با هر بار شارژ کردن باتری دسته پلی استیشن 5 می‌توان چند ساعتی از آن استفاده کرد. حداکثر عمر باتری پلی استیشن طبق اعلام سونی 12 ساعت است. اما اگر برخی نکات ساده را رعایت نکنید، عمر باتری گیم‌پد سونی کمتر می‌شود و باید زودتر کابل شارژ را به آن متصل کنید. در واقع استفاده صحیح نه تنها عمر باتری دسته بازی را بیشتر می‌کند بلکه موجب افزایش طول عمر دسته ps5 می‌شود.

موضوع این مقاله آموزشی اینتوتک، استفاده صحیح از دسته بازی سونی پلی استیشن 5 است تا دیرتر به خرید باتری دسته ps5 نیاز پیدا کنید. با اینتوتک در ادامه مطلب همراه شوید.

عمر باتری دسته پلی استیشن ۵ چقدر است؟

مدت زمانی که می‌توان از دسته بازی پلی استیشن 5 بدون شارژ کردن باتری آن استفاده کرد، کاملاً به نوع استفاده و به خصوص بازی‌هایی که بازی می‌کنید بستگی دارد. در بعضی از بازی‌ها مرتباً دکمه‌های مختلف را فشار می‌دهید و از دکمه‌های آنالوگ یا گوش‌کوبی استفاده می‌کنید در حالی که در بعضی از بازی‌ها استفاده از دسته بسیار سبک‌تر است. فعال کردن قابلیت ویبره یا لرزش دسته بازی از جمله مواردی است که عمر باتری را کاهش می‌دهد و در درازمدت نیز تعویض باتری دسته ps5 زودتر ضروری می‌شود.

دسته بازی که سونی برای PS5 طراحی کرده، عمر باتری در حدود 6 تا 8 ساعت دارد. البته طبق ادعای سونی، عمر باتری دسته بازی DualSense که برای پلی استیشن 5 طراحی شده، حداکثر ۱۲ ساعت است اما رسیدن به این رکورد جالب، نیازمند استفاده‌ی کم و بهینه از دسته بازی است و عملاً کمتر اتفاق می‌افتد که گیمرها پس از ۱۲ ساعت بازی کردن، دسته بازی را شارژ کنند. همان طور که اشاره کردیم عمر باتری بسته به نوع استفاده و نوع بازی متفاوت است.

روش های افزایش عمر باتری دسته پلی استیشن 5

در ادامه به تنظیمات و ترفندهای ساده‌ای که موجب افزایش عمر باتری دسته PS5 می‌شود، می‌پردازیم.

غیرفعال کردن ویژگی‌های اضافی گیم پد پلی استیشن

فعال بودن برخی قابلیت‌های دسته بازی موجب افزایش مصرف باتری می‌شود و برای حداکثر کردن عمر باتری، بهتر است ویژگی‌هایی که چندان مهم نیست را غیرفعال کنید. برای غیرفعال کردن ویژگی‌های دسته بازی پلی استیشن 5 گزینه‌ی Settings یا تنظیمات را در صفحه خانه انتخاب کنید.

روش های افزایش عمر باتری دسته پلی استیشن 5

گام بعدی انتخاب Accessories و سپس Controller (General) است. در این صفحه می‌توانید شدت لرزش را به کمک گزینه‌ی Vibration intensity تغییر بدهید و حتی آن را غیرفعال کنید. صرف‌نظر از اینکه باتری دسته ps5 چند امپر است، قابلیت ویبره یا لرزش که نیاز به چرخش موتور کوچکی دارد، باتری زیادی مصرف می‌کند و برای بهبود شارژدهی باتری بهتر است آن را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن گزینه‌ی Trigger Effect intensity گزینه‌ی مهم بعدی است که موجب بهبود عمر باتری می‌شود. بهتر است روشنایی چراغ دسته بازی را به کمک گزینه‌ی Brightness of Controller indicators کاهش دهید.

روش های افزایش عمر باتری دسته پلی استیشن 5

در صفحه تنظیمات گیم پد پلی استیشن 5 چند گزینه‌ی مهم دیگر نیز وجود دارد. کمی اسکرول کنید تا به بخش تنظیمات مرتبط یا Related Settings برسید و در این بخش صدای اسپیکر به کار رفته در گیم پد را کاهش دهید. صدای کمتر موجب افزایش عمر باتری می‌شود ولیکن با توجه به اینکه داشتن صدا روی تجربه‌ی کاربری موثر است، بی صدا کردن دسته بازی پلی استیشن توصیه نمی‌شود.

غیرفعال کردن میکروفون دسته بازی پلی استیشن

دسته بازی دوآل‌سنس سونی دارای میکروفون است و زمانی که دسته بازی را روشن می‌کنید، میکروفون آن نیز به صورت خودکار روشن می‌شود. بعضی از کاربران از میکروفون برای چت کردن استفاده می‌کنند اما برخی گیمرها معمولاً از میکروفون استفاده نمی‌کنند. فعال بودن میکروفون موجب کاهش عمر باتری می‌شود. به علاوه دقت کنید که می‌توانید به جای استفاده از میکروفون دسته بازی پلی استیشن 5، از هدست یا هندزفری بی‌سیم استفاده کنید.

اما نحوه غیرفعال کردن میکروفون گیم‌پد پلی استیشن 5: کافی است دکمه سفیدی که بین دکمه‌های گوش‌کوبی و وسط دسته وجود دارد را فشار دهید.

روش های افزایش عمر باتری دسته پلی استیشن 5

اگر به ندرت از میکروفون استفاده می‌کنید، یک راهکار بهتر وجود دارد: می‌توانید در تنظیمات کنسول بازی پلی استیشن 5 و بخش مربوط به تنظیمات صدا یا Sound، روشن شدن خودکار میکروفون را غیرفعال کنید. کافی است گزینه‌ی Microphone را انتخاب کنید. سپس گزینه‌ی Microphone Status When Logged I را انتخاب کرده و گزینه‌ی Mute یا بی‌صدا را انتخاب نمایید.

روش های افزایش عمر باتری دسته پلی استیشن 5

توجه کنید که غیرفعال کردن میکروفون به صورت خودکار موجب افزایش شدت ویبره دسته بازی می‌شود. لذا پس از غیرفعال کردن میکروفون فراموش نکنید که شدت لرزش دسته بازی را در تنظیمات بررسی کنید و در صورت نیاز آن را کاهش دهید.

تنظیمات تایمر خاموش شدن دسته بازی پلی استیشن 5

دسته بازی سونی پلی استیشن 5 هم مثل بسیاری از وسایل هوشمند امروزی، در صورت بی‌کار ماندن خاموش می‌شود تا شارژ باتری بیهوده مصرف نشود. می‌توانید مدت زمان روشن ماندن قبل از خاموش شدن خودکار را در تنظیمات تغییر بدهید و آن را کمتر کنید. به این ترتیب باتری بیشتر دوام می‌آورد. به علاوه مدت زمان شارژ دسته پلی استیشن که باتری آن بیهوده خالی نشده باشد، کمتر است.

برای دسترسی به تنظیمات مربوط به خاموش شدن دسته بازی، در صفحه تنظیمات گزینه‌ی System و سپس Power Saving و در نهایت > Set Time Until Controllers Turn Off را انتخاب کنید. با انتخاب 10 دقیقه، دسته بازی شما پس از 10 دقیقه بی‌کار ماندن به صورت خودکار خاموش می‌شود.

روش های افزایش عمر باتری دسته پلی استیشن 5

شارژ به موقع دسته بازی برای افزایش عمر باتری

اگر می‌خواهید علائم خرابی باتری دسته ps5 دیرتر ظاهر شود، بهتر است قبل از آنکه باتری کاملاً خالی شود، آن را شارژ کنید. در واقع باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر زمانی بیشتر عمر می‌کنند که همواره سطح شارژ بین 20 تا 80 درصد باشد. به همین جهت کنسول بازی PS5 زمانی که شارژ باتری حدود 10 یا 15 دقیقه دیگر جواب می‌دهد، در مورد کم بودن شارژ باتری هشدار می‌دهد. زمانی که نوتفیکیشن کم بودن شارژ ظاهر شد، بهتر است کابل شارژ را به دسته بازی متصل کنید.

زمان تعویض باتری دسته ps5

شاید در مورد زمان تعویض باتری دسته پلی استیشن 5 سوال دارید، دقت کنید که زمان مشخصی برای این کار وجود ندارد و بسته به میزان استفاده، باتری زودتر فرسوده شود. البته قبل از تعویض باتری، بررسی شارژر دسته ps5 و بررسی کابل شارژ ضروری است چرا که ممکن است کم بودن عمر باتری به این دلیل باشد که شارژر یا کابل شارژ خراب شده و باتری مثل قبل سریع و کامل شارژ نمی‌شود!

حتی اگر زیاد بازی نکنید هم پس از چند سال استفاده کردن از دسته بازی، باتری آن فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض کردن دارد. خوشبختانه تعویض باتری دسته ps5 کار چندان پیچیده‌ای نیست ولیکن نیاز به دانش و ابزار دارد چرا که باید قاب زیر دسته و دکمه‌های جلوی گیم‌پد را جدا کنید تا به باتری و قطعات داخل گیم پد برسید. بهتر است این کار را به افرادی که در این زمینه تجربه دارند واگذار کنید.

روش های افزایش عمر باتری دسته پلی استیشن 5

بعضی از گیمرها به جای تعویض باتری دسته ps5 از باتری‌های شارژی و جای باتری خاصی که به دسته بازی وصل می‌شود، استفاده می‌کنند. این راهکار نیز برای بازی کردن طولانی‌تر و کاهش هزینه تعویض باتری مفید است.

روش دیگری که برای افزایش عمر باتری دسته پلی استیشن 5 پیشنهاد می‌شود، کاهش استفاده وایرلس یا بدون سیم است. می‌توانید به طور معمول با استفاده از کابل شارژ بلند و مرغوب، گیم پد سونی را به کنسول بازی متصل کنید و با این ترفند ساده، استفاده از باتری را کاهش دهید.