بعضی از کاربران ویندوز از تبلت‌های ویندوزی که صفحه نمایش عالی و مخصوص طراحی کردن دارد استفاده می‌کنند و هر از گاهی با استفاده از قلم نوری یا به عبارت دیگر استایلوس مشغول طراحی کردن می‌شوند. شاید برنامه‌های ساده مثل Paint ویندوز برای نقاشی ساده کافی باشد اما برای طراحی حرفه‌ای‌تر، به برنامه‌های مشابه Procreate نیاز دارید. دقت کنید که دانلود نرم افزار Procreate برای ویندوز 10 و سایر ویندوزها امکان‌پذیر نیست چرا که این اپلیکیشن مخصوص آیپد است. خوشبختانه نرم‌افزارهای خوب متعددی نیز برای طراحی در تبلت ویندوزی وجود دارد.

موضوع این مقاله معرفی چند نرم افزار طراحی ساده و در عین حال دارای امکانات متعدد برای طراحی حرفه‌ای است. اگر تبلت ویندوزی مجهز به استایلوس دارید، برخی از برنامه‌های لیست پیشنهادی ما را امتحان کنید و برنامه‌ای که برای نیاز و سلیقه‌ی شما مناسب‌تر است را برای استفاده‌ی دائمی انتخاب کنید.

دانلود نرم افزار procreate برای ویندوز 7 و سایر ویندوزها

معمولاً کاربران آیپد که به طراحی کردن با تبلت علاقه دارند، با نرم‌افزاری به اسم Procreate کار کرده‌اند و بسیاری از افراد این برنامه را به عنوان بهترین برنامه‌ی طراحی می‌شناسند. به همین جهت ممکن است دانلود نرم افزار Procreate برای ویندوز 11 را به شما توصیه کنند ولیکن این برنامه نسخه‌ی ویندوزی ندارد! لذا نصب کردن Procreate روی ویندوز امکان‌پذیر نیست مگر آنکه شرکت سازنده نسخه‌ای برای ویندوز طراحی و منتشر کند که تا سال 2024 چنین اتفاقی نیافتاده است.

بعضی از کاربران تبلت‌های اندروید نیز از برنامه‌هایی که مختص اندروید است برای طراحی و نقاشی استفاده می‌کنند. با وجود اینکه امکان نصب و اجرا کردن برنامه‌های اندروید در ویندوز 11 وجود دارد، بهتر است سراغ این نوع اپ‌ها نروید چرا که به واسطه‌ی شبیه‌ساز اندروید در ویندوز اجرا می‌شوند و معمولاً عملکرد به خوبی برنامه‌هایی که اساساً برای ویندوز طراحی شده، نیست.

اگر تبلت ویندوزی دارید، برای اینکه استایلوس یا به عبارت دیگر قلم دیجیتال تبلت شما به سرعت و بدون لگ طراحی کند، بهتر است به فکر دانلود برنامه نقاشی بهینه برای ویندوز باشید. در ادامه چند مورد از برنامه‌های برتر برای نقاشی و طراحی با قلم نوری روی تبلت ویندوزی را معرفی می‌کنیم.

Krita

یکی از اپ‌های معروف در عرصه‌ی طراحی که امکاناتی کامل و حتی بیش از Procreate دارد، برنامه‌ی Krita است. لذا به جای دانلود نرم افزار procreate برای ویندوز 7 و سایر ویندوزها، توصیه می‌کنیم که Krita را نصب کنید. این برنامه تقریباً از همه‌ی سبک‌های طراحی که موردنظر شما باشد، پشتیبانی می‌کند. طراحی اولیه، طراحی دقیق و دارای جزئیات و همین‌طور نقاشی و رنگ‌آمیزی حرفه‌ای همگی در این برنامه امکان‌پذیر است. حتی می‌توانید از امکانات مربوط به ساخت انیمیشن که در آن پیش‌بینی شده نیز استفاده کنید.

معرفی و دانلود جایگزین Procreate برای ویندوز برای طراحی و نقاشی

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، رابط کاربری Krita شبیه به برنامه‌های تخصصی کمپانی ادوبی است و کمی شلوغ‌تر و پیچیده‌تر از رابط کاربری برنامه‌های طراحی در اندروید و آیپد است. می‌توانید طراحی را به چند لایه تقسیم کنید و درست مثل ویرایش لایه‌های عکس در فتوشاپ و برنامه‌های مشابه، از لایه‌ها استفاده کنید. خوشبختانه بیشتر ابزارها و امکانات قابلیت سفارشی‌سازی دارد و می‌توانید پس از مدتی استفاده کردن و آشنایی با امکانات برنامه، همه‌چیز را متناسب با سبک و سیاق کار خودتان سفارشی‌سازی کنید. به خصوص بخش قلموها که علاوه بر تنوع زیاد، قابلیت سفارشی‌سازی بسیار خوبی دارد. با توجه به این ویژگی‌ها شاید بهترین نرم افزار نقاشی دیجیتال برای کامپیوتر Krita باشد.

نکته‌ی جالب این است که Krita کاملاً رایگان است و می‌توانید از وب‌سایت رسمی آن که Krita.org است، برنامه را دانلود و نصب کنید.

Adobe Fresco

برنامه‌ی Fresco نیز به کسانی که به دانلود Procreate برای ویندوز فکر می‌کنند توصیه می‌شود. این نرم‌افزار توسط ادوبی ساخته شده و همان‌طور که فتوشاپ و ایلوستریتور بسیار عالی و محبوب است، این نرم‌افزار نقاشی و طراحی نیز محبوبیت زیادی دارد.

می‌توانید به صورت رایگان از محیط ساده و خلوت Adobe Fresco استفاده کنید و به کمک بیش از ۱۰۰ نوع قلموی آن طراحی پیکسلی یا وکتوری انجام دهید. اگر هزینه پرداخت کنید، صدها قلموی دیگر نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

معرفی و دانلود جایگزین Procreate برای ویندوز برای طراحی و نقاشی

شاید هدف شما ساخت انیمیشن باشد، در این صورت علاوه بر امکانات سنتی برای ساخت انیمیشین به صورت فریم به فریم، می‌توانید فریم‌های بعدی را با استفاده از مسیر حرکت عناصر بسازید که بسیار ساده‌تر و سریع‌تر است. حتی می‌توانید از افکت‌ها برای عناصر متحرک استفاده کنید و به عنوان مثال افکت پخش شدن و محو یا ظاهر شدن را روی یک عنصر متحرک پیاده‌سازی کنید.

برنامه‌ی Adobe Fresco از نظر رابط کاربری مطلوب کاربران Procreate است و در واقع رابط کاربری ساده و خلوتی دارد.

Clip Studio Paint

بعضی از کاربران آیپد که به دانلود نرم افزار Procreate برای ویندوز 11 فکر می‌کنند، کارشان طراحی کمیک و مانگا یا به عبارت دیگر داستان مصور است. برای این عرصه‌ی خاص، برنامه‌ی ویندوزی Clip Studio Paint را توصیه می‌کنیم. در این برنامه قلموهای متنوعی موجود است و می‌توانید از قلموهای وکتوری استفاده کنید. مزیت قلموی وکتوری این است که پس از تکمیل شدن طراحی، می‌توانید طرح را بدون افت کیفیت، بزرگ‌تر کنید و برخلاف گرافیک پیکسلی، خطوط حالت لبه‌دار و شطرنجی نمی‌شود. دقت کنید که این قابلیت حتی در Procreate آیپد هم وجود ندارد!

یکی دیگر از ویژگی‌های برتر Clip Studio Paint، امکان جدا کردن ساده صفحه طراحی به چند بخش و قرار دادن ساده انواع کادر متن است که دقیقاً برای طراحی داستان مصور پیش‌بینی شده است.

معرفی و دانلود جایگزین Procreate برای ویندوز برای طراحی و نقاشی

در برنامه‌ی Clip Studio Paint حتی مدل‌های سه‌بعدی نیز پیش‌بینی شده و می‌توانید مدل‌ها را پس از اضافه کردن در محیط طراحی، بچرخانید و بزرگ و کوچک کنید و با توجه به مدل سه‌بعدی، طرح دقیق‌تری رسم کنید. امکان وارد کردن مدل سه‌بعدی از سایر برنامه‌ها نیز وجود دارد.

به طور کلی Clip Studio Paint امکاناتی دارد که در بهترین نرم افزار طراحی گرافیکی اندروید یا آیپد وجود ندارد و به همین جهت تست کردن آن توصیه می‌شود.

Sketchbook Pro

جایگزین دیگری که برای برنامه‌های شبیه به Procreate‌ آیپد در ویندوز موجود است، برنامه‌ی Sketchbook Pro است. یک نرم افزار طراحی ساده که به خصوص برای طراحی سریع مناسب است. البته می‌توانید پس از طراحی سریع، از قلموهای پیشرفته و ساختار لایه‌ای طرح استفاده کنید و یک طراحی رنگی و کامل ایجاد کنید.

معرفی و دانلود جایگزین Procreate برای ویندوز برای طراحی و نقاشی

قلموهای برنامه Sketchbook Pro نیز قابلیت سفارشی‌سازی پیشرفته‌ای دارد که برای کاربران Procreate و اپ‌های مشابه جذاب است. این اپلیکیشن امکانات دیگری نیز برای طراحی دارد که شاید در تبلت‌های اندروید و آیپد تجربه نکرده باشید، به عنوان مثال خطوط راهنمای پرسپکتیو و خط‌کش و خطوط شبکه. علاوه بر این موتوری برای طراحی انیمیشن در آن پیش‌بینی شده که نام آن FlipBook است و در طراحی انیمیشن‌های دو بعدی مفید واقع می‌شود. این برنامه یکی از برنامه‌های طراحی حرفه‌ای برای ویندوز است که نسخه‌ی رایگان ندارد.

Corel Painter

شرکت کورل نیز برنامه‌های گرافیکی متعددی دارد و مثل ادوبی در این عرصه معروف است. برنامه‌ی Corel Painter از نگاه برخی کاربران، بهترین برنامه نقاشی برای ویندوز است. طراحی رابط کاربری و امکانات برنامه چندان خلوت و ساده نیست اما قلموهای پیشرفته که حس کار کردن با قلموهای واقعی را به خوبی شبیه‌سازی می‌کنند و ساختار لایه‌ای طراحی، قابلیت ماسک کردن لایه‌ها و سفارشی‌سازی قلموها جزو نقاط قوت Corel Painter است.

معرفی و دانلود جایگزین Procreate برای ویندوز برای طراحی و نقاشی

در کورل پینتر می‌توانید پالتی از رنگ‌های موردعلاقه خودتان بسازید و به سرعت سایه‌ها و بافت‌های موردنظر را پیاده‌سازی کنید. به همین جهت Corel Painter برای نقاشی دیجیتال عالی و بهینه است. البته این برنامه نیز پولی است و کاربران ایرانی معمولاً نسخه کرک شده و نامحدود آن را نصب می‌کنند.

شما چه برنامه دیگری را به کاربران Procreate آیپد که به دنبال برنامه مشابه برای ویندوز هستند، توصیه می‌کنید؟