این روزها اکثر تلویزیون‌ها از نوع تلویزیون هوشمند هستند و سیستم عامل، نسخه‌ی خاصی از اندروید با نام Android TV است، البته در بعضی محصولات از سیستم عامل مشابه که Google TV است، استفاده شده است. اتصال گوشی به تلویزیون با کابل usb امکان‌پذیر است، هر چند شاید اولین بار که این کار را انجام می‌دهید، مراحل کار به نظر پیچیده و عجیب باشد.

در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم که آیا اتصال گوشی شیائومی به تلویزیون و البته اتصال سایر گوشی‌ها به تلویزیون هوشمند، کاربرد و ضرورت دارد یا خیر و سپس روش کار را توضیح می‌دهیم. یا یک مقاله‌ی آموزشی دیگر از سایت سیاره آی‌تی همراه شوید.

آیا استفاده از کابل اتصال گوشی به تلویزیون مفید و ضروری است؟

این روزها اکثر تلویزیون‌ها از نوع هوشمند هستند و طبعاً Wi-Fi دارند. اگر بخواهید چیزی که در گوشی مشاهده می‌کنید را در تلویزیون ببینید، نیازی به وصل کردن کابل دست و پا گیر نیست و می‌توانید به کمک وای-فای و قابلیت Screen Cast که امروز تقریباً در همه گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی وجود دارد، ویدیوی زنده از صفحه گوشی یا تبلت به تلویزیون ارسال کنید. این کار برای تماشای فیلم یا حتی انجام بازی در صفحه بزرگ تلویزیون انجام می‌شود و روش کار نیز بسیار ساده است.

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که روش اتصال گوشی شیائومی به تلویزیون هوشمند چگونه و به صورت مشابه چگونه گوشی سامسونگ را به تلویزیون وصل کنیم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که:

اساساً با وجود قابلیت اسکرین کست، آیا استفاده از کابل اتصال گوشی به تلویزیون مزیت و کاربرد خاصی دارد؟

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل USB از این جهت که تأخیر کمی وجود دارد، مفید است. زمانی که اسکرین کست انجام می‌دهید، اگر گوشی را از تلویزیون دور کنید، تأخیر بیشتر و بیشتر می‌شود تا جایی که به وضوح متوجه می‌شوید که ویدیو و بازی در گوشی، کمی جلوتر از تلویزیون است.

مزیت دیگری که استفاده از کابل اتصال گوشی به تلویزیون دارد این است که اگر در محیط پیرامون تلویزیون، وسایل بی‌سیم متعددی وجود داشته باشد، تداخل الکترومغناطیسی بین امواج پیش می‌آید و ممکن است سرعت ارتباط بی‌سیم کم شود یا وقفه و قطع و وصل شدن مشکل‌ساز شود. در این شرایط استفاده از روش سیمی ضروری است.

انتخاب تبدیل و کابل اتصال گوشی به تلویزیون

دقت کنید که آنچه برای اتصال گوشی به تلویزیون برای نمایش تصویر در تلویزیون نیاز دارید نیاز دارید، یک کابل USB معمولی نیست! به تبدیل خاصی از یک سو به گوشی و در واقع پورت USB C یا در گوشی و تبلت قدیمی به پورت میکرو یواس‌بی متصل می‌شود و از سوی دیگر باید پورت HDMI یا DisplayPort داشته باشد و با کابل HDMI یا دیسپلی‌پورت به پورت‌های ویدیویی تلویزیون متصل شود. شاید چنین تبدیل یا کابلی را ندیده باشید چرا که افراد کمی از روش سیمی برای اتصال گوشی و تبلت به تلویزیون استفاده می‌کنند اما با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین، انواع این نوع تبدیل را پیدا خواهید کرد.

برای اتصال اندروید به تلویزیون، سه نوع تبدیل USB وجود دارد:

  • تبدیل USB C به DisplayPort
  • تبدیل USB به HDMI برای گوشی‌هایی که پورت USB از قابلیت MHL پشتیبانی می‌کند.
  • تبدیل USB به HDMI برای گوشی‌هایی که پورت USB از قابلیت SlimPort پشتیبانی می‌کند.

بیشتر کاربران اندروید از تلویزیون‌هایی که فقط پورت HDMI دارد، استفاده می‌کنند که ارزان‌تر است. در این صورت باید تبدیل نوع دوم یا سوم را خریداری کنید و اینکه کدام نوع را بخرید، به گوشی و تبلت شما بستگی دارد. لازم است که اطلاعات سخت‌افزاری پورت USB آن را به دقت بررسی کنید.

آموزش اتصال گوشی به تلویزیون با کابل USB و همین‌طور تبدیل USB به HDMI

آموزش اتصال گوشی به تلویزیون با کابل USB و همین‌طور تبدیل USB به HDMI

بعضی از کاربران اندروید در مورد نرم افزار اتصال گوشی به تلویزیون با کابل usb سوال می‌کنند و می‌پرسند:

آیا برای اتصال گوشی به تلویزیون با کابل، برنامه نیاز است؟

دقت کنید که نیازی به دانلود برنامه اتصال گوشی به تلویزیون با کابل شارژر و غیره نیست، دانلود برنامه برای حالتی است که بخواهید ویدیویی از صفحه گوشی روی تلویزیون ببینید و این کار از طریق وای-فای صورت بگیرد. در این حالت ممکن است برای شارژ کردن گوشی آن را به پورت USB تلویزیون نیز متصل کنید.

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل usb و تبدیل HDMI

تبدیلی که خریداری کرده‌اید را از یک طرف به پورت USB گوشی یا تبلت متصل کنید و سپس کابل HDMI یا دیسپلی‌پورت را از سوی دیگر تبدیل به تلویزیون متصل کنید. اغلب تبدیل‌های قدیمی که برای MHL ورژن ۱ طراحی شده، یک پورت دیگر نیز برای تأمین توان الکتریکی دارند که از نوع USB است. می‌توانید این پورت را با کابل USB معمولی به یکی از پورت‌های USB خالی که پشت تلویزیون قرار دارد وصل کنید و همین‌طور امکان متصل کردن این پورت به شارژر یو‌اس‌بی وجود دارد.

تبدیل USB به HDMI که برای پروتکل SlimPort طراحی شده، مثل تبدیل‌های MHL 1.0 نیاز به کابل تأمین توان الکتریکی نیز دارد. در تبدیل‌های جدیدتر برای MHL 2.0 نیاز به برق اضافی حذف شده و در نتیجه فقط دو کابل از تبدیل به گوشی و تلویزیون وصل می‌شود. 

آموزش اتصال گوشی به تلویزیون با کابل USB و همین‌طور تبدیل USB به HDMI

شاید با انجام این کارهای ساده، باز هم صفحه گوشی را روی تلویزیون مشاهده نمی‌کنید! مشکل اتصال گوشی به تلویزیون با تبدیل یواس‌بی به HDMI یا DisplayPort معمولاً این است که کاربر قبل از خرید تبدیل، بررسی نکرده که گوشی یا تبلتی که دارد، از چه وروتکلی پشتیبانی می‌کند. اگر گوشی یا تبلتی از SlimPort پشتیبانی می‌کند، باید تبدیل مربوطه را بخرید

بدون تبدیل USB چگونه گوشی سامسونگ را به تلویزیون وصل کنیم؟

بله این حالت نیز امکان‌پذیر است! به عبارت دیگر می‌توانید گوشی را با کابل USB معمولی به پورت‌های USB تلویزیون وصل کنید. در این حالت ممکن است گوشی شارژ شود اما تنها کاری که می‌توان کرد، شارژ کردن گوشی با پورت USB تلویزیون نیست بلکه در اغلب تلویزیون‌های هوشمند امروزی، می‌توانید ویدیوها و عکس‌ها و آهنگ‌هایی که روی گوشی یا تبلت دارید را در تلویزیون باز کنید.

روش کار بسیار ساده است و دقت کنید که در این حالت هم نیازی به نرم افزار اتصال گوشی به تلویزیون با کابل usb نیست! پس از متصل کردن گوشی به تلویزیون، روی نوتیفیکیشن شارژ تپ کنید و از منوی ظاهر شده، نوع اتصال را انتخاب کنید. برای دیدن عکس و ویدیو در تلویزیون، نوع اتصال را روی حالت File Transfer یا گزینه‌های مشابه آن نظیر Transfer files قرار دهید. حالت پیش‌فرض فقط موجب شارژ شدن گوشی می‌شود و برای انتقال فایل نیست.

آموزش اتصال گوشی به تلویزیون با کابل USB و همین‌طور تبدیل USB به HDMI

آموزش اتصال گوشی به تلویزیون با کابل USB و همین‌طور تبدیل USB به HDMI

اکنون در تلویزیون بخشی که فایل‌های روی فلش درایو USB و هارد اکسترنال را لیست می‌کند، باز کنید. اکنون می‌توانید عکس و فیلمی که روی گوشی دارید را در تلویزیون تماشا کنید، آن هم بدون هیچ نوع تأخیر و افت کیفیتی. به عبارت دیگر خود تلویزیون فایل اصلی ویدیو را دیکود کرده و با کیفیت بالا پخش می‌کند.

در صورت استفاده از روش اسکرین کست، ویدیویی که از صفحه گوشی یا تبلت تهیه می‌شود، فشرده‌سازی شده و از طریق وای-فای ارسال می‌شود و در این فشرده‌سازی، مقداری افت کیفیت وجود دارد. با افزایش فاصله و افت سرعت وای-فای، گاهی تصویر حالت شطرنجی نیز پیدا می‌کند اما این مشکلات در زمانی که گوشی با کابل USB به تلویزیون وصل شده و مستقیماً فایل ویدیو باز می‌شود، وجود ندارد. علاوه بر این می‌توانید صفحه گوشی را کاملاً خاموش کنید.