علت تصویر نداشتن تلویزیون سامسونگ و ال جی و اسنوا و جی پلاس و سایر برندها معمولاً این است که کابل مناسبی به تلویزیون متصل نشده یا کابل به صورت کامل و محکم متصل نیست اما در عین حال ممکن است تنظیمات نرم افزاری مثل انتخاب ورودی برای نمایش تصویر را به درستی انتخاب نکرده باشید.

اگر وسایلی مثل کنسول بازی یا کامپیوتر و غیره را به تلویزیون متصل کرده اید و برایتان سوال است که چگونه تصویر تلویزیون را درست کنیم، به نکات مهمی که در ادامه این مقاله آموزشی مطرح می‌کنیم، توجه فرمایید.

خارج کردن تلویزیون از حالت فقط صدا

بعضی از تلویزیون‌ها تنظیماتی برای پخش صدا دارند که صفحه نمایش کاملاً خاموش می‌شود. این حالت برای لذت بردن از سرویس‌های آنلاین پخش موسیقی و خلاصه استفاده از تلویزیون به عنوان پخش کننده صدا مناسب است چرا که مصرف برق را کاهش می‌دهد و عمر مفید صفحه نمایش تلویزیون نیز بیشتر می‌شود. اگر تلویزیون شما چنین قابلیتی دارد، در مورد نحوه فعال کردن حالت فقط صدا و غیرفعال کردن آن جستجو کنید. به عنوان مثال با جستجو کردن چگونه تلویزیون ال جی را از حالت فقط صدا خارج کنیم ممکن است مشکل سیاه بودن تصویر تلویزیون ال‌جی شما به راحتی برطرف شود.

افزایش روشنایی تصویر

بعضی از کاربران تلویزیون‌های امروزی، تنظیمات خاصی مثل مقدار روشنایی پس زمینه یا Backlight و همین‌طور تنظیمات مربوط به کیفیت تصویر نظیر Brightness یا روشنایی و کنتراست یا تضاد را به شکلی دستکاری می‌کنند که تلویزیون بسیار کم‌نور می‌شود و شاید در محیط روشن، به نظر برسد که تلویزیون صدا دارد تصویر ندارد! در این مواقع با توجه به اینکه روشنایی تصویر بسیار کم است، محیط را تاریک کنید تا تصویر دیده شود و سپس دکمه‌ی منو یا صفحه تنظیمات را فشار دهید و تنظیمات را تغییر دهید.

حل مشکل تلویزیون بدون صدا

بعضی از کاربران برای انتقال صدا به تلویزیون از کابل AUX یا کابل‌های سه‌گانه که به فیش‌های سفید و قرمز و زرد متصل می‌شود، استفاده می‌کنند و برخی نیز از کابل SPDIF استفاده می‌کنند. در هر صورت اگر با مشکل تلویزیون تصویر دارد صدا ندارد روبرو شده‌اید، اتصالات را بررسی کنید و در کنار بررسی کردن اتصالات، تنظیمات مربوط به ورودی‌ها را بررسی کنید. به عنوان مثال زمانی که ورودی روی HDMI 1 تنظیم شده باشد، تلویزیون شما صدا و تصویری که از طریق پورت HDMI شماره ۱ دریافت می‌شود را پخش می‌کند.

نکته‌ی دیگر در حل مشکل تلویزیونی که تصویر دارد و صدا ندارد این است که بلندی صدا را بررسی کنید، شاید بلندی صدای تلویزیون بسیار کم است و همین‌طور شاید بلندی صدا در تنظیمات کامپیوتر و لپ تاپ یا کنسول بازی و یا سایر وسایلی که به تلویزیون وصل شده، بسیار کم باشد و در نتیجه صدایی پخش نشود.

انتخاب ورودی اشتباه علت قطع شدن صدا و تصویر تلویزیون

همان‌طور که در خصوص حل مشکل پخش صدا از تلویزیون اشاره کردیم، ممکن است تلویزیون شما چندین ورودی صدا و تصویر داشته باشد و ورودی اشتباه را انتخاب کرده باشید. برای حل مشکل از دکمه‌ی انتخاب ورودی روی کنترلر تلویزیون استفاده کنید. در برخی محصولات می‌توانید با دکمه‌های روی مانیتور یا تلویزیون نیز تنظیمات را تغییر بدهید و ورودی صدا و تصویر را انتخاب کنید.

معمولاً آیکون مستطیل و فلش روی دکمه‌ی تغییر ورودی دیده می‌شود و یا روی دکمه یا کنار آن از عبارت Input استفاده می‌شود.

روش‌های حل مشکل تلویزیون صدا دارد و تصویر ندارد

آیا کابل HDMI مناسبی خریداری کرده‌اید؟

بعضی از افراد برای اتصال وسایلی مثل کامپیوتر و لپ تاپ یا کنسول‌های بازی و یا پخش کننده‌های ویدیو به تلویزیون از کابل HDMI قدیمی استفاده می‌کنند که در واقع کابل HDMI ورژن 1.2 یا 1.4 است و سرعت آن برای انتقال ویدیوی 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز کافی نیست. به همین جهت مشکل سیاه ماندن تصویر تلویزیون پیش می‌آید. در صورت کشیده و خراب شدن کابل نیز علت قطع شدن صدا و تصویر تلویزیون روشن است و باید کابل سالم خریداری کرد.

یک راهکار کلی برای حل مشکل مانیتوری که تصویر ندارد و صدا دارد و همین‌طور حل مشکل تلویزیون صدا دارد تصویر ندارد این است که نوع کابلی که خریداری کرده‌اید و کیفیت آن را تست کنید. به عنوان مثال می‌توانید آن را به سایر وسایل که از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کنند وصل کنید یا به تلویزیون و کامپیوتر دوستان و اطرافیان متصل کنید. به هر حال کابل‌های HDMI از نظر کیفیت یکسان نیستند و چه بسی کابلی که خریده‌اید، ظاهراً از 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پشتیبانی کند اما در عمل سرعت کافی نداشته باشد.

در صورت اتصال گوشی و تبلت به تلویزیون با استفاده از تبدیل‌های متنوعی که در بازار موجود است، وضعیت کمی پیچیده‌تر می‌شود و می‌بایست در مورد قابلیت‌های تبدیل خریداری شده، تحقیق و بررسی کنید. ممکن است علت قطع شدن صدا و تصویر تلویزیون ال جی و اسنوا و سامسونگ و غیره، مناسب نبودن تبدیل یا کیفیت پایین آن باشد. خوشبختانه در محصولات امروزی قابلیت متصل کردن بی سیم گوشی به تلویزیون وجود دارد، هر چند کیفیت ارتباط بی‌سیم به خوبی ارتباط سیمی نیست اما مشکلات کمتری دارد و نیازی به هزینه اضافی برای خرید تبدیل نیست.

اتصال کابل HDMI و سایر کابل‌ها را بررسی کنید

اگر قبلاً با کابل HDMI و کابل‌های دیگری وسایل را به تلویزیون وصل کرده‌اید و مشکلی وجود نداشته و اکنون برایتان سوال شده که چرا تلویزیون صدا و تصویر ندارد، همه‌ی اتصالات را چک کنید و کابل‌ها را به صورت محکم و کامل متصل کنید. البته نیازی به فشار شدید نیست ولیکن اگر پورت HDMI یا سایر پورت‌های صدا و تصویر در گذر زمان کثیف شده باشد، تمیزکاری ضروری است. با قلموی نرم و اندکی الکل یا با استفاده از اسپری تمیزکننده اتصالات الکتریکی می‌توانید پورت‌ها را به خوبی تمیز کنید. ذرات جامد و بزرگ نیز را به دقت با سوزن یا اجسام تیز خارج کنید و البته تمام مراحل تمیز کردن را در حالتی که وسایل کاملاً خاموش و از برق جدا شده‌اند، انجام دهید.

دقت کنید که سمت دیگر کابل‌ها که به وسایل دیگر وصل می‌شود را هم بررسی کنید و در صورت نیاز پورت‌ها را تمیز و اتصالات را محکم و ثابت کنید.

روش‌های حل مشکل تلویزیون صدا دارد و تصویر ندارد

خاموش و روشن کردن تلویزین و وسایل متصل به آن

ممکن است علت قطع شدن صدا و تصویر تلویزیون اسنوا و جی پلاس و غیره این باشد که برخی تنظیمات یا برنامه‌ها مشکلات خاصی دارند و گاهی اوقات با خاموش و روشن کردن، مشکلات عجیب به سادگی حل می‌شود. به خصوص اگر تلویزیون شما از نوع تلویزیون هوشمند و دارای سیستم عامل و برنامه‌های متعدد باشد.

برای خاموش و روشن کردن تلویزیون به صورت کامل، از روش خاصی که در دفترچه راهنما ذکر شده استفاده کنید. اگر روش دقیق را نمی‌دانید، می‌توانید از ساده‌ترین روش خاموش کردن کامل تلویزیون استفاده کنید که جدا کردن کابل برق است. البته پس از جدا کردن کمی صبر کنید و پس از یکی دو دقیقه، کابل برق را متصل کنید و تلویزیون را روشن کنید.

علاوه بر خاموش و روشن کردن تلویزیون، وسایل متصل به تلویزیون را نیز کاملاً خاموش و پس از یکی دو دقیقه روشن کنید.

ریست فکتوری کردن تلویزیون هوشمند

گاهی اوقات کاربر در سیستم عامل و برنامه‌های تلویزیون تغییرات خاصی ایجاد کرده و روش بازگردانی تنظیمات به حالت اولیه را پیدا نمی‌کند. در این مواقع می‌توانید همه‌ی تنظیمات و برنامه‌ها را به حالت اولیه برگردانید. برای این کار کافی است از قابلیت ریست فکتوری استفاده کنید که در سیستم عامل اندروید تی‌وی و گوگل تی‌وی و تقریباً در تمام تلویزیون‌های هوشمند امروزی وجود دارد. البته روش کار بسته به برند و مدل تلویزیون متفاوت است.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش ریست فکتوری تلویزیون اسنوا و جی پلاس و سامسونگ و هر مدل یا برندی دیگری که خریداری کرده اید، جستجو کنید.