رانندگی در شرایط زمستانی و مخصوصا برف می تواند برای رانندگان به یک چالش جدی تبدیل شود. چالشی که میتواند حتی منجر به تصادف و ایجاد خسارت های زیادی برای خودتان و دیگر کند. بنابراین مهم است قبل از حرکت در زمان های برفی، با چالش های آن آشنا شوید و بدانید برای ایمن کردن سفرتان چه چیزهایی را باید مورد توجه قرار دهید. در این مقاله قرار است به صورت ویژه به بررسی نکات مهم رانندگی در برف بپردازیم و سعی کنیم با استفاده از آن، سفر ایمنی را تجربه کنیم.

به نقل از سایت لاستیک مارکت، طبق آمار 17 درصد از تصادفات مربوط به همین آب و هوای برفی است که خیلی از رانندگان اگر نکات ایمنی را می دانستند، بهتر می توانستد جاده و شرایط محیطی را مدیریت کنند. بنابراین همراه ما باشید تا این نکات را با هم بررسی کنیم.

ترجیحا در شرایط برفی رانندگی نکنید

همیشه قبل از وقوع برف یک سری هشدارها داده می شود که شرایط جوی رو به برفی شدن خواهد رفت و از ترددهای بیجا پرهیز کنید. توصیه ما قبل از هر چیزی این است که در شرایطی که احتمال وقوع برف شدید و کولاک می شود، اصلا رانندگی نکنید و مخصوصا به جاده های برون شهری نروید چرا که باعث ایجاد مشکل هم برای خودتان و هم برای دیگران خواهید شد.

به آهستگی رانندگی کنید

شاید بگویید من به تازگی یک لاستیک کومهو یا لاستیک دانلوپ خریداری کرده ام و از شرایط ماشینم اطلاع کافی دارم و این لاستیک کیفیت بالایی دارد و هیچ جای نگرانی وجود ندارد و بخواهید با سرعت بالا رانندگی کنید. اگر شما نیز چنین تصویری دارید، بهتر است این هشدار را به شما بدهیم که ممکن است دچار چالش های جدی برای خودتان و ماشینتان بشوید.

نکات مهم رانندگی در برف

در شرایط برفی به دلیل یخ زدگی خیابان و جاده ها و همچنین وجود برف روی زمین اصطکاک کمتری میان لاستیک و سطح جاده برقرار می شود و همین باعث می شود هر لحظه امکان از دست رفتن کنترل ماشین وجود داشته باشد؛ حال فرض کنید در این شرایط سرعت ماشین نیز زیاد باشد. در واقع در چنین حالتی خیلی احتمال وقوع تصادف بالا است و توضیه میکنیم اصلا با سرعت بالا در شرایط برفی رانندگی نکنید.

با دنده سنگین حرکت کنید

برای اینکه بتوانید کنترل بیشتری روی رانندگی خود داشته باشید، با دنده سنگین حرکت کنید. برای ماشین های دنده ای، بهترین دنده، 2 است و برای گیربکس های اتوماتیک، انتخاب حالت برف بهترین حالت برای تنظیم دنده است.

فاصله را با ماشین جلویی حفظ کنید

اگر شرایط رانندگی در برف و یخبندان را داشته باشید، خیلی خوب این موضوع را درک میکنید. خیلی مواقع است که شما نمی توانید به همین راحتی ماشین را متوقف کنید. یعنی وقتی ترمز می کنید، مسافتی که ماشین طی می کند تا متوقف شود، افزایش پیدا می کند و اگر فاصله شما با ماشین جلوییتان کم باشد، احتمال تصادف بسیار بالا است.

نکات مهم رانندگی در برف

این موضوع ارتباطی به سیستم ترمز یا نوع لاستیک شما ندارد، مثلا فرقی نمی کند لاستیک یوکوهاما یا لاستیک هانکوک زیر ماشین شما باشد؛ در هر صورت شما با این موضوع برخورد خواهید کرد که ماشین سخت توقف می کند. پس حتما فاصله با ماشین جلویی را حفظ کنید.

در سربالایی ها گاز کمتر بدهید

خیلی وقت ها برای اینکه سریع یک سربالایی را به بالا بروید، مجبور می شوید پای خود را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید. همین باعث می شود لاستیک های چرخ به ناگهان دچار چرخش بشوند و تعادل خودرو از دست برود. اگر به هر دلیلی می خواهید گاز خود را در سربالایی ها افزایش دهید، بهتر است این کار را به آسانی انجام دهید.

سعی کنید در برف گیر نکنید

شاید این تیتر کمی خنده دار بیاید، ولی واقعا درست است. مهم است که شما در برف گیر نکنید. اگر برف زیادی روی زمین نشسته باشد، هنگام حرکت و گاز دادن ممکن است ماشین درجا بزند و اصلا تکان نخورد. در چنین شرایطی سعی کنید آرام باشید و عصبانی نشوید و الکی گازهای زیاد به ماشین ندهید. چنین کاری فقط باعث ایجاد یک چاله عمیق میشود و ماشین بیشتر در آنجا گیر میفتد. در چنین حالتی سعی کنید با چند بار عقب و جلو کردن، ماشین را از آن وضعیت خارج کنید. باز اگر نشد، با یک بیلچه یا دست برف جلوی لاستیک را کنار بزنید تا مسیر حرکت لاستیک باز شود.

لاستیک دانلوپ

نمک و شن نیز در چنین مواقعی کمک می کند به شرطی که آن را در کنار خود داشته باشید. اگر هیچ کدام از این ها را نداشتید، کفی ماشین را زیر لاستیک ها قرار دهید تا شما را از آن حالت خارج کند. باز اگر با این کار نیز موفق به خروج از برف نشدید، آخرین گزینه درخواست کمک و امداد است. ماشین های راهداری برای شما به کمک می آیند و برای خروج شما از برف کمک خواهند کرد.

لاستیک خودرو را حتما چک کنید

حتما می دانید هرچقدر میزان آج لاستیک خودرو بیشتر باشد، میزان درگیری لاستیک با سطح بیشتر است و بهتر میتواند حرکت کند. بنابراین مهم است قبل از حرکت در مسیرهای برفی این مورد را چک کنید. اگر چندین سال است لاستیک های خود را عوض نکرده اید و تا حدی آج لاستیک از بین رفته است، بهتر است از حرکت دادن ماشین صرف نظر کنید تا گرفتار نشوید.

ترمز گرفتن در شرایط برفی

وقتی در شرایط برفی و یخبندان ترمز می کنید، خیلی وقت ها چرخ ها قفل می شوند و ترمز در واقع عمل نمی کند. در چنین شرایطی باید سعی کنید ترمز را به آرامی فشار دهید؛ ترمزهای ناگهانی فقط باعث قفل شدن چرخ ها و عدم کنترل ماشین می شوند. به همین علت هم بالاتر گفته شد مهم است شما فاصله طولی مناسبی را در شرایط برفی داشته باشید.

لاستیک کومهو

حال اگر به هر دلیلی ترمزها به خوبی عمل نکردند، بهترین کار این است که به آرامی پا را از روی پدال گاز بردارید و به آرامی ترمز بگیرید و اگر با دنده سبک حرکت می گنید، سریعا دنده خود را کاهش دهید و به آرامی ترمز بگیرید. دقت داشته باشید ترمز ناگهانی فقط شرایط را بدتر می شود و باعث قفل شدن قفل ها می شود.

سخن پایانی

ما سعی کردیم امروز در این مقاله نکات مهم رانندگی در شرایط برفی را با یکدیگر بررسی کنیم. نکته مهم قبل از همه این ها عملکرد لاستیک خودرو در شرایط برفی است. در نظر داشته باشید هرچقدر لاستیک شما بهتر باشد، کنترل ماشین در این شرایط بهتر خواهد شد. در سال های اخیر قیمت لاستیک در کشور به طور زیادی بالا رفته است و همین باعث می شود که شما به دنبال خرید لاستیک ارزان قیمت باشید اما این را بدانید اگر از سایت هایی مانند لاستیک مارکت که به عنوان مرجع فروش لاستیک به شمار می روند، اقدام به خرید کنید، می توانید لاستیک خود را با قیمت مناسبی تهیه کنید.