یکی از سوالاتی که مدیران سایت همواره می‌پرسند این است که چند ماه طول می‌کشد که گوگل مطالب و لینک‌های جدید سایت را در جایگاه واقعی و منطقی نتایج جستجو قرار دهد و اثرشان روی ترافیک سایت را ببینیم؟

پاسخ بسیاری از تحلیل‌گران SEO به این سوال این است که گوگل پس از حدود ۳ ماه ارزش واقعی و صحیح لینک‌های جدید را می‌دهد و در نتیجه در جایگاه خوبی در نتایج سرچ قرار می‌گیرند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد این جمله که "برای کسب ارزش و جایگاه واقعی در موتورهای جستجو که به اختصار SERP گفته می‌شود، باید سه ماه صبر کرد" بحث کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

برخی تحلیل و بررسی‌ها نشان می‌دهد که واقعاً برای اینکه صفحات سایت‌ها توسط گوگل بررسی و ارزش‌گذاری شوند، باید حدود ۳ ماه صبر کرد. این مقالات تحلیلی شاید مهیج باشد و بیشتر موردتوجه مدیران تازه‌کار و سئوکاران کم‌تجربه قرار بگیرد ولیکن صرف‌نظر از بخش هیجان‌انگیز و جالب نقد و بررسی‌ها و محاسبات تخمینی، نکته‌ی مهم این است که با توجه به این بررسی‌ها می‌توان محاسباتی در مورد ترافیک سایت و الگوریتم‌های گوگل انجام داد.

آیا سه ماه برای موثر واقع شدن لینک‌ها و صفحات جدید زمان لازم است؟

این فرضیه‌ی جالب در ۱۰ سال اخیر و حتی کمی بیشتر، همواره موردتأیید متخصصین سئو بوده است. در واقع برای تخمین زدن وضعیت رشد ترافیک یک سایت جدید، بهتر است سه ماه صبر کنید و سپس رتبه‌ی مطالب در موتورهای جستجو یا به اختصار SERP را بررسی کنید.

اما نکته‌ی مهم این است که هم‌زمان با رشد کردن فضای مجازی در سال‌های اخیر و افزایش تعداد وب‌سایت‌ها و کاربران وب، سخت‌افزارها و الگوریتم‌های نرم‌افزاری نیز پیشرفت کرده است و در نتیجه تخمین زدن ارزش صفحات جدید سایت‌ها می‌تواند با سرعت بالاتری انجام شود. بنابراین ممکن است این روزها حتی در کمتر از ۳ ماه هم صفحات جدید سایت‌ها از نگاه موتورهای جستجو ارزش‌گذاری منطقی شوند.

علایم اثرگذاری سریع‌تر لینک‌ها در سال‌های اخیر

یکی از الگوریتم‌های متعددی که گوگل به کمک آن محتویات سایت‌ها و لینک‌های جدید را تحلیل و بررسی می‌کند، Penguin نام دارد. این الگوریتم تقریباً در دو سال اخیر به صورت آنی و زنده در حال تحلیل و بررسی وب بوده است.

با توجه به عملکرد دائمی الگوریتم پنگوئن، منطقی است که بگوییم رتبه‌ی مطالب در گوگل، مرتباً تغییر کرده و سریع‌تر به ارزش و جایگاه واقعی خود می‌رسد. بنابراین اگر چه عدد ۳ ماه برای سال‌های پیش فرضیه‌ی خوبی بوده اما در حال حاضر باید مدت زمان کمتری را برای رسیدن لینک‌ها به جایگاه واقعی خود در نظر بگیریم.

برخی متخصصین سئو می‌گویند مدت زمان لازم برای ارزش‌گذاری واقعی مطالب در حال حاضر، چیزی بین ۱ هفته الی ۱۵ روز است! به عبارت دیگر ممکن است با گذشت کمتر از نصف ماه، یک مطلب جدید از سایت شما، به رتبه‌ای در نتایج گوگل برسد و از آن پس رتبه‌ی آن تغییر کم و تدریجی داشته باشد.

اما دقت کنید که رتبه‌ی مطلب در نتایج سرچ، متناسب با ترافیکی که جذب می‌کند نیست! به عبارت دیگر ممکن است تعداد نمایش‌های مطلب در نتایج جست‌وجو که Impressions گفته می‌شود نیز در گذر زمان تغییر زیادی داشته باشد و پس از دو هفته و حتی دو ماه، همچنان روند افزایش بازدید از لینک جدید، ادامه پیدا کند.

تغییرات احتمالی رتبه‌ی مطالب در گوگل پس از سه ماه و علت‌های آن

فرض کنید تعدادی از لینک‌های جدید سایت شما در نتایج جست‌وجو رتبه‌ی مشخصی داشته‌اند و پس از سه ماه، همچنان تغییراتی در رتبه‌ی مطالب دیده می‌شود. در این صورت چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ آیا تخمین ۳ ماهه که در بیش از ۱۰ سال اخیر برای آشکار شدن اثر واقعی لینک‌ها در نظر گرفته می‌شد، اشتباه است یا علت تغییر رتبه، چیز دیگری است؟

در پاسخ به این سوال به موارد زیر توجه کنید:

  • ممکن است رتبه‌ی یک لینک جدید به دلیل اضافه شدن لینک‌های مرتبط دیگر در سایت، تغییر کند.
  • ممکن است رتبه‌ی یک مطلب به دلیل حذف شدن برخی صفحات و لینک‌های سایت‌های رقیب، بهتر شود.
  • ممکن است تغییراتی در الگوریتم‌های گوگل، موجب جابجا شدن لینک‌های جدید سایت در نتایج جستجو شود.

تغییراتی که در الگوریتم‌های هوشمند گوگل و دیگر موتورهای جستجو اتفاق می‌افتد، نتایجی که با سرچ کردن یک عبارت و چند کلمه‌ی کلیدی نمایش داده می‌شود را دگرگون می‌کند و ممکن است سایتی را از نظر SERP تنزل دهد و رتبه‌ی لینک‌های جدید سایت دیگری را بهبود بخشد. گوگل همواره برای ارایه کردن بهترین نتیجه برای هر عبارت جستجو شده، الگوریتم‌های مختلف خود را تغییر داده و بهینه می‌کند. لذا حتی از پس ۳ ماه و حتی بدون اضافه شدن لینک‌های مرتبط دیگر هم ممکن است لینکی را در نتایج بالاتر ببینید و یا برعکس، آن را در صفحات و جایگاه‌های بعدی مشاهده کنید.

موضوع صرفاً محتوا نیست، گوگل به تجربه‌ی کاربر در تعامل با سایت‌ها نیز توجه می‌کند و وضعیت سایتی که کاربر بهتر و بیشتر از آن استفاده کرده را کم و بیش بهبود می‌بخشد. به همین جهت حتی طراحی وب نیز موثر است و در واقع نباید فقط به محتوای بیشتر و بهتر توجه کرد.

با توجه به تعدد فاکتورهای موثر در سئو و SERP، ممکن است تمام تغییراتی که پس از سه ماه می‌افتد، خارج از حیطه‌ی امور سایت شما بوده و کاملاً به عوامل خارجی مثل تغییر الگوریتم‌های گوگل و تغییر سایت‌های دیگر مربوط شود.

روی محتوا تمرکز کنید و نه روی تک‌تک لینک‌های جدید

برآورد کردن اثری که یک لینک خاص روی بازدید سایت شما گذاشته، بسیار مشکل است و محاسبات متعدد و پیچیده‌ای لازم دارد که اغلب تخمینی هستند و نه دقیق. به علاوه نمی‌توان عوامل خارجی را دقیقاً مانیتور و لحاظ کرد. در واقع تعداد فاکتورهای موثر در ترافیک سایت و مقوله‌ی سئو به قدری زیاد است که ارزش محاسبه و تخمین و تحلیل کردن هر یک از لینک‌های جدیدی که به سایت اضافه می‌شود را پایین می‌آورد و منطقی‌تر این است که به جای این کار، روی محتوا تمرکز کنید.

تلاش کنید که مرتباً محتوای باکیفیت و بهتر تهیه کنید و به جای زوم کردن روی چند لینک و مطلب خاص، تصویر بزرگ و نتیجه‌ی کلی را ببینید که افزایش ترافیک سایت در اثر افزایش محتوای باکیفیت است. طبعاً افزایش بازدیدکنندگان یک سایت، در گروی چند مطلب خاص جدید نیست بلکه به تعداد زیادی از لینک‌های جدید مربوط می‌شود.