وب‌سایت‌ها امروزه نقش بسزایی در موفقیت کسب و کارهای آنلاین ایفا می‌کنند. وب‌سایت، اولین نقطه تماس بالقوه مشتریان با یک شرکت به حساب می‌آید. لذا طراحی درست آن می‌تواند تاثیر شگرفی بر نحوه درک و برداشت مخاطب از برند داشته باشد. یک سایت حرفه‌ای با قابلیت اطمینان بخشی، رضایت‌مندی مشتری و در نهایت افزایش فروش همراه است، اما دو عنصر کلیدی در طراحی یک وب‌سایت وجود دارد:

  • محتوای وب‌سایت
  • طراحی و ظاهرسازی سایت (دیزاین)

محتوای یک وب‌سایت شامل متون، تصاویر، ویدیو و سایر اطلاعاتی است که برای کاربر در صفحات مختلف نمایش داده می‌شود، اما دیزاین به شیوه ارائه و نمای بیرونی وب‌سایت مربوط می‌شود. حال سوال اساسی این است که در میان این دو، کدام یک نقش موثرتر و سرنوشت‌سازتری در موفقیت یک وب‌سایت ایفا می‌کنند؟ اینکه آیا باید ابتدا به فکر محتوا باشیم یا طراحی، یا اینکه کدام‌یک در جلب مخاطب مهم‌تر هستند، همواره مورد بحث بوده است. در ادامه مطلب تلاش می‌کنیم با بررسی جوانب مختلف، به این پرسش پاسخ دهیم.

نقش محتوا در طراحی سایت

محتوای وب سایت چیست؟ به تمام متون، تصاویر و محتوای شنیداری که مخاطبان هنگام تجربه کاربری در یک وب‌سایت با آن مواجه می‌شوند، اشاره دارد. علاوه بر بسیاری از موارد دیگر، معمولا شامل متون، تصاویر، انیمیشن‌ها، صداها، و ویدیوها می‌شود. یک وبسایت با طراحی عالی بدون متن‌هایش هیچ است. محتوای وب سایت شماست که به تبدیل بازدیدکنندگان تصادفی به مشتریان دائمی کمک می‌کند. محتوای وب سایت به تمام سوالاتی که یک کاربر در طول بررسی کردن وب‌سایت مورد نظر ممکن است داشته باشد، پاسخ می‌دهد.

فواید قرار دادن محتوا در اولویت

ایجاد محتوایی که نیازها و خواسته‌های کاربران نهایی شما را برآورده کند، کلید موفقیت وب‌سایت است. بسیاری از طراحان حرفه‌ای وب‌سایت ترجیح می‌دهند که ابتدا به تولید محتوا بپردازند و سپس وارد مرحله طراحی شوند. همچنین اکثر برندها و صاحبان کسب‌وکار، محتوا را در اولویت قرار می‌دهند و پس از تکمیل محتوای مورد نیاز، به سراغ طراحی وب‌سایت می‌روند تا یک سایت کامل ایجاد کنند. در ادامه به مزایای قرار دادن محتوا در اولویت می‌پردازیم:

محتوا مانند یک نقشه راه و تابلوی راهنما برای طراح عمل می‌کند، طراح بهتر ماهیت و مقصود آن را درک کرده و بر اساس نیازهای مخاطب اقدام به طراحی می‌نماید

۱. محتوا، الگو و راهنمایی برای طراحی وب‌سایت فراهم می‌کند

اهمیت تولید محتوا قبل از طراحی چیست؟ محتوا مانند یک نقشه راه و تابلوی راهنما برای طراح عمل می‌کند. بدون وجود محتوا، طراح مجبور است بر اساس تصور و تخیل خود طراحی کند که ممکن است کاملا متفاوت از آن چیزی باشد که مد نظر شماست، اما وقتی محتوا آماده باشد، طراح بهتر ماهیت و مقصود آن را درک کرده و بر اساس نیازهای مخاطب اقدام به طراحی می‌نماید. بنابراین، زمانی که در مرحله نخست به خلق محتوا می‌پردازید، طراحی وب‌سایت محدود به چهارچوب و حدودی خواهد شد که توسط همان محتوا تعریف و تعیین شده است.

محتوا همچون نقشه راه و شالوده‌ای برای طراح عمل می‌کند تا بر مبنای آن بتواند اقدام به طراحی کند. پس طراحی، دامنه عملی مشخص و محدودی خواهد داشت که توسط همان محتوای از پیش تولید شده، تعیین شده است.

۲. تولید محتوا قبل از طراحی، فرآیند را ساده‌تر و آسان‌تر می‌کند.

تولید محتوا در مراحل اولیه و قبل از طراحی وب‌سایت، باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان، هزینه، انرژی و تلاش می‌شود. زیرا هنگامی که ابتدا طراحی سایت صورت می‌گیرد و سپس محتوا نوشته می‌شود، اگر نیاز به تغییر یا بهبود متن باشد، طراح باید دوباره کدهای طراحی را اصلاح کند، اما وقتی محتوای نهایی و تایید شده آماده باشد، کار طراحی وب‌سایت بسیار راحت‌تر و ساده‌تر انجام خواهد شد.

۳. چشم‌انداز بهتری از استراتژی‌های بازاریابی داشته باشد

تولید محتوا قبل از مرحله طراحی وب‌سایت، باعث افزایش بهره‌وری و کارایی طراح سایت می‌شود، زیرا طراح تصویر بهتر و بزرگتری از استراتژی بازاریابی و محتوایی شما بدست می‌آورد. استراتژی بازاریابی محتوا نقش محوری در موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین دارد. هنگامی که طراح، ابتدا محتوای شما را مطالعه کند، درک بهتری از نوع محتوا و رسانه‌های مورد نیازتان پیدا می‌کند و بر اساس همان‌ها طراحی را انجام می‌دهد.

۴. محتوا مبنای استراتژی‌های SEO و بهینه‌سازی است

شکی نیست که ترافیک طبیعی و عالی، بهترین و مطلوب‌ترین نوع ترافیک برای هر وب‌سایتی محسوب می‌شود. برای کسب ترافیک خوب، نیاز به یک استراتژی SEO کارآمد دارید. SEO ارتباط تنگاتنگی با محتوای وب‌سایت دارد. زمانی که محتوا آماده است، مشخص می‌شود که کدام بخش‌ها و صفحات باید بهینه‌سازی شوند یا چه کلمات کلیدی باید هدف قرار گیرند. پس تولید محتوا قبل از طراحی، به طراح سایت کمک می‌کند تا اهداف نهایی SEO را درک کرده و بر اساس آن اقدام نماید. مطالعات نیز نشان داده‌اند محتوایی که پس از طراحی بهینه‌سازی شود، عملکرد بهتری در موتورهای جستجو خواهد داشت.

با توجه به اهمیت و مزایای تولید محتوا قبل از طراحی سایت تنها داشتن یک وب‌سایت با ظاهر زیبا کافی نیست. بلکه باید محتوای آن نیز طوری تولید شود که بتواند نیاز کاربر و مخاطب را برطرف کند. از این رو یادگیری مهارت تولید محتوای اصولی برای وب‌سایت، یک ضرورت به حساب می‌آید.

تولید محتوا برای علاقه‌مندان به نویسندگی و حرفه‌ای‌های حوزه محتوا بسیار حائز اهمیت است. اگر می‌خواهید از طریق نوشته‌های قدرتمند، توجه مخاطبان را جلب کنید، از رقبا پیشی بگیرید و موجب رشد و افزایش فروش کسب‌وکارتان شوید، حتما در این دوره آموزشی تولید محتوا شرکت نمایید. آکادمی ژاکت با توجه به آموزش‌های لازم برای تولید محتوا، دوره تولید محتوای متنی را آماده کرده است. در دوره تولید محتوای این آکادمی، شما مهارت‌های لازم برای نوشتن محتواهای کاربردی، جذاب و البته بهینه‌سازی‌شده برای موتورهای جستجو را فرا خواهید گرفت. برای صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و سایت‌های فروشگاهی، تولید محتوا ابزاری بسیار کارآمد برای جذب مشتری بیشتر، افزایش فروش و اعتبار برند است. دوره تولید محتوای سایت به شما کمک می‌کند مخاطبان هدف را جذب کرده و به اهداف بازاریابی مدّ نظر دست پیدا کنید.

همچنین یاد می‌گیرید چطور محتوایی بنویسید که مشتری را به خرید ترغیب کرده، اعتمادش را جلب نموده و سپس او را به اقدام مطلوب هدایت کند. شرکت در این دوره، شما را وارد دنیای پُر رمز راز قصه‌گویی و محتوا نویسی کاربردی کرده و به رشد چشمگیر کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند.

علاوه بر آموزش‌های نظری، کارگاه‌ها و بخش‌های عملی فراوانی نیز در این دوره وجود دارد تا بتوانید مطالب آموخته‌شده را به کار ببندید و دستتان برای تولید محتوای حرفه‌ای روان شود. در کل اگر می‌خواهید سرعت توسعه وب‌سایت خود را افزایش داده و با اصول تولید محتوای کارآمد آشنا شوید، شرکت در دوره تولید محتوای آکادمی ژاکت را به شما توصیه می‌کنم.

نقش دیزاین سایت در طراحی سایت

معنای طراحی سایت به نحوه نمایش یک وب‌سایت به بینندگان در اینترنت اشاره دارد. به ظاهر وب‌سایت و همه چیزهای موجود در آن اشاره می‌کند، اما به جنبه نرم‌افزاری وب‌سایت اشاره ندارد، بلکه فقط به جنبه تجربه کاربری آن اشاره دارد. طراحی وب‌سایت ظاهر، چیدمان، پاسخگویی، ظاهر و حس وب‌سایت را تعیین می‌کند. یک وب‌سایت با محتوای عالی بدون ارائه مناسب هیچ است. طراحی وب سایت شما بر حضور کلی سایت شما در اینترنت و گوگل تاثیر می‌گذارد. در اینجا روش‌های مختلفی وجود دارد که طراحی وب سایت نقش مهمی در موفقیت یک وبسایت ایفا می‌کند. طراحی چگونه مکمل محتوا است؟

در فرآیند طراحی وب مدرن، اهمیت تولید محتوا قبل از طراحی بیشترین اولویت را دارد، اما بدون طراحی مناسب، همه چیز بی‌فایده می‌شود. بله، طراحی سایت است که مخاطب را در مسیر تبدیل هدایت می‌کند. اگر وب‌سایت شما پاسخگو نباشد یا بارگذاری آن زمان زیادی ببرد، آماده باشید تا با وجود داشتن محتوای خوب، از بازدیدکنندگان خداحافظی کنید! پس، بیایید ببینیم چگونه طراحی مکمل محتوا است و به همان اندازه برای ساخت یک وبسایت مهم است!

۱. طراحی سایت، نقطه عطف موفقیت یک محتوا

صرف نظر از کیفیت بالای محتوا، بدون طراحی مناسب سایت، آن محتوا نمی‌تواند به چشم بیاید و توجه مخاطب را جلب کند. این موضوع یکی از دلایل محبوبیت روزافزون محتواهای بصری و تصویری در فضای دیجیتال امروز است. زمانی که الگو و طرح طراحی سایت به طور برجسته و حرفه ای اجرا شود، موجب افزایش جذابیت ساختار و ترتیب بندی محتوا شده و کیفیت کلی تجربه کاربری را ارتقا می‌بخشد. پیامی که قصد انتقال آن به مخاطب از طریق محتوا وجود دارد، با طراحی مناسب سایت تقویت شده و تأثیرگذاری به مراتب بیشتری پیدا خواهد کرد.

۲.ظاهر و ارائه، تعیین‌کننده نگاه اولیه به یک محتواست

نباید صرفا بر اساس ظاهر و قالب یک محتوا، نسبت به ارزش آن قضاوت کرد اما متاسفانه اغلب چنین اتفاقی می‌افتد! همان‌طور که کیفیت محتوای یک وب‌سایت بسیار مهم است، اما نحوه ارائه و ظاهر آن نیز موجب می‌شود مخاطب نسبت به سایت قضاوت و اولین تصور ذهنی را شکل دهد.

اگر ظاهر یک وب‌سایت جذابیت لازم را نداشته باشد، قطعاً مخاطب را به خود جلب نخواهد کرد. و اگر نتواند مخاطب را جذب کند، دیگر سخن از نگه‌داشتن آن‌ها با بهترین محتواها هم مطرح نیست! پس حتی اگر محتوا از بالاترین کیفیت برخوردار باشد، ولی طراحی سایت قابلیت جلب توجه لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند تأثیر مطلوب را داشته باشد.

۳. طراحی‌ وبسایت باعث می‌شود محتوا ارزشمند به نظر برسد

محتوای وب سایت این روزها بیش از همیشه بصری است. بیایید به عنوان مثال اینفوگرافیک را در نظر بگیریم. اینفوگرافیک نمایش بصری گرافیکی از داده‌ها است که اطلاعات را به طور واضح و سریع ارائه می‌دهد. باعث می‌شود مردم بیشتر محتوا را به اشتراک بگذارند که این امر تولید ترافیک را افزایش می‌دهد. پس می‌بینید، طراحی وارد می‌شود تا به کاربران نشان دهد که اطلاعات ارائه شده ارزشمند است. ظاهر و حس کلی یک وبسایت را بهبود می‌بخشد و به کاربران امکان می‌دهد به راحتی اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند.

۴. طراحی‌ سایت به سازماندهی محتوا کمک می‌کنند

نحوه سازماندهی محتوا در وبسایت شما نقش حیاتی در موفقیت آن دارد. گاهی اوقات، سازماندهی محتوا از خود محتوا مهم‌تر می‌شود. به عنوان مثال، تصور کنید یک وبسایت با مشکل مربوط به عملکرد روبرو است. برای حل آن، باید ناوبری و سازماندهی محتوای وب سایت خود را بررسی کنید. بنابراین، سازماندهی محتوا به شیوه درست برای موفقیت وبسایت ضروری است.

برای طراحی حرفه‌ای وب‌سایت، لازم است قبل از هر اقدامی، آموزش‌های لازم را فرا بگیرید. به همین منظور، دوره طراحی وبسایت از آکادمی ژاکت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این دوره آموزشی کامل، تمامی مباحث مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه‌ای وب‌سایت را پوشش می‌دهد. شما در این دوره با مفاهیمی همچون برنامه‌نویسی وب، طراحی گرافیکی صفحات، بهینه‌سازی سایت، انتخاب دامنه و هاست مناسب و نحوه انتشار آنلاین سایت آشنا خواهید شد.همچنین مباحث مربوط به رابط کاربری، چیدمان عناصر بصری، انتخاب طرح و رنگ مناسب و غیره نیز به شما آموزش داده می‌شود. با حضور در این دوره و فراگیری مطالب، می‌توانید به یک طراح حرفه‌ای تبدیل شوید و وب‌سایت‌هایی زیبا و کاربر پسند طراحی کنید.

جمع بندی

البته تولید محتوا قبل از طراحی سایت، مزایای خاص خود را دارد اما این به معنای آن نیست که هرگز نباید از رویکرد اول طراحی و سپس تولید محتوا استفاده کرد. هنگام توسعه یا بازطراحی وب‌سایت، ممکن است نیاز به اضافه کردن برخی صفحات و بخش‌های جدید برای بهبود ساختار و ناوبری سایت باشد که در این صورت رویکرد اول طراحی، گزینه مناسبی خواهد بود.

پس باید ذهنی باز داشته باشید و به طراح اجازه دهید در تصمیم‌گیری‌های محتوایی، هر زمان لازم باشد، نقش مشاوره‌ای ایفا کند. فقط به این دلیل که ابتدا محتوا ساخته شده، به معنای برتری آن نسبت به طراحی نیست و گاهی طراحیِ ابتدایی، نیاز است.

در نهایت، محتوا و طراحی، دو عنصر با ارزش و مکمل یکدیگرند که هر دو در موفقیت آنلاین نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. نمی‌توان طراحی را بدون محتوا یا برعکس، داشت. آن‌ها باید در کنار هم، برای دستیابی به بهترین نتایج در موتورهای جستجو و انتقال پیام یکپارچه برند، هماهنگ عمل کنند.