اگر در فکر خرید تلویزیون برای لذت بردن از بازی‌های کامپیوتری هستید، یکی از واژه‌هایی که می‌بایست مفهوم آن را بدانید، ALLM یا Auto Low Latency Mode است که به معنی حالت تأخیر کم خودکار است. این قابلیت در بسیاری از تلویزیون‌های برتر امروزی وجود دارد و در کنسول‌های بازی نیز پشتیبانی می‌شود.

در ادامه به مفهوم و میزان اهمیت ALLM حین خرید تلویزیون می‌پردازیم.

Auto Low Latency Mode چیست؟

منظور از حالت تأخیر کم خودکار این است که کنسول بازی یا کامپیوتر، سیگنال تصویر را با کمترین تأخیر به تلویزیون یا مانیتور ارسال کند. برای ارسال سیگنال با پایین‌ترین تأخیر، می‌بایست هر دو وسیله از ALLM پشتیبانی کنند و در این صورت، کمترین تأخیر به صورت خودکار شناسایی شده و سیگنال ارسال می‌شود. هدف ALLM این است که تلویزیون هیچ نوع عملیات پس‌پردازشی برای بهبود تصویر انجام ندهد و صرفاً تصویری که دریافت شده را سریعاً نمایش دهد. با حذف پس‌پردازش که زمان‌بر است، تأخیر به کمترین حد می‌رسد.

توجه داشته باشید که در اغلب تلویزیون‌های امروزی، تکنولوژی‌های پردازش تصویر به کار رفته تا کیفیت تصویر بیشتر شود. این تکنولوژی‌ها برای زمانی که فیلم و سریال تماشا می‌کنید، معمولاً مفید است ولیکن پردازش کردن تصویر اندکی زمان می‌برد. حتی اگر واحد پردازش تصویر بسیار سریع و عالی باشد، چند میلی‌ثانیه یا به عبارت دیگر چند هزارم ثانیه تأخیر اتفاق می‌افتد. چنین تأخیری در بازی‌های اکشن و به خصوص بازی‌های شوتر که هدف‌گیری و شلیک سریع بسیار مهم است، گاهی مشکل ایجاد می‌کند. البته تأخیر چند میلی‌ثانیه‌ای برای هر گیمری مهم نیست. معمولاً گیمرهای حرفه‌ای که بیش از هر چیز به سرعت اجرای بازی و تأخیر کم اهمیت می‌دهند، متوجه تأخیرهای بسیار کوچک می‌شوند.

با توجه به توضیحات فوق، روشن است که حالت ALLM یکی از ویژگی‌هایی است که گیمرهای حرفه‌ای حین خرید تلویزیون برای کاربرد گیمینگ، می‌بایست در نظر بگیرند.

قابلیت ALLM در تلویزیون چیست و چه اهمیتی برای گیمرها دارد؟

حالت ALLM معمولاً زمانی که تلویزیون را در حالت Game Mode قرار می‌دهید به صورت خودکار فعال می‌شود. اما Game Mode همان ALLM نیست! حالت بازی یا Game Mode از سال‌ها قبل در تلویزیون‌های مختلف وجود داشته و کاری که این حالت می‌کند، معمولاً تغییر دادن کیفیت تصویر است به گونه‌ای که برخی بازی‌ها و فیلم‌ها بهتر به نظر برسند. با توجه به اینکه حالت بازی به صورت خودکار فعال نمی‌شود، حتی اگر تأخیر را کاهش دهد هم معادل ALLM نیست چرا که ALLM به صورت خودکار و با توجه به اینکه بازی در حال اجراست، حالت تأخیر کم را فعال می‌کند.

نکته‌ی اصلی این است که در محصولات امروزی که از ALLM پشتیبانی می‌کنند، زمانی که از کنسول بازی برای تماشای فیلم استفاده می‌کنید، حالت تأخیر حداقلی فعال نمی‌شود اما زمانی که بازی اجرا می‌کنید، به صورت خودکار فعال می‌شود. در واقع کنسول بازی فرمان فعال شدن یا نشدن LLM یا حالت تأخیر کم را به تلویزیون ارسال می‌کند.

کدام تلویزیون‌ها از ALLM پشتیبانی می‌کنند؟

پشتیبانی از حالت تأخیر کم خودکار یا ALLM یکی از مشخصه‌های استاندارد HDMI 2.1 است. به عبارت دیگر اگر تلویزیونی که خریداری می‌کنید، از HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند، به احتمال قوی ALLM نیز پشتیبانی شده است.

اما چرا احتمالاً؟ اغلب تولیدکنندگان تلویزیون از مشخصه‌های استاندارد HDMI 2.1 پیروی کرده‌اند و ALLM را در محصولاتشان فعال کرده‌اند ولیکن برخی کمپانی‌های نام‌آشنا نظیر سونی، تلویزیون‌های با پورت HDMI 2.1 رونمایی کرده‌اند که متأسفانه از قابلیت ALLM پشتیبانی نمی‌کند. البته سونی اعلام کرده که پشتیبانی از ALLM را به صورت آپدیت نرم‌افزاری ارایه خواهد کرد.

بنابراین برای فهمیدن اینکه کدام برند و مدل، از ALLM پشتیبانی می‌کند، می‌بایست به وب‌سایت سازنده و مشخصات محصول توجه فرمایید.

قابلیت ALLM در تلویزیون چیست و چه اهمیتی برای گیمرها دارد؟

نکته‌ی دیگر این است که در بعضی از تلویزیون‌های قدیمی‌تر که از پورت HDMI 2.1 برخوردار نیستند هم قابلیت ALLM وجود دارد. به عنوان مثال تلویزیون TU8000 سامسونگ یا مدل GX800 پاناسونیک هر دو از ALLM پشتیبانی می‌کنند.

کدام کنسول‌های بازی از ALLM پشتیبانی می‌کنند؟

مایکروسافت در کنسول‌های بازی Xbox One و Xbox One X و Xbox One S و همین‌طور نسل جدید کنسول‌های بازی که Xbox Series X و Xbox Series S نامیده شده، از قابلیت تأخیر کم خودکار پشتیبانی کرده است.

احتمالاً کنسول بازی نسل جدید سونی که PS5 است هم در آینده‌ی نزدیک با آپدیت نرم‌افزاری از ALLM پشتیبانی کند ولیکن سونی تا به حال این موضوع را تأیید یا رد نکرده است.

برخی از گیرنده‌های دیجیتال نیز از قابلیت ALLM پشتیبانی می‌کنند. گوگل نیز در سیستم عامل Android TV 11 از ALLM پشتیبانی کرده است. بنابراین تولیدکنندگان تلویزیون‌های هوشمند که از سیستم عامل اندروید تی‌وی استفاده می‌کنند، می‌توانند کاری کنند که حالت تأخیر پایین در زمانی که کاربر بازی اجرا می‌کند، به صورت خودکار فعال شود.

جایگزین‌های ALLM

اگر تلویزیون یا کنسول بازی شما از ALLM پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید به صورت دستی هر زمان که لازم باشد حالت Game Mode را فعال کنید تا تأخیر به حداقل برسد. البته در برخی از تلویزیون‌ها منظور از حالت Game Mode این است که تصویر با پردازش اضافی، بهینه شود. به عنوان مثال بخش‌های تاریک محیط بازی کمی روشن‌تر شود تا گیمر در محیط تاریک نیز موقعیت دشمن را ببیند و راحت‌تر بازی کند. این پردازش اضافی زمان‌بر است و طبعاً تأخیر حداقل نیست. روش صحیح این است که در تنظیمات بازی، میزان روشنایی و کنتراست را بهینه کنید تا در تاریکی بهتر دشمن را ببینید.

در برخی از محصولات، نام متفاوتی برای ALLM در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال ممکن است Auto Game Mode یا Auto Picture به جای ALLM به کار برود. در واقع بسیاری از محصولات سامسونگ و سونی اینگونه‌اند. البته حالت Auto Game Mode تلویزیون‌های سامسونگ هم با کنسول‌های ایکس‌باکس سازگار است و هم با پلی‌استیشن در حالی که Auto Picture تلویزیون‌های سونی صرفاً با پلی‌استیشن سازگار است.