قبل از اقدام برای تعویض باتری آیفون 7 و هر آیفونی که چند سال برایتان کار کرده، بهتر است در مورد علائم فرسوده شدن بیش از حد باتری و ضروری بودن تعویض باتری تحقیق کنید. به عنوان مثال اگر باتری ایفون زود خالی می‌شود و گوشی کم و بیش داغ می‌شود، ممکن است اشکال نرم‌افزاری باشد و با آپدیت کردن سیستم عامل و برنامه ها و بازی‌هایی که نصب شده، مشکل رفع شود. اما با دیدن بعضی از علائم مثل باد کردن باتری، نباید تعویض باتری را به تعویق انداخت چرا که باتری باد کرده احتمال آتش گرفتن دارد!

عمر باتری آیفون بسته به نوع کاربری، ممکن است چندین سال یا چندین ماه باشد! در این مقاله به شرایط و علامت‌هایی که نشان می‌دهد تعویض باتری آیفون ۱۱ یا هر مدل دیگری از آیفون‌های قدیمی و جدید، ضروری است، می‌پردازیم.

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، زمان تعویض باتری آیفون یا همین‌طور باتری گوشی و تبلت اندروید یا لپ تاپ ویندوزی، بسته به نوع کاربری و شدت استفاده، متفاوت است. اگر به شکل غیراصولی و در محیط گرم از باتری استفاده کنید، طبعاً عمر آن کاهش پیدا می‌کند و شاید پس از چند ماه استفاده کردن، تعویض باتری منطقی باشد اما اگر به شکل اصولی و متعادل از ایفون استفاده کنید، باتری آن چند سالی به خوبی کار می‌کند.

در ادامه علائمی که نشان می‌دهد تعویض باتری آیفون ۱۳ و سایر مدل‌های قدیمی یا جدید، ضروری است را بررسی می‌کنیم.

شکاف در اطراف صفحه نمایش و الزام تعویض باتری ایفونچ

یک علامت مهم و خطرناک که نشان می‌دهد تعویض باتری آیفون باید سریعاً انجام شود، باد کردن باتری است. اگر باتری بیش از حد باد کند، به صفحه نمایش فشار می‌آورد و ممکن است شکاف بزرگی بین صفحه نمایش و بدنه ایجاد شود. البته همیشه شکاف مثل تصویر زیر واضح و بزرگ نیست! اما به هر حال اگر فکر می‌کنید که شکافی ایجاد شده و مربوط به ضربه و سقوط گوشی نیست، هر چه سریع‌تر برای تعویض باتری اقدام کنید. شاید قیمت تعویض باتری آیفون زیاد باشد اما ریسک آتش گرفتن باتری باد کرده ایفون و خراب شدن اساسی گوشی، زیاد است.

چه زمانی برای تعویض باتری ایفون اقدام کنیم؟

به طور کلی باتری لیتیوم پلیمر یا لیتیوم یون به کار رفته در انواع وسایل الکترونیکی در گذر زمان فرسوده می‌شود و باد می‌کند. زمانی که باتری بیش از حد برآمده شده، در تعویض کردن آن درنگ نکنید. البته باد کردن باتری در حد کم، مشکل‌ساز نیست و می‌توان صبر کرد اما زمانی که برآمدگی به حدی است که وقتی باتری را روی سطح صاف میز می‌گذارید و می‌چرخانید، به راحتی به چرخش ادامه می‌دهد، روشن است که سطح آن بیش از حد برآمده شده است و وضعیت خوب نیست.

کاهش شارژ نگه داشتن باتری

اگر گوشی شما مثل ماه‌های اول خوب شارژ نگه نمی‌دارد، ابتدا بررسی کنید که آیا برنامه و بازی خاصی مشکل ندارد و موجب خالی شدن سریع باتری نمی‌شود. همیشه آپدیت کردن بازی‌ها و برنامه‌ها و سیستم عامل توصیه می‌شود اما گاهی اوقات آخرین نسخه دارای باگ نرم‌افزاری است! در این صورت باید منتظر آپدیت بعدی باشید یا موقتاً بازی و برنامه‌ی مشکل‌دار را حذف کنید.

دقت کنید که کند شدن گوشی و داغ شدن آیفون از علائم مشکل‌دار بودن بعضی از اپ‌ها و بازی‌های نصب شده است! در این شرایط باتری هم زود خالی می‌شود اما نیازی به تعویض باتری نیست.

چک کردن سلامت باتری آیفون در تنظیمات

یکی از گزینه‌هایی که در تنظیمات آیفون و صفحه باتری دیده می‌شود، برای چک کردن سلامت باتری بسیار مفید است. برای دسترسی به این گزینه، برنامه Settings را اجرا کنید و روی Battery و سپس روی Battery Health & Charging تپ کنید.

چه زمانی برای تعویض باتری ایفون اقدام کنیم؟

در صفحه‌ی سلامت باتری یا Battery Health درصدی که روبروی عبارت Maximum Capacity یا حداکثر ظرفیت ذکر شده به این معنی است که در حال حاضر باتری شما چند درصد از ظرفیت اولیه را دارد. به عنوان مثال اگر مثل تصویر زیر ۷۷ درصد را مشاهده می‌کنید، به این معنی است که ۲۳ درصد ظرفیت باتری در اثر فرسایش از بین رفته است.

توصیه می‌شود که باتری با ظرفیت کمتر از ۶۰ یا ۷۰ درصد ظرفیت اولیه را حتماً تعویض کنید. البته بعضی از کاربران آیفون که هزینه تعویض باتری برایشان مهم نیست یا خودشان از پس باز کردن و تعویض باتری برمی‌آیند، زمانی که سلامت باتری ایفون به کمتر از ۸۰ درصد می‌رسد، برای تعویض باتری آیفون در محل اقدام می‌کنند.

چه زمانی برای تعویض باتری ایفون اقدام کنیم؟

مشکل داغ شدن باتری خراب آیفون

یکی دیگر از علامت‌های خراب شدن باتری آیفون این است که گوشی مرتباً داغ می‌کند. البته داغ شدن ممکن است به دلیل اشکالات نرم‌افزاری نیز اتفاق بیافتد اما یک منبع دیگر تولید حرارت، باتری خراب است. در واقع باتری در گذر زمان فرسوده می‌شود و هر چه باتری فرسوده‌تر می‌شود، حین کار گرمای بیشتری نیز تولید می‌کند.

همان‌طور که اشاره کردیم دقت کنید که موقع بازی آنلاین و کار با برنامه‌هایی که پردازش سنگین انجام می‌دهند، داغ شدن بدنه ایفون طبیعی است اما در حالت عادی اگر بدنه داغ می شود، وضعیت نگران‌کننده است.

مشکل خاموش شدن ناگهانی آیفون

یکی دیگر از علائمی که نشان می‌دهد باتری آیفون بیش از حد فرسوده شده و مشکل پیدا کرده است، خاموش شدن ناگهانی گوشی است. ممکن است بعد از داغ شدن این اتفاق بیافتد و حتی گاهی بدون داغ شدن بدنه، ناگهان خاموش شود. پیام هشداری که در صفحه سلامت باتری نمایش داده می‌شود را بررسی کنید و اگر پیامی شبیه تصویر زیر و با عنوان Peak Performance Capability مشاهده کردید، برای تعویض باتری آیفون اقدام کنید.

چه زمانی برای تعویض باتری ایفون اقدام کنیم؟

اپل در طراحی سیستم عامل iOS افت سرعت پردازنده و افت سرعت گوشی در زمان فرسوده بودن باتری را پیش‌بینی کرده است و تعویض باتری فرسوده به بهبود عملکرد گوشی نیز کمک می‌کند. بنابراین علامت دیگری که برای خرابی باتری مطرح می‌شود، افت سرعت گوشی است.

باتری آیفون چند سال کار می‌کند؟

عمر باتری آیفون به طور معمول ۲ تا ۳ سال است و البته پس از آن نیز امکان استفاده از گوشی وجود دارد ولیکن شارژدهی باتری کمتر است. بسته به نوع کاربری ممکن است باتری آیفون زودتر از ۲ تا ۳ سال نیز فرسوده شود. به عنوان مثال اگر مرتباً بازی آنلاین بازی می‌کنید که به سرعت باتری را خالی می‌کند و موجب داغ شدن بدنه می‌شود، طبعاً عمر باتری کمتر خواهد شد. در واقع هر کاری که موجب سریع‌تر خالی شدن شارژ باتری بشود، روی عمر باتری اثر منفی می‌گذارد.

اگر به صورت اصولی و بهینه از آیفون استفاده کنید، ممکن است باتری آن بیش از ۴ سال با حفظ بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت اولیه، کار کند. منظور از استفاده‌ی اصولی این است که از اپ و بازی سنگین کمتر استفاده کنید و روشنایی صفحه نمایش را بیش از حد بالا نبرید و همین‌طور زمانی که به وای-فای یا بلوتوث یا سرویس مکان‌یابی یا همان GPS نیاز ندارید، این موارد را غیرفعال کنید. نصب کردن برنامه‌های ضروری و جلوگیری از اجرا شدن برنامه‌های اضافی در پس‌زمینه نیز روی عمر باتری موثر است.

باتری آیفون شما چند سال کار کرده و میزان سلامت آن چند درصد است؟