تغییر دادن رمز عبور حساب کاربری در ویندوز بسیار ساده است. می‌توانید از بخش حساب‌های کاربری Control Panel استفاده کنید. اما یک روش جالب دیگر برای علاقه‌مندان به کدنویسی در محیط cmd یا کامند پرامپت ویندوز، تغییر دادن رمز عبور با دستوراتی است که در cmd اجرا می‌شود که این روش نیز بسیار ساده و سریع است.

در ادامه به روش تغییر دادن پسورد حساب‌های کاربری در ویندوز از طریق Command Prompt می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

تغییر دادن پسورد حساب کاربری در ویندوز به کمک Command Prompt

شاید تصور کنید که تغییر دادن رمز عبور از طریق cmd، پیچیده‌تر از استفاده از کنترل پنل ویندوز است اما در حقیقت تنها دستوری که به آن نیاز دارید، net user است. بنابراین کمی حوصله کنید و مراحل ساده‌ی زیر را دنبال کنید:

ابتدا کامند پرامپت را با دسترسی ادمین اجرا کنید. به عبارت دیگر در منوی استارت عبارت Command Prompt را جست‌وجو کنید و سپس روی کامند پرامپت راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Run as Administrator‌ را انتخاب کنید.

نحوه تغییر دادن رمز عبور حساب‌های کاربری ویندوز به کمک cmd

توجه کنید که اگر Command Prompt بدون دسترسی ادمین اجرا شده باشد، با پیام خطای Access denied روبرو می‌شود.

دستور زیر را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

net user

نام حساب کاربری که می‌خواهید رمز عبور آن را تغییر دهید را به جای USER و رمز عبور جدید را به جای NEWPASS در دستور زیر قرار دهید:

net user USER NEWPASS

توجه کنید که اگر نام حساب کاربری چند کلمه‌ای باشد، باید ابتدا و انتهای آن از " استفاده کنید. مثل نمونه‌ی زیر:

net user "USER NAME" NEWPASS

با فشار دادن کلید Enter، دستور فوق اجرا می‌شود و پیامی The command completed successfully را مشاهده خواهید کرد. اکنون می‌توانید با رمز عبور جدید، در حساب کاربری موردبحث لاگین کنید.

نحوه تغییر دادن رمز عبور حساب‌های کاربری ویندوز به کمک cmd

برای امنیت بیشتر، می‌توانید رمز عبور را بدون ظاهر شدن روی صفحه، تغییر دهید. در واقع اگر از دستور net user طبق روش فوق استفاده کنید، رمز عبور در پنجره‌ی cmd دیده می‌شود که یک خطر امنیتی است. بنابراین برای حفاظت از حریم خصوصی، از دستور زیر استفاده کنید:

net user USERNAME *

نتیجه این است که ویندوز از شما دو بار رمز عبور را سوال می‌کند و اگر هر دو مرتبه، رمز عبور را یکسان تایپ کنید، رمز عبور جدید، فعال می‌شود.

نحوه تغییر دادن رمز عبور حساب‌های کاربری ویندوز به کمک cmd