صنعت گیمینگ، یک تجارت بسیار بزرگ برای کمپانی مایکروسافت است و پلتفرم Windows، مخصوص بازی طراحی شده است؛ به همین دلیل است که مردم برای بازی به‌جای لینوکس و مک، سیستم‌عامل ویندوز را انتخاب می‌کنند. در حال حاضر  ویندوز 11، آخرین و بهترین سیستم عامل Microsoft است، اما ممکن است در انتخاب بهترین نسخه‌ی آن، دچار سردرگمی شوید. در این مقاله قصد داریم تا بهترین نسخه ویندوز برای گیمرها را معرفی کنیم.

مطمئنا بعد از مطالعه این مقاله، می‌توانید بهترین تصمیم برای خرید ویندوز 11 اورجینال و بهترین نسخه آن برای بازی های کامپیوتری را اتخاذ کنید.

بهترین نسخه ویندوز برای گیمرها چیست؟

شرکت مایکروسافت، اهمیت گیمرها به سیستم عامل را به‌عنوان یک بازار می‌شناسد و به گیمرها اطمینان می‌دهد که سیستم‌عاملش مخصوص آنها، طراحی شده است. سیستم‌عامل Windows در زمینه بازی، رقیب ندارد و این OS شامل همه چیز از جمله کامپیوترهای شخصی، اکس باکس و موبایل می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید برای اجرای یک بازی، باید عوامل زیادی از جمله مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در نظر بگیرید. این فاکتورها باید قابلیت مدیریت بازی‌های مدرن را داشته باشند. برخی از گیمرها فقط به رم، CPU و GPU در رایانه‌های خود اهمیت می‌دهند و فاکتور سیستم‌عامل را به‌عنوان یک عامل اساسی در نظر نگیرند؛ اما باید توجه داشته باشند که سیستم‌عامل می‌تواند عملکرد و پرفورمنس بازی شما را به طور قابل‌توجهی، تحت‌تأثیر قرار دهد.

مثلاً اگر سیستم عامل شما ویندوز 10 است، نسخه آن نیز بسیار مهم است؛ زیرا این نسخه می‌تواند بر روی قابلیت‌های موردنیاز برای بازی‌کردن، تأثیر بگذارد.

بهترین نسخه ویندوز برای گیمرها

راستش را بخواهید، همان‌طور که گفتیم، ویندوز 11 از نظر ما بهترین سیستم‌عامل برای بازی است، اما برخی ممکن است همچنان تمایل به استفاده از ویندوز 10 را داشته باشند.

حال بیایید تا در ادامه به بررسی هر یک از این سیستم‌عامل‌ها بپردازیم تا دریابیم کدام نسخه از آنها برای گیمینگ، مناسب‌تر است.

بهترین نسخه ویندوز 11 برای گیمرها

Windows 11 نسخه‌های مختلفی دارد، مانند: ویندوز 11 هوم؛ ویندوز 11 ورک استیشن؛ ویندوز 11 پرو ؛ ویندوز 11 اینترپرایز؛ Windows 11 Education . از بین این‌ها، دو نسخه Home و Pro بهترین گزینه برای بازی هستند؛ زیرا باقی نسخه‌ها دارای ویژگی‌های اضافی هستند که مناسب کسب‌وکارها است.

تفاوت بین ویندوز 11 هوم و ویندوز 11 پرو در ویژگی‌های امنیتی و شبکه‌ای آنها است که هیچ یک از این تفاوت‌ها بر روی بازی و عملکرد آن، تأثیر ندارند. ویژگی‌های مخصوص بازی که باید در یک سیستم عامل به دنبال آنها بگردید باید با استفاده از CPU، RAM و موارد دیگر مرتبط باشد. حال بهتر است بین این دو نسخه، دریابیم که کدام یک بهتر است.

برای اینکه بتوانیم تصمیم بگیریم که کدام یک از این دو نسخه برای گیم مناسب‌تر است، بهتر است به سراغ بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های ویژگی‌های گیمینگ و عوامل متعدد دیگر در آنها بپردازیم.

  • Auto HDR
  • DirectStorage
  • Game Mode
  • تفاوت‌های CPU
  • RAM
  • ویژگی‌های امنیتی
  • بروزرسانی‌های منظم
  • قیمت

ما در ادامه به بررسی و شرح مفصل هر یک از فاکتورهای ذکر شده در بالا، خواهیم پرداخت.

Auto-HDR

ویژگی Auto-HDR، یکی از قابلیت‌های ویندوز 11 است که در حال حاضر در کنسول Xbox سری X و S، یافت می‌شود. این قابلیت در کنار گسترش طیف رنگ و درخشندگی، باعث بهبود رنگ و جزئیات برای ایجاد صحنه‌های جذاب‌تر می‌شود. این کار را با دقیق‌تر نشان‌دادن تصاویر، عمیق‌تر کردن سایه‌ها و افزایش روشنایی اجزایی مانند پرترهای خورشید، انجام می‌دهد.

بازی‎‌هایی که روی DirectX 11 و DirectX 12 کار می‌کنند، توسط Auto-HDR در Windows 11، پشتیبانی می‌شوند.

این قابلیت، یک ویژگی است که در هر دو نسخه ویندوز 11 پرو و هوم ، وجود دارد.

DirectStorage

DirectStorage یکی از ویژگی‌های مهم ویندوز 11 است که بازی را تغییر می‌دهد؛ زیرا پردازش داده‌های بازی را ساده و زمان بارگذاری و لود آن را سریع‌تر می‌کند.

این قابلیت، می‌تواند به این هدف دست پیدا کند؛ زیرا از سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی پیشرفته مانند NVMe SSD استفاده می‌کند تا با بارگذاری مستقیم دارایی‌ها از کارت گرافیک رایانه، بار CPU را کاهش دهد.

این فناوری سبب افزایش عملکرد در حین گیم‌پلی می‌شود و فرایندهایی که دارای چند وظیفه هستند را در هنگام بازی، مؤثرتر بهینه می‌کند. این قابلیت، برای افرادی که استریم می‌کنند یا از چندین مانیتور استفاده می‌کنند، گزینه‌ی عالی است.

گیمرها در هر دو نسخه‌ی ویندوز 11 هوم و ویندوز 11 پرو، از این ویژگی برخوردار خواهند بود.

Game Mode

رفع برخی از مشکلات کامپیوتری، بسیار سخت است؛ مخصوصاً وقتی صحبت از گم‌شدن یا خراب‌شدن فایل‌های سیستم و مخازن ویندوز شما در میان باشد.

در چنین مواقعی، حتماً از یک ابزار تخصصی مانند Fortect استفاده کنید که فایل‌های شکسته و خراب شما را اسکن کرده و با نسخه‌های جدید آنها از مخزن خود، جایگزین کند.

این ویژگی، قابلیت جدیدی برای سیستم عامل ویندوز نیست. این قابلیت در ویندوز 10 نیز در دسترس بود. وقتی افراد با فعال‌کردن حالت Game Mode بازی می‌کنند، تجربه بهتری از بازی، به دست می‌آورند.

اما این قابلیت در Windows 11 به روز رسانی‌های قابل‌توجهی را دریافت کرده است و بهتر است از سیستم‌عامل Windows 10، کار می‌کند.

بهترین نسخه ویندوز 11 برای بازی

یکی از کارهایی که این قابلیت انجام می‌دهد این است که از نصب درایورها و ارسال اعلان بروزرسانی ویندوز، جلوگیری می‌کند و از این طریق فعالیت‌های پس‌زمینه در حین بازی را محدود می‌کند.

بازی، منابع بیشتری برای افزایش ثبات نرخ فریم دریافت می‌کند؛ درنتیجه، افرادی که روی سخت‌افزارهای قدیمی بازی می‌کنند، ممکن است از تخصیص حافظه برای این کار، سود بیشتری ببرند.

این ویژگی نیز در هر دو نسخه Home و Pro ویندوز 11، وجود دارد.

تفاوت‌های CPU

حداقل سیستم موردنیاز برای نصب ویندوز 11 در هر دو نسخه Home و Pro، یکسان است.

تنها تفاوتی که در این قسمت وجود دارد این است که کاربران سیستم عامل Windows 11 Pro می‌توانند از چند سوکت CPU برای پشتیبانی از دو CPU با حداکثر 128 هسته، استفاده کنند. اما سیستم عامل Windows 11 Home، محدود به یک CPU با 64 هسته است.

بااین‌حال، محدودیت یک CPU بودن نسخه هوم با وجود قابلیت جدید DirectStorage و ویژگی ارتقا یافته Game Mode، نباید تأثیر چندانی بر روی عملکرد گیمرها، داشته باشد؛ زیرا مدیریت منابع در طول بازی بهینه‌سازی شده است.

RAM

ویندوز 11 در بخش رم، کمبودی ندارد. Windows 11 Home تا 128 گیگابایت و Windows 11 Pro تا 2 ترابایت را پشتیبانی می‌کند.

128 گیگابایت برای بازی کردن، بسیار کافی و مناسب است و اگر قصد دارید که فقط با کامپیوتر بازی کنید، دلیلی برای افزایش آن وجود ندارد.

ویژگی‌های امنیتی

ویندوز 11 پرو به دلیل داشتن ویژگی رمزگذاری بیت‌لاکر (BitLocker encryption)، نسبت به ویندوز 11 هوم، امنیت بهتر و بیشتری دارد.

این افزایش سطح امنیتی که در این نسخه وجود دارد، درحالی‌که بسیار خوشایند است؛ اما برای گیمرها غیرضروری است و می‌توان با خرید یک آنتی‌ویروس اورجینال، خطر حمله یا هک را کاهش داد.

بروزرسانی‌های منظم

شما به‌عنوان یک گیمر، اگر برای بهبود تجربه بازی خود در برخی از گیم‌ها، روی به‌روزرسانی‌ها حساب می‌کنید، بهتر است کدام نسخه را انتخاب کنید؟

آنچه در اینجا باید به آن توجه داشته باشید، این است که بروزرسانی‌ها تا جایی که نیاز باشد، برای رفع اشکالات و مشکلات گزارش شده، انجام می‌شود.

با درنظرگرفتن این موضوع، باید بدانید که هیچ بازه زمانی منظمی برای به‌روزرسانی‌های مایکروسافت، وجود ندارد.

قیمت ویندوز

اگر قبلاً ویندوز 10 اورجینال داشتید، تا زمانی که حداقل سیستم موردنیاز برای نصب ویندوز 11 را داشته باشید، ارتقا به Windows 11 ، رایگان است.

اگر به تمام ویژگی‌های اضافی مورد نیاز برای کسب‌وکارها نیاز دارید، خرید ویندوز 11 پرو اورجینال، گزینه بهتری است زیرا در نسخه Pro امنیت، بهینه‌سازی CPU و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را دارید.

اما هنگامی که یک سیستم‌عامل را صرفاً برای ویژگی‌های بازی آن، در نظر می‌گیریم و با بقیه نسخه‌ها مقایسه می‌کنیم، آن وقت خرید Windows 11 Home، گزینه بهتری است؛ زیرا دارای تمام عملکردهای پیشرفته مخصوص بازی بدون پرداخت هزینه بیشتری است.

تمام ویژگی‌های مرتبط با یک بازی در هر دو نسخه Home و Pro وجود دارد؛ بنابراین ممکن است خرید لایسنس ویندوز 11 هوم، انتخاب بهتری باشد؛ زیرا هزینه کمتری دارد.

به طور کلی شما میتوانید با مراجعه به سایت باماسافت و مطالعه اطلاعات دقیق هر یک از نسخه‌های ویندوز 11 تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

بهترین نسخه ویندوز  10 برای گیمرها

همانند سیستم‌عامل ویندوز 11، ویندوز 10 نیز نسخه‌های مختلفی دارد که از این بین، دو نسخه Home و Pro، بهترین گزینه برای بازی است.

اگرچه تفاوت زیادی بین این دو نسخه برای بازی وجود ندارد. اما نسخه ویندوز 10 پرو برای استفاده تجاری بهتر است. علاوه بر این، تفاوت‌های عمده دیگری نیز بین نسخه Home و Pro ویندوز 10 وجود دارد که عبارتند از:

  • Game Bar, Game Mode & Graphics
  • Hyper-V
  • ویژگی‌های امنیتی
  • بروز رسانی
  • قیمت

در ادامه، هر یک  از موارد بالا را شرح خواهیم داد.

Game Bar, Game Mode & Graphics

Game Bar یک ویژگی است که در هر دو نسخه ویندوز 10 هوم و پرو گنجانده شده است و می‌توان آن را مستقیماً با فشاردادن کلیدهای Windows + G فعال‌سازی کرد. به‌این‌ترتیب، گیمرها می‌توانند به‌راحتی به بسیاری از عملکردها، دسترسی داشته باشند، مانند: اسکرین‌شات گرفتن؛ استریم؛ ضبط گیم پلی و غیره.

Game mode، نقش مهمی در به حداکثر رساندن فرایندهای سیستم گیمرها هنگام بازی دارد. فرایندهای محاسباتی که برنامه‌های در حال اجرا در حین بازی را مختل می‌کند را به حداقل می‌رساند. به‌این‌ترتیب، عمر و زمان باتری، طولانی‌تر می‌شود.

مقایسه ویندوز 10 با ویندوز 11 در اجرای بازی ها

گرافیک نیز فاکتور بسیار مهمی برای دستگاه‌های بازی است. بااین‌حال، گیمرها می‌توانند از بهترین وضوح (رزولوشن 4K برای نمایشگرهای بزرگ‌تر) در هر دو ویندوز 10 پرو و هوم در زمینه صفحه‌نمایش، لذت ببرند.

نسخه هوم و پرو از نظر Game Bar، Game Mode و گرافیک، هیچ تفاوتی با هم ندارند.

ویژگی‌های امنیتی

در قسمت امنیت، نسخه Pro دارای ویژگی بیت لاکر است که این ویژگی در نسخه Home موجود نیست. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید دیسک‌ها و فایل‌های موجود در سیستم خود را رمزگذاری کنید.

نبود این ویژگی بر روی تجربه و پرفورمنس بازی تأثیرگذار نیست.

بروز رسانی

هنگام انتخاب یک نسخه مناسب برای بازی، باید قابلیت به تأخیرانداختن بروزرسانی را نیز در نظر گرفت. برخی از بازی‌ها از نصب بروزرسانی، خودداری می‌کنند؛ زیرا نمی‌خواهند هیچ تغییری در گیم‌پلی آنها، ایجاد شود.

برای این دسته از گیمرها، ویندوز 10 پرو، گزینه بهتری است؛ زیرا به آنها اجازه می‌دهد به‌روزرسانی‌ها را تا یک ماه نیز به تأخیر بیندازند. در مقابل، ویندوز 10 هوم، به کاربران اجازه می‌دهد که به‌روزرسانی‌ها را حداکثر به مدت یک یا دو روز به تعلیق در بیاورند.

قیمت

قیمت، همیشه حرف اول را می‌زند. قیمت Windows 10 Home از Windows 10 Pro کمتر است. به همین علت، خرید لایسنس ویندوز 10 هوم برای اکثر گیمرها، انتخاب بهتری است.

در نهایت می‌توان گفت که Windows 10 Home در مقایسه با ویندوز 10 پرو برای گیمرها، نسخه بهتری است؛ زیرا کاملاً به بهبود تجربه بازی شما، اختصاص‌داده شده است، درحالی‌که نسخه Pro برای اهداف تجاری است.

سایت تخصصی باماسافت، با بررسی دقیق همه ویژگی‌های بالا، نسخه های مختلف ویندوز 11 را با بهترین قیمت و تضمین گارانتی آنها به شما عزیزان ارائه میدهد.

چگونه بهترین ویندوز را برای عملکرد بهتر بازی، انتخاب کنیم؟

قبل از خرید ویندوز 11 اورجینال ، شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید نسخه 32 بیتی یا 64 بیتی ویندوز را داشته باشید. معمولاً بهتر است که اگر لپ‌تاپ یا رایانه جدیدی دارید، نسخه 64 بیتی را تهیه کنید و اگر پردازنده شما قدیمی است، باید نسخه 32 بیتی را خریداری کنید. اگر همچنان در انتخاب اینکه کدام bit برای شما مناسب‌تر است گیج شده‌اید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی دستگاه خود، دکمه Start را فشار دهید.
  • System را جستجو و انتخاب کنید. سپس به System Type بروید.
  • در اینجا اگر یک پردازنده x64-based را می‌بینید، باید به سراغ ویندوز 32 بیتی بروید. اگر یک پردازنده x64-based دارید، نسخه 64 بیتی ویندوز را برای بازی بخرید.

اموزش تشخیص ویندوز نسخه 32 بیتی یا 64 بیتی

سایر الزامات Windows برای راه‌اندازی کامل یک بازی چیست؟

داشتن الزامات سخت‌افزاری مناسب در کنار یک سیستم‌عامل خوب، بسیار مهم است. انجام یک بازی بدون داشتن سخت افزار خوب، عملاً غیرممکن است. اگر نیازهای سخت‌افزاری مناسبی را برای رایانه شخصی خود فراهم نکنید، نقش سیستم عامل در اینجا بی‌فایده است. در کنار یک OS خوب، باید نیازهای سخت‌افزاری زیر را نیز داشته باشید.

  • GPU (واحد پردازش گرافیکی)
  • رم
  • پردازنده (CPU)
  • کارت ویدئو
  • پورت‌های USB
  • کارت‌های صدا
  • آداپتورهای اترنت (Ethernet)
  • هارد درایوها

از سوی دیگر، لازم به ذکر است که رایانه‌های شخصی مدرن و جدید به موارد اضافه نیاز ندارند؛ زیرا مادربوردها دارای اتصالات فراوان و کارت صدای پیشرفته هستند. در نتیجه، تمرکز اصلی شما باید روی مشخصات سخت‌افزاری باشد.

علاوه بر این توصیه می‌کنیم که هیچگاه اولین بازی خود را دانلود نکنید؛ مگر اینکه مشخصات زیر را داشته باشید.

سخت افزار

حداقل نیاز

پردازنده

هگزا هسته‌ای

کارت گرافیک

500 گیگابایت

رم

32 گیگابایت (64 گیگابایت اختیاری است)

GPU

1 گیگابایت برای زیر 720p / 3گیگابایت برای 1080p

AMD و NVIDIA بخش وسیعی از بازار پردازنده‌های گرافیکی را تحت سلطه خود گرفته‌اند و اکثر کاربران به کیفیت اهمیت نمی‌دهند.

بااین‌حال یک سی‌پی‌یو 2 هسته‌ای را می‌توان برای بازی نصب کرد. این CPU تنها با عناوین قبلی سازگار است و ممکن است با عناوین جدید، سازگار نباشد. علاوه بر این، دستگاه‌های solid-state از نظر سرعت، عملکرد بهتری نسبت به هارددیسک‌های معمولی دارند.

سؤالات متداول

آیا ویندوز 11 برای بازی کردن مناسب است؟

بله، این سیستم عامل جدید به دلیل کدهای جدید و بهبود عملکرد آن، مناسب گیمرها است؛ مانند: Direct Storage و Auto-HDR.

آیا Windows 11 یک نسخه مخصوص گیمینگ دارد؟

خیر، اما مردم همچنان یک نسخه غیررسمی از آن را منتشر خواهند کرد. اگر می‌خواهید بهترین ویژگی‌های این سیستم‌عامل را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از نسخه Pro استفاده کنید.

آیا نصب ویندوز 11، باعث کاهش نرخ فریم می‌شود؟

Windows 11 با توجه به ویژگی‌های جدیدی که دارد، نرخ فریم بالاتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. این قابلیت‌های جدید منجر به اجرای روان‌تر بازی روی همان سخت‌افزار می‌شود.

بهترین نسخه ویندوز 11 برای گیمرها چیست؟

ممکن است تاکنون نسخه‌های مختلفی را تست کرده باشید، اما آیا تصمیم گرفته‌اید که بهترین ورژن Windows 11 برای بازی کدام است؟ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از نسخه پرو یا هوم استفاده کنید؛ زیرا این نسخه‌ها دارای آخرین و بهترین ویژگی‌ها از جمله Game Mode، Xbox App و Auto-HDR هستند. بدیهی است که در کنار این‌ها، شما باید سخت‌افزار و کامپیوتر گیمینگ مناسبی نیز داشته باشید.

آیا ویندوز 7، مناسب بازی‌کردن است؟

بستگی دارد. درصورتی‌که تمایل به انجام بازی‌های قدیمی دارید، این سیستم‌عامل برای شما مناسب است؛ زیرا بسیاری از بازی‌های قدیمی با مشکلات سازگاری با Windows 10 و Windows 11، مواجه هستند. درعین‌حال، بسیاری از بازی‌های جدید، بر روی Windows 7 اجرا نمی‌شوند.

بهترین نسخه Windows 10برای بازی چیست؟

ویندوز 10 هوم، بهترین گزینه برای بازی است؛ زیرا ویژگی‌های شگفت‌انگیز آن در مقایسه با نسخه پرو، تجربه بهتری از بازی کردن را برای شما رقم خواهد زد.

Windows 10 برای بازی بهتر است یا Windows 11؟

ویندوز 11، گزینه‌ی بهتری است؛ زیرا به همراه به‌روزرسانی‌های جدیدتر و عملکرد بهتر، ارائه شده است.

کدام نسخه ویندوز 10 برای گیمینگ، سریع‌تر است؟

Windows 10 Home نسبت به Windows 10 Pro سریع‌تر است.

کدام نسخه Windows 10 برای عملکرد بهتر بازی، بهتر است؟

نسخه هوم، بهترین عملکرد بازی را دارد؛ زیرا ویژگی‌های پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهد.