سلام من یک چتر دریایی هستم بچه ژله ماهی! میدونی چرا به ما چتر دریایی میگن؟ اول اینکه ما خیلی خیلی شفاف هستیم! درست مثل یک تور سفید! ما کلاه بزرگی روی سرمان داریم که ما را شبیه زنگوله می کند! ما نرم و صاف هستیم و روی آب شناوریم! به همین دلیل به ما چتر دریایی می گویند.

همانطور که از نام ما مشخص است، خانه ما مانند ماهی وسط دریا است. ما در تمام آب های زمین دوست و اقوام داریم! از اقیانوس هند و اقیانوس آرام گرفته تا تمام دریاها!

پس من کجا زندگی می کنم؟ من و خیلی از دوستانم در خلیج فارس زندگی می کنیم! شما می توانید ما را در سواحل نیز پیدا کنید!

امروز مامانم میگفت مامانش بهش گفته ما چتر دریایی یکی از قدیمی ترین موجودات روی کره زمینیم! یعنی صدها... نه نه! هزاران... نه نه! میلیون ها سال پیش ما در اقیانوس ها شنا می کردیم! یعنی ما چتر دریایی حتی قبل از دایناسورها روی زمین حضور داشتیم. البته نه من! پدر پدرم پدر پدر پدر پدر پدر پدر پدر پدر پدر تولد دایناسورها را دیده است! خوش شانس او!

ما چتر دریایی ها در اعماق اقیانوس ها، نزدیک سواحل و در آب های شور و شیرین زندگی می کنیم! اما ما ماهی نیستیم! آره! درست شنیدی! ما از گروه بی مهرگان هستیم! یعنی در بدن ما ستون فقرات، استخوان، قلب، چشم و ... نداریم! اما ما دهان داریم! یک چتر و یک سری شاخک هم داریم!

اگر روزی به ساحل رفتید و چیزهای سفید، صورتی، زرد یا آبی کمرنگ روی آب دیدید، نگران نباشید! این ما هستیم که برای خوردن به ساحل آمده ایم!

ما چتر دریایی ها روی شاخک هایمان نیش داریم که با آن برای خودمان غذا درست می کنیم! نیش ما برای شما مردم دردناک است! شبیه نیش زنبور است اما کمی بیشتر درد می کند!

البته، ما عمدا شما را نیش نمی زنیم! اما این امکان وجود دارد که وقتی برای جستجوی غذا به ساحل می آییم، ممکن است به طور تصادفی شما را نیش بزند و به شما آسیب برساند! من از شما عذرخواهی می کنم! ما خیلی کوچکیم! شاید به اندازه انگشت تو باشیم! پس لطفا، اگر ما را در ساحل دیدید، به ما دست نزنید تا بتوانیم سریع غذایمان را بخوریم و برویم! اگر این کار را انجام دهید، هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد.

البته این را هم باید بگویم! ما چندین فامیل داریم که نیش آنها برای انسان بسیار خطرناک است! اگر آنها را دیدید، باید بسیار مراقب باشید.

در واقع! ما عاشق خوردن ماهی، میگو، خرچنگ و گیاهان دریایی هستیم! و لاک پشت های دریایی همیشه ما را دنبال می کنند!

مرد من چیز جالبی می گویم؟ ما چتر دریایی خیلی با هم فرق داریم! مثلا من حدود دو سانت هستم! اما برخی از اقوام ما حدود دو متر قد دارند! یعنی از مامان و بابات بلندتر! البته! من خودم تا حالا ندیدمشون! آنها در قلب اقیانوس زندگی می کنند!

خیلی خوب! من خیلی گرسنه ام! باید برم یه میگو پیدا کنم بخورم! خدا حافظ!

منبع:

I’m a baby Jellyfish story

Story for kids