تخته هوشمند از جمله ابزارهایی است که می‌توان از آن در کلاس‌های درس استفاده کرد. وجود این وسیله کمک شایانی به دانش‌آموزان و دانش‌جویان می‌کند.

اسمارت برد یا تخته هوشمند یک صفحه نمایش بسیار بزرگ است که در واقع نسل جدیدی از تخته وایت‌برد می‌باشد. از این وسیله می‌توان در سالن‌های کنفرانس، کلاس‌های دانشگاهی، مدرسه و… استفاده کرد. این ابزار حتی برای کلاس‌های آنلاین هم کاربردهای زیادی دارد. تخته‌های هوشمند به فهم و یادگیری مهارت آموزان کمک زیادی می‌کند. اگر شما مدیر یک مجموعه آموزشی هستید، توصیه می‌شود که از این تکنولوژی برای کلاس‌های آموزشگاه استفاده کنید. تخته‌های هوشمند برای جلسات آموزشی کاربردهای فراوانی دارند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

کاربرد اسمارت برد در کلاس درس

یکی از نکات بسیار مهمی که هر مدرس یا معلمی باید در نظر داشته باشد، این است که موقعیتی جذاب و دوست داشتنی برای فراگیران فراهم کند. این محیط شاد و مفرح می‌تواند به طرق گوناگون انجام شود. وجود اسمارت برد در کلاس و استفاده مدرس از آن برای یادگیری، یکی از راه‌های جذاب شدن محیط می‌باشد. از کسل کننده‌ترین کارها در کلاس، همین نگاه کردن یا خیره شدن به تخته است. حال اگر تخته آنجا یک تخته هوشمند باشد، اوضاع خیلی فرق می‌کند. در تخته هوشمند تمامی عناصر به شکل کاملاً گرافیکی نمایش داده می‌شوند. این مورد برای دانش‌آموزان بسیار جذاب و دوست داشتنی است؛ از این رو در فرایند یادگیری خسته نمی‌شوند.

تخته‌های هوشمند مانند یک رایانه عمل می‌کنند. برخی از آن‌ها دارای سیستم عامل اندروید هستند و برخی دیگر سیستم عامل ویندوز دارند. شاید بتوان این تخته‌های هوشمند را به کامپیوترهای همه کاره یا All in one تشبیه کرد. چرا که شباهت زیادی به آن‌ها دارند ولی در ابعاد بزرگتر. به راحتی می‌توان به آن‌ها از طریق درگاه USB حافظه‌های جانبی متصل کرد و فیلم‌های مرتبط با درس را برای دانش‌آموزان پخش نمود. اینگونه به یادگیری آن‌ها کمک شایانی می‌شود.

تاثیر تخته هوشمند در آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان

کاربردهای اسمارت برد یا تخته هوشمند

یکی از چالش برانگیزترین کلاس‌ها مربوط به دانش‌آموزان است؛ آن هم دوره ابتدایی. در این دوره معلم هرطور شده باید توجه آن‌ها را به درس و تخته کلاس جلب کند. حال وجود یک تخته هوشمند می‌تواند دردسرهای معلم را از این بابت کم کند. چرا که دانش‌آموزان خصوصا آن‌هایی که در سنین کودکی به سر می‌برند، کار با وسیله‌های هوشمند را دوست دارند. وقتی می‌بینند که معلم در حال آموزش با تخته هوشمند است توجهشان را بیشتر به درس جلب می‌کنند. در میان تدریس، معلم می‌تواند فیلم‌های آموزشی هم برایشان پخش کند. این تخته‌ها قابلیت اتصال به اینترنت را هم دارند. این امکان وجود دارد که ویدئوها را به صورت آنلاین پخش کرد. همچنین دارای حافظه داخلی هستند و می‌توان فیلم‌های آنلاین را در آن‌ها دانلود و ذخیره کرد تا در دفعات بعدی به راحتی مورد استفاده قرار گیرند.

تمامی موارد ذکر شده برای کلاس درس دانشجویان هم کاربرد دارد. مسلما آموزش به دانشجویان با استفاده از تخته هوشمند بسیار با کیفیت‌تر از روش‌های سنتی است.

مزایای استفاده از تخته‌های هوشمند

تخته هوشمند مزیت‌های زیادی دارد. وجود همین مزایا سبب می‌شود که تخته‌های نوستالژی وایت‌برد کنار بروند و این اسمارت بردها جایگزینشان شوند. البته ناگفته نماند که تخته وایت برد هم مزایای خاص خود را دارد و همچنان در بسیاری از مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین مزایای اسمارت بردها به شرح زیر است:

  • نمایش تصاویر با کیفیت و رزولوشن بالا
  • داشتن تاچ اسکرین بسیار قوی
  • دارای حافظه ذخیره سازی و امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات
  • نصب آسان
  • صرفه‌جویی در زمان
  • کاهش آلودگی‌های زیستی ناشی از ماژیک و مواد شیمیایی

تخته‌های هوشمند جی‌پلاس

تخته هوشمند جی پلاس از بهترین اسمارت بردهایی است که می‌توان از آن در کلاس‌های درس، جلسات و… استفاده کرد. این بردها ضمن امکانات قوی و نمایش با کیفیتی که دارند، دارای کیفیت ساخت بسیار خوبی نیز هستند. برای تهیه این تخته‌های هوشمند می‌توانید به فروشگاه جی پلاس آی تی مراجعه کنید. در این فروشگاه می‌توانید نسبت به خرید انواع برد هوشمند اقدام کنید.

به‌طورکلی هنگام خرید اسمارت برد بهتر است به نکاتی مانند سایز اسمارت برد، سیستم عامل آن، میزان حافظه، درگاه‌های ورودی و خروجی و نحوه اتصال آن به سایر دستگاه‌ها توجه نمایید.