مرغداری، ازجمله مکان‌های حساس به دما است که همواره دغدغه‌های فراوانی برای کنترل دما و ایجاد یک تعادل محیطی در آن، وجود دارد. این نوع محیط، از یک‌سو، نیاز به ورود مستقیم هوا و تهویه مناسب دارد و از سویی دیگر، تعادل دمایی در آن، شرط حفظ حیات طیور، محسوب می‌شود. به همین دلیل، بهترین گزینه برای این امر، مه پاش مرغداری است که از ویژگی‌های مختلف و منحصربه‌فردی بهره می‌برد. در این مطلب، به معرفی مه پاش و قابلیت‌های آن ازجمله، زمان‌بندی جهت تنظیم رطوبت سالن مرغداری، می‌پردازیم.

مه‌پاش چیست؟

مه پاش، یکی از وسایل و ابزارهای خنک‌سازی محیط با استفاده از آب است. در ابتدای امر، شاید این دستگاه ازلحاظ عملکردی، شباهت‌هایی به کولر داشته باشد. بااین‌حال، مه پاش خود مجموعه‌ای جدا و کاملاً منحصر‌به‌فرد است که از آن، برای خنک‌سازی محیط با استفاده از پاشش شبنم و قطرات ریز آب، استفاده می‌شود.

مه پاش، دارای انواع مختلفی است که برای محیط‌هایی همچون، حیاط خانه، باغ، بوستان و همچنین، گاوداری و مرغداری، استفاده می‌شوند. مه پاش مرغداری را باید ازجمله وسایل و ابزارهای مهم در این محیط دانست که وظیفه تنظیم رطوبت سالن مرغداری را بر عهده دارد.

دلایل استفاده از مه پاش در مرغداری

زمان بندی مه پاش مرغداری

ازآنجاکه طیور، به افزایش دما، حساس هستند، در سالن مرغداری، باید مه پاش مرغداری را مهم‌ترین وسیله در حفظ سلامت، نشاط و بقای حیات مرغ‌ها دانست؛ چراکه عدم تعادل دمایی در محیط، می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی ازجمله، آلودگی، بیماری، استرس و اضطراب در پرندگان شود.

علاوه بر آن، مه پاش به دلیل عملکرد خاص و عالی خود، می‌تواند در کاهش گردوغبار محیط، رفع بوی نامطبوع سالن مرغداری، کاهش دمای بدن پرندگان و ارائه ده‌ها مزیت و کارایی دیگر، مفید واقع شود. به همین دلیل، سال‌‌ها است که وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌های مربوطه، نه‌تنها بر استفاده از مه پاش، تأکید فراوانی دارند، بلکه حتی الزامات قانونی نیز برای آن، اندیشیده شده است.

کاربردها و قابلیت‌های مهم مه پاش در مرغداری

مه پاش مرغداری، در انواع و اقسام مختلفی طراحی‌شده و به تولید می‌رسد. بسیاری از این دستگاه‌ها، دارای وجوه اشتراک فراوانی در ظاهر، عملکرد و قابلیت‌های جانبی هستند. بااین‌حال، تعداد دیگری از آن‌ها نیز به قابلیت‌های خاص و منحصر‌به‌فردی مجهز هستند که در ادامه، به چندین مورد از جالب‌ترین آن‌ها، اشاره می‌کنیم.

تایمر و تنظیم زمان مشخص

در بسیاری از مرغداری‌ها، ساعات خاصی از روز، دمای محیط، بسیار افزایش‌یافته و همین موضوع می‌تواند ریسک بروز مشکلات ذکرشده را افزایش دهد. به همین دلیل، برخی از مدل‌های رده‌بالای این مه پاش‌ها، مجهز به یک تایمر فعالیت خودکار هستند که در ساعات خاصی از روز، مثلاً سر ساعت ۱۲ ظهر، شروع به فعالیت می‌کنند.

زمان بندی مه پاش مرغداری

این قابلیت در مه پاش مرغداری، به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به فعالیت شخصی خود و تنظیم دستی، دستگاه به‌صورت خودکار، شروع به پخش مه کند تا دمای محیط، متعادل شده و استرس و درگیری بین پرندگان، پیش نیاید.

میزان پخش متنوع

در برخی از محیط‌ها مثل، کارگاه کشت قارچ، مه پاش باید آب را چنان به قطرات ریز تبدیل کند که حالتی شبیه به بخار خنک، به خود بگیرند. هرگونه پخش مستقیم آب، حتی به‌صورت قطره‌چکانی و در مقدار کم، می‌تواند به کیفیت نهایی قارچ‌ها صدمه زده و ضرر و زیان فراوانی به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل، مدل‌های پیشرفته مه پاش، به نازل‌های خاص و متنوعی مجهز هستند که می‌تواند قطرات آب را به ریزترین حالت ممکن، تبدیل کنند تا ماهیتی شبیه به بخار خنک، به خود بگیرند. این قابلیت، در محیط‌هایی که پخش آب به‌صورت قطرات ریز، ریسک آسیب‌رسانی را به همراه داشته باشد، استفاده می‌شود.

دماسنج و پخش مه بر اساس دمای محیط

زمان بندی مه پاش مرغداری

تصور کنید با شرایطی مواجه هستید که افزایش و کاهش دما، یک روتین و برنامه مشخص ندارد و تایمر فعالیت خودکار، نمی‌تواند پاسخگوی دقیقی برای نیاز شما باشد. در چنین شرایطی، مه پاش مرغداری می‌تواند به کمک یک دماسنج، لحظه شروع فعالیت خود را تنظیم کند.

در این حالت، هنگامی‌که دما از حد مجاز بالاتر رود، دماسنج مه پاش، متوجه این موضوع شده و به‌صورت خودکار، فعالیت خود را آغاز می‌کند تا از بروز خطرات و مشکلات احتمالی، جلوگیری کند.

سخن نهایی

مه پاش را باید ابزاری مهم و کاربردی، خصوصاً در مرغداری‌ها دانست. این وسیله مفید و کاربردی، می‌تواند به تنظیم رطوبت سالن مرغداری، کمک کرده و مشکلات ناشی از افزایش دما را نیز کاهش دهد. در کنار موارد ذکرشده، باید به مجموعه بازرگانی آب نیرو، اشاره‌کنیم که ارائه‌دهنده انواع ابزارآلات صنعتی در حوزه آبی است.

ازجمله محصولات مهم ارائه‌شده در فروشگاه آب نیرو، باید به انواع و اقسام مه پاش مرغداری، اشاره کرد که متناسب با نیاز و معیارهای خاص شما، در دسترس هستند. همچنین، برای این مه پاش‌ها، انواع و اقسام وسایل جانبی در نظر گرفته‌شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت این مجموعه، به نشانی اینترنتی abniro.com مراجعه فرمایید.