برای سرچ حرفه ای در گوگل می‌بایست با امکانات و قابلیت‌هایی که گوگل در اختیار کاربران اندروید و آیفون و همین‌طور کامپیوترهای دستاپی قرار داده، آشنایی کافی داشته باشیم. گوگل مرتباً پیدا کردن موضوع موردنظر را برای کاربران ساده‌تر و بهینه‌تر می‌کند و اقدام اخیر نیز قابلیت انتخاب موضوع است. به عبارت دیگر پس از وارد کردن چند کلمه کلیدی، می‌توانید موضوع را نیز انتخاب کنید تا فقط نتایج مرتبط با آن حوزه نمایش داده شود. این قابلیت جستجو گوگل را بهینه‌تر و سریع‌تر می‌کند.

در ادامه به روش جستجوی سریع در گوگل به کمک کلمات کلیدی و انتخاب موضوع را توضیح می‌دهیم.

جستجوی سریع در گوگل به کمک فیلترها

گوگل قابلیت فیلتر کردن نتایج جستجو را از مدت‌ها پیش در اختیار کاربران قرار داده است. به عنوان مثال برای سرچ عکس در گوگل کافی است موضوع را وارد کنید و سپس برای کاهش تعداد نتایج و محدود کردن آن به عکس‌ها، روی دکمه‌ی Images زیر کادر سرچ کلیک کنید.

به همین ترتیب جستجو ویدیو در گوگل بسیار ساده است. برای جستجوی فیلم با تصویر می‌توانید عکس را آپلود کرده و در نتایج، سراغ سایت‌های استریم ویدیو نظیر یوتیوب بروید.

علاوه بر جستجو کردن عکس می‌توانید ابعاد عکس را انتخاب کنید و همین‌طور قابلیت‌های دیگری مثل انتخاب زمان انتشار نیز از مدت‌ها پیش در گوگل وجود داشته است.

انتخاب موضوع برای سرچ حرفه ای در گوگل 

فیلتر کردن نتایج برحسب موضوع، ویژگی جدید و جالب گوگل است.  این ویژگی ابتدا برای وسایل همراه و در واقع اندروید و آیفون ارایه شده و سپس برای نسخه دستاپی موتور جستجوی گوگل ارایه می‌شود تا کاربران کامپیوتر و لپ‌تاپ نیز از آن استفاده کنند. 

روش استفاده از فیلتر موضوعی حین جستجو گوگل بسیار ساده است. کافی است روی یکی از دکمه‌های زیر کادر جستجو کلیک کنید، درست مثل سرچ عکس در گوگل. البته ممکن است برای کلمات کلیدی وارد شده، فیلتر موضوعی ارایه نشود! به خصوص برای زبان‌هایی که کاربران کمتری از آن استفاده می‌کنند. در واقع در موتور جستجوی گوگل فارسی برخی از قابلیت‌های نسخه انگلیسی را به شکل ضعیف‌تر و محدودتر در خود دارد.

برای جستجوی سریع در گوگل می‌توانید به جای انتخاب یک موضوع، چند موضوع را انتخاب کنید. کافی است روی دکمه + کلیک کنید و سپس فیلتر جدید را انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر به دنبال دستور طبخ یک غذا هستید، می‌توانید پس از وارد کردن نام غذا، موضوع آشپزی و ساده را انتخاب کنید تا دستور طبخ ساده در نتایج بالاتر قرار بگیرد و به سرعت محتوای موردنظر خودتان را پیدا کنید.

برای نمایش فیلترها می‌توانید از منوی All filters نیز استفاده کنید.

سرچ حرفه ای در گوگل با فیلتر موضوعی نتایج