب یا همان بدنه نوشته بماند و از سایت خارج نشود.
در ادامه مطلب تولید محتوا رایگان اگر از دید دیگر به این مسئله نگاه کنیم، یونیک بودن مطالب از نظر الگوریتم های گوگل، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از رخ داد این موضوع بهتر است درمورد یک موضوع خاص دو نفر مختلف مقاله بنویسیند، چرا که اگر تنها یک نفر درمورد یک موضوع تحقیق و مقاله بنویسد، قطعاً حداقل یک مورد مشابهت نگارشی پیدا می شود. مهم تر از آن عدم کپی مطالب از سایت دیگری است. برای چک کردن عدم کپی بودن مطالب ابزارهای مختلفی وجود دارد که در سطح اینترنت می توانید از آن ها استفاده کنید.
استفاده از تصاویر باکیفیت و مرتبط
و اما مهم ترین بخش نوشتن بدنه مقاله! حتماً توجه داشته باشید که به هنگام نگارش مطلب حتماً از تصاویر استفاده کنید. طبیعتاً خواندن یک مقاله بدون استفاده از تصاویر موجب از دست دادن مخاطب می شود. نکته بعدی اینکه همه تصاویری که در پلتفرم سایت خود آپلود می کنید بایستی دارای متن جایگزین یا همان alt تصویر باشند. در این ویژگی بایستی از کلمات کلیدی و همچنین کلمات مشابه در alt تصویر استفاده کنیم.
رعایت نکات نگارشی
پس از به اتمام رساندن مقاله، بایستی دقت کنید که نکات نگارشی را رعایت کرده باشید. استفاده به جا و مناسب علائم نگارشی در تولید محتوا رایگان بسیار مهم است. یک محتوای خوب بایستی بدون غلط املایی یا دستوری زبان باشد. می توانید پس از نوشتن مقاله یک دور آن را بخوانید تا غلط های املایی احتمالی را بتوانید اصلاح کنید.
نوشتن نتیجه گیری یا سخن آخر
برای اینکه مخاطب پس از اتمام نگارش پست سردرگم نماند، بهترین راه نوشتن یک نتیجه گیری کوتاه درمورد مقاله است. پس از این کار مخاطب متوجه می شود که مقاله به پایان رسیده است.
نوشتن توضیحات متا سئو
دقت کرده اید که در زیر عنوان سایت نتایج گوگل یک متن در حدود 160 کاراکتری به شما نمایش داده می شود که به آن توضیحات متا سئو گفته می شود. ننوشتن این بخش ممکن است منجر به انتخاب بخشی از متن توسط گوگل و نمایش آن شود. اما اگر خودتان برای این بخش توضیح کوتاه بنویسید، در صورتی که یک مخاطب دقیقاً کلمه کلیدی مربوطه را جست و جو کند، این توضیح متا سئو برای او نمایش داده می شود.
مباحث سئو در تولید محتوا
مطالبی که در بالا گفته شد، آموزش تولید محتوا رایگان بودند که در بین آن ها از مباحث سئو یا بهینه سازی نیز صحبت شد. اگر قصد دارید یک محتوای متنی سئو شده بنویسید بدون آن که نگران ایندکس شدن یا نشدن مقاله شوید، سعی کنید تمامی مباحث سئو سایت را یاد بگیرید. ما در این بخش می خواهیم منبع آموزش به نام فرادرس را به شما معرفی کنیم تا اگر مایل بودید از مجموعه آموزش های آن استفاده کنید. برای دریافت و مشاهده آموزش ها روی لینک زیر کلیک نمایید.
سخن آخر درمورد تولید محتوا رایگان
در ایم مقاله سعی کردیم درمورد قوانین تولید محتوای متنی صحبت کنیم تا هرچه بیشتر شما را از سردرگمی هنگام آموزش دیدن یک تولید محتوای سئو شده دربیاوریم. توجه داشته باشید که هر نویسنده یا محتوا نویس بایستی در هنگام نوشتن مقالات از خلاقیت استفاده کند تا یک مطلب جذاب برای مخاطب آماده سازد. اگر از این مطلب خوشتان آمده باشد و تمامی مفاهیم را بدون داشتن دانش قبلی یاد گرفته باشید، نشان دهنده این است که موفق شده ایم در نگارش این مطلب موفق باشیم و مخاطب را جذب کنیم. از این اینکه تا به انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاسگذارم.
سیارهی آیتی