استفاده از کابل HDMI در وسایل مولتی‌مدیا، تلویزیون و کنسول‌های بازی کاملاً متداول شده و شاید در هر خانه‌ای حداقل یک ابزار با این پورت وجود داشته باشد. استفاده از HDMI‌ ساده‌تر از کابل VGA یا DVI‌ است. در صورت نیاز برای اتصال یک پورت به چند پورت، می‌توانید از اسپلیتر HDMI و سوییچ HDMI استفاده کنید. شاید این دو ابزار شبیه به هم به نظر برسند اما عملکردشان کاملاً متفاوت است و کاربرد متفاوتی دارند.

در این مقاله به روش استفاده از HDMI Spliter و HDMI Switch و مقایسه‌ی کاربردهای این دو می‌پردازیم.

نحوه استفاده از HDMI Splitter

اسپلیتر در لغت به معنی تقسیم و جدا کردن است. با اسپلیتر HDMI می‌توانید یک خروجی HDMI را به چند مانیتور، تلویزیون، پروژکتور و در حالت کلی چند صفحه نمایش متصل کنید و تصویر دریافت کنید. تصویری که در این وسایل پخش می‌شود در واقع یکسان و آینه یا با زبان دیگر Mirror است. بنابراین اسپلیتر دارای یک ورودی و چند خروجی است.

زمانی که پورت خروجی HDMI روی کارت گرافیک یا مادربورد یا سایر وسایل مثل ستاپ‌باکس تلویزیون ۱ عدد است و می‌خواهید تصویر را هم‌زمان روی چند نمایشگر مشاهده کنید، می‌بایست سراغ Splitter بروید.

آموزش کار با اسپلیتر HDMI و سوییچ HDMI و بررسی تفاوت‌ها و کاربرد

اسپلیتر HDMI معمولاً به شکل یک مکعب است که ابعاد آن بسته به تعداد خروجی‌ها متفاوت است. روی این باکس یک پورت به عنوان ورودی و چند پورت به عنوان خروجی وجود دارد. پس از اتصال کابل‌ها می‌بایست اسپلیتر را روشن کنید تا سیگنال تصویر به تمام نمایشگرها ارسال شود.

دقت کنید که کارت گرافیک‌های امروزی معمولاً چند پورت خروجی دارند و می‌توانید تصویر مشابهی را در چند مانیتور یا تصویری متفاوت را در مانیتورها مشاهده کنید. برای این منظور می‌بایست تنظیمات لازم را در ویندوز انجام بدهید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

نحوه کار با HDMI Switch

سوییچ HDMI همان طور که از نامش پیداست، عمل سوییچ کردن را انجام می‌دهد و در واقع کار آن برعکس اسپلیتر است. اسپلیتر یک ورودی را به چند نمایشگر متصل می‌کند اما سوییچ چند ورودی دارد و تنها یک خروجی دارد و در واقع به یک نمایشگر وصل می‌شود در حالی که چند ورودی از چند وسیله‌ی مختلف به آن متصل شده است. کاربر به تناسب نیاز یکی از ورودی‌ها را انتخاب می‌کند تا تصویر مربوط به آن نمایش داده شود.

آموزش کار با اسپلیتر HDMI و سوییچ HDMI و بررسی تفاوت‌ها و کاربرد

بنابراین مورد استفاده‌ی سوییچ HDMI‌ در حالتی است که تلویزیون یا مانیتور یا پروژکتور شما، دارای فقط یک ورودی HDMI است در حالی که می‌خواهید چند وسیله را به آن متصل کنید و در زمان لازم، تصویر دریافتی از یکی از وسیله‌ها را با استفاده از سوییچ، به صفحه نمایش منتقل کرده و مشاهده کنید.

اگر از سوییچ استفاده نکنید، می‌بایست هر بار کابل HDMI را از مانیتور، تلویزیون یا غیره جدا کنید و کابل HDMI وسیله‌ی دیگر را متصل کنید که طبعاً کار وقت‌گیر و دشواری است به خصوص اگر دسترسی به کابل‌ها مشکل باشد. اما سوییچ این مشکل را حل می‌کند و می‌توانید با فشار دادن دکمه‌ای به راحتی منبع تصویر را تغییر بدهید.