علم و فناوری روز به روز مسیر پیشرفت و به روزرسانی را طی می‌کنند. تلفیق روش‌های گذشته و ایجاد تغییر در آن‌ها گاها فناوری نوینی را ایجاد می‌کند. استودیو XR یا واقعیت گسترده به همراه ویدئو وال4k، یکی از فناوری‌های نوین حوزه واقعیت مجازی است که از ادغام روش‌های گوناگون پدید آمده است.

این فناوری با اینکه به تازگی پا به عرصه گذاشته؛ ولی در این مدت زمان کوتاه توانسته قابلیت‌های خوبی از خود ارائه دهد و نظر جهانیان را به خود جلب کند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد استودیو XR بیشتر آشنا شوید.

واقعیت گسترده چیست؟

تغییر و تحولات در فناوری باعث شده که شکل عادی زندگی انسان نیز با تغییراتی همراه باشد. امروزه تماشای فیلم و سریال به مانند گذشته محدود به صفحه نمایش تلویزیون و مانیتور نمی‌شود. وجود ویدئو وال در استودیو XR، فناوری نوینی است که به طور همه جانبه و از ابعاد مختلف، محتوا‌ها را به نمایش می‌گذارد. شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که کارکرد واقعیت گسترده (Extended Reality) چیست و چه تفاوت‌های با فناوری‌های پیشین این حوزه دارد. برای پاسخ به این سوال، باید در ابتدا با مفاهیم واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) آشنا شوید. واقعیت گسترده با کنار هم آوردن این فناوری‌ها، شیوه‌ای جدید از نمایش محتوا در ویدئو وال، را به نمایش می‌گذارد.

واقعیت مجازی VR

واقعیت مجازی (Virtual Reality‌) بخش مهمی از واقعیت گسترده را تشکیل می‌دهد. فناوری VR ترکیب فضای مجازی با حقیقت نیست. در واقعیت مجازی، فضایی مجازی به طور کامل جایگزین دنیای واقعی پیرامون شما می‌شود. کنار هم قرار گرفتن نرم افزار و سخت افزارهای گوناگون در نهایت سبب می‌شود تا شما از دنیای واقعی پیرامون خود دور شوید و قدم در دنیای مجازی بگذارید.

در اولین نمونه‌های VR شما از طریق حس‌های دیدن و شنیدن از محیط پیرامون خود دور می‌شدید. رفته رفته دنیای شبیه سازی شده توسط واقعیت مجازی از این نیز فراتر رفت. امروزه حتی می‌توان برخی از امور را در دنیای واقعی با این فناوری انجام داد. در نمونه‌های پیشرفته‎ای از واقعیت مجازی، حتی حس لامسه و تحریکات حسی نیز به دنیای شبیه سازی شده، اضافه شده‌اند. شما با کمک واقعیت مجازی حتی می‌توانید به جاهای دیگر سفر کنید و با شبیه سازی‌های قوی صورت گرفته به طور کامل حس کنید در آن محل حضور دارید.

این فناوری همچنین توانسته انقلابی در حوزه‌های مختلف اعم از پزشکی و درمان، آموزش و سرگرمی از خود به جای بگذارد. شبیه سازی پیشرفته عناصر در این دنیای مجازی بازده دورکاری را نیز افزایش داده‌است. در این شرایط احتمال بروز هرگونه خطا و اشتباه تا حد زیادی در انجام امور پزشکی نیز کاهش می‌یابد.

از جمله ابزاری که به شکل گیری واقعیت مجازی کمک می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدست‌های واقعیت مجازی
  • کنترل گر‌های لمسی و حسی
  • دست کش

مرزی باریک بین واقعیت و دنیای مجازی با استودیو XR

واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده (Augmented reality) بخش مهم از واقعیت گسترده را تشکیل می‌دهد. AR در واقع پلی است که باعث ترکیب بین دو دنیای مجازی و واقعی می‌شود. با کمک واقعیت مجازی تغییراتی در محیط واقعی با تصاویر، متن یا انیمیشن رخ می‌دهد. با کمک عینک‌های هوشمندAR می‌توان این تغییرات را در محیط واقعی به چشم دید.

با گذر زمان پیشرفت‌هایی در فناوری AR رخ داد و امروزه برای مشاهده آن، نیاز به عینک و تجهیزات دیگر نیست. در گوشی و تبلت نیز می‌توان نمونه‌های فناوری از واقعیت افزوده را دید. فیلتر‌های مختلفی که به عکس چهره می‌توان اضافه کرد؛ از جمله نمونه‌های رایج و پرکاربرد واقعیت افزوده به حساب می‌آیند. با فناوری AR، شما بدون نیاز به تغییر مکان، می‌توانید از اجزای مجازی و غیر حقیقی را به دنیای پیرامون خود وارد کنید.

در طراحی پوستر و تلویزیون شهری می‌توان از این فناوری استفاده کرد تا توجه افراد به تبلیغ بیشتر جلب شود. واقعیت مجازی تحولات عظیمی را در صنعت برنامه‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌های گوشی ایجاد کرد. برای مثال، دقت و کارایی اپلیکیشن‌های جهت یابی، با کمک فناوری AR افزایش یافت.

واقعیت ترکیبی (MR)

ترکیب دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سبب شکل گیری واقعیت ترکیبی می شود. ترکیب این دو بخش به نوعی بوده که سبب شده؛ واقعیت ترکیبی، مرزهای باریکی با دنیای واقعی داشته‌باشد. نوع نورپردازی و وجود ویدئو وال در محل نیز به افزایش کارایی این فناوری کمک می‌کند. وجود هدست واقعیت مجازی و ترکیب آن با برخی شیوه‌های واقعیت افزوده سوژه‌های دیجیتال را با واقعیت یکپارچه می‌کند.

خلق واقعیت گسترده با استفاده از صفحه نمایش LED

مرزی باریک بین واقعیت و دنیای مجازی با استودیو XR

واقعیت گسترده روشی نوینی در حوزه فناوری است که با کنار هم قرار دادن اجزای گوناگونی شکل می‌گیرد. واقعیت گسترده با ادغام 3 جزء مختلف، تشخیص مرز بین دنیای واقعی و شبیه سازی شده را دشوار می‌کند. شما در یک لحظه می‌توانید از واقعیت افزوده به واقعیت ترکیبی منتقل شوید ولی متوجه تفاوت بین آن‌ها نشوید. واقعیت گسترده حتی در این مدت زمان کوتاه نیز توانسته تاثیرات زیادی از خود به جای بگذارد و جانشینی قابل برای فناوری‌های پیشین باشد.

امروزه با کمک صفحه نمایش LED می‌توان از واقعیت مجازی در موقعیت‌های مختلفی همچون تماشای فیلم و سریال، شرکت در ویدیو کنفرانس، تبلیغات، رویداد‌ها و جلسات استفاده کرد. از جمله مزایای ادغام ویدئو وال با فناوری XR می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد فضایی سه بعدی

قابلیت‌های مختلف استودیو XR به گونه‌ای است که افراد را در یک صحنه سه بعدی قرار می‌دهد. نور محیط و سایر ویژگی‌های XR تصویری واقعی از افراد در درون فضایی سه بعدی به نمایش می‌گذارد. افراد حاضر در صحنه نمایش می‌توانند تعامل خوبی با این ویدئو وال صحنه نمایش داشته باشند؛ تا باور پذیری آن برای بینندگان نیز افزایش یابد.

مرزی باریک بین واقعیت و دنیای مجازی با استودیو XR

صرفه جویی در هزینه‌ها

با کمک استودیو XR می‌توانید با کم‎ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان به محل‌های گوناگون در سرتاسر جهان سفر کنید. برای تهیه برنامه در محل‌های گوناگون، هزینه زیادی صرف رفتن تعدادی از عوامل برنامه به مقصد مورد نظر می‌شود. گاهی اوقات شرایط آب و هوایی و محیطی اجازه فیلم برداری خوب را به طور کامل می‌گیرد. این شرایط ممکن است هزینه‌های بالایی را به گروه تولید برنامه، تحمل کند. در چنین شرایطی با استفاده از یک ویدئو وال و استودیو XR می‌توان فیلم برداری با هزینه کم و بازدهی بالا انجام داد.

وجود ویدئو وال و ادغام آن با واقعیت گسترده، فضای ایجاد شده در استودیو را به واقعیت بسیار نزدیک می‌کند. در نتیجه می‌توان بدون سفر به اقصی نقاط جهان، ویدیو‌هایی متنوع و مشابه با واقعیت را، در استودیور، فیلم برداری کرد.

مرزی باریک بین واقعیت و دنیای مجازی با استودیو XR

تعویض سریع صحنه و دکوراسیون

در بحث تبلیغ با تلوزیون شهری و ساخت برنامه‌های تلویزیونی، ثانیه‌ها حکم طلا را دارند. باید بتوان در صدم ثانیه توجه مخاطب را جلب کرد و زمان‌های تاثیرگذار بر ذهن مخاطب را شناخت. تغییر محتوای ویدئو وال در ساعات مختلف روز می‌تواند تاثیر تبلیغ را بیش از پیش کند.

این قابلیت به خوبی در استودیو XR مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد برای تغییر پس زمینه و دکوراسیون، در مدت کوتاهی این کار صورت بگیرد. استفاده از ویدئو وال در استودیو XR انتخاب مناسبی برای تهیه کنندگان برنامه‌های تلویزیونی و صاحبان کسب و کار به حساب می‌آید.

در پایان

استودیو XR و همراهی آن با ویدئو وال فناوری نوینی در حوزه نمایش محتوا به حساب می‌آید. از این روش به روز می‌توان برای تبلیغ در تلویزیون شهری، تماشای فیلم و سریال و ضبط برنامه‌های نمایشی استفاده کرد.