افرادی که قصد دارند تا اقدام به راه اندازی وب سایت کنند، یکی از گام‌های مهمی که باید بردارند، خرید و استفاده از هاست است. در این بین یکی از نکات مهمی که برای خرید هاست باید به آن توجه داشته باشید این است که شما می‌توانید به جای هاست از سرور مجازی استفاده کنید. در این بین یکی از سوالات مهمی که کاربران مطرح می‌کنند این است که هاست با سرور مجازی چه تفاوتی دارد و باید برای خرید هاست و سرور مجازی نیاز است تا به چه نکاتی توجه داشت. به منظور بررسی این مسئله با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

هاست چیست؟

در بخش اول اگر بخواهیم شما را با هاست آشنا کنیم باید گفت که هاست‌ها به نحوی هستند که شما می‌توانید فایل‌های وب سایت خود را در آن ذخیره کرده و از این اطلاعات در صورت نیاز استفاده کنید. در این بین مجموعه‌هایی که در حوزه فروش هاست فعالیت دارند، این امکان را فراهم کرده اند تا شما بتوانید انواع هاست مثل هاست ویندوز، هاست لینوکس، هاست ابری و… را خریداری کنید. در این بین ارزان‌ترین سرویس و هاستی که می‌توانید خریداری کنید، هاست‌های اشتراکی هستند.

هاست‌های اشتراکی در واقع به صورتی هستند که در واقع منابع یک سرور را با سایت‌های دیگر به صورت اشتراکی قرار می‌دهد. شما می‌توانید با خرید هاست‌های اشتراکی، در هزینه‌های خود به طرز چشمگیری صرفه جویی کنید.

سرور مجازی چیست؟

در سرورهای مجازی شاهد آن هستیم که منابع رم و پردازنده موجود در یک سرور مستقل به صورت مجازی تفکیک شده و به کاربران مختلف ارائه می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهمی که سرورهای مجازی دارد این است که محدودیت‌های هاست اشتراکی را نداشته و شما می‌توانید با کمترین محدودیت از سرورهای مجازی برای وب سایت خود استفاده کنید. در واقع سرورهای مجازی انعطاف پذیر بوده، سریع بالایی داشته و بسیار امن‌تر از هاست‌های اشتراکی است.

مزایا و معایب سرور مجازی و هاست

تفاوت هاست با سرور مجازی چیست؟

افرادی که قصد دارند تا اقدام به خرید هاست ارزان یا سرور مجازی کنند، یکی از سوالات مهمی که مطرح می‌کنند این است که مزایا و معایب سرور مجازی و هاست چیست؟ اگر بخواهیم شما را با این موارد آشنا کنیم، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

مزایا هاست اشتراکی نسبت به سرور مجازی

از مهم‌ترین مزایا هاست‌های اشتراکی به نسبت سرور مجازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت هاست‌های اشتراکی پایین‌تر از سرورهای مجازی است.
  • راه اندازی سایت با هاست‌های اشتراکی بسیار ساده است.
  • هاست‌ها به نحوی هستند که نیازی به تنظیمات و نگهداری سرور ندارند.
  • در صورت بروز مشکل برای هاست، این مشکلات از سوی سمت شرکت میزبانی حل خواهد شد.
  • هاست‌ها از اطلاعات سایت و حتی ایمیل‌ها به صورت خودکار پشتیبان گیری می‌کند.

معایب هاست اشتراکی نسبت به سرور مجازی

به منظور بررسی معایب هاست اشتراکی نسبت به سرورهای مجازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هاست‌ها دارای منابع محدودی بوده و سرعت بارگذاری سایت را کاهش می‌دهد.
  • نمی‌توانید با توجه به نیاز وب سایت، تنظیمات سرور را تغییر داد.
  • اگر سایت شما محدودیت‌های هاست اشتراکی را نقص کند، هاست شما غیرفعال می‌شود.
  • اگر سایت دیگری ترافیک زیادی داشته باشد، می‌تواند بر روی سایت شما اثر بگذارد.
  • این خطر وجود دارد که مشکلات امنیتی وب سایت‌های دیگر روی سایت شما اثر بگذارد.

مزایا سرور مجازی نسبت به هاست

استفاده از سرورهای مجازی، مزایا قابل توجهی نسبت به خرید هاست دارد. اگر بخواهیم شما را با مزایا سرور مجازی آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی کامل به سرور مجازی و امکان مدیریت آن وجود دارد.
  • ریسک امنیتی در سرورهای مجازی بسیار کمتر است.
  • امکان سفارشی کردن تنظیمات امنیتی وجود دارد.
  • قادر خواهید بود تا سرور مجازی را کرده و سیستم عامل و نرم افزارهای دلخواه خود را بر روی آن نصب کنید.
  • امکان ارتقا دادن سرور مجازی وجود دارد و می‌توانید منابع بیشتری را به سایت خود اختصاص دهید.
  • سرعت بارگذاری سایت‌هایی که از سرور مجازی استفاده می‌کنند، سریع‌تر است.

معایب سرور مجازی نسبت به هاست

سرورهای مجازی نسبت به هاست‌ها دارای معایب خاصی نیز هستند. به منظور بررسی این معایب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه استفاده از سرور مجازی بیشتر از هاست است.
  • برای مدیریت سرورهای مجازی نیاز به دانش فنی دارید.
  • راه اندازی، نگهداری و مدیریت سرورهای شما بر عهده شرکت ارائه دهنده سرویس است.
  • سیستم پشتیبان گیری سرورها خودکار نبوده و تهیه پشتیبان از اطلاعات سایت شخصاً بر عهده شما است.

بررسی تفاوت قیمت هاست و سرور مجازی

تفاوت هاست با سرور مجازی چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت هاست با سرور مجازی در قیمت آن‌ها است. با توجه به ماهیت هاست و سرور مجازی، قیمت سرورهای مجازی بیشتر از قیمت هاست‌های اشتراکی است. به همین دلیل اگر قصد دارید تا با قیمت پایین‌تری برای وب سایت خود اقدام به خرید این سرویس‌ها کنید، قادر خواهید بود تا به سراغ هاست اشتراکی آمده و اقدام به خرید هاست ارزان کنید.

کدام سرویس برای وب سایت شما مناسب است؟

به صورت کلی اگر دانش کمی در خصوص هاستینگ و راه اندازی وب سایت دارید، قصد دارید تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده، وب سایت شما هنوز بازدید کننده بسیار زیادی ندارد و داشتن منابع محدود برای شما کافی است، می‌توانید اقدام به خرید هاست کرده و از این سرویس استفاده کنید.

از سوی دیگر اگر قصد دارید تا از یک سرویس حرفه ای استفاده کنید و قصد دارید تا منابع بیشتری را برای وب سایت خود در نظر بگیرید، از سوی دیگر میزان بازدید سایت شما به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و در نهایت میزان Uptime سایت برایتان بسیار مهم است، می‌توانید به سراغ سرور مجازی آمده و از این سرویس استفاده کنید.

به صورت کلی اگر سرویس مناسبی را برای وب سایت خود خریداری کنید، می‌توانید هم به بهترین شکل ممکن در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و هم عملکرد وب سایت خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. همچنین در انتها برای خرید هاست ارزان نیاز است تا از یک مجموعه معتبر اقدام به خرید هاست مناسب کرده و از این طریق وب سایت خود را به بهترین شکل ممکن ایجاد کنید.