مرورگر فایرفاکس مثل مرورگر گوگل کروم و برخی نرم‌افزارهای دیگر، از حساب‌های کاربری مختلف پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان پس از اجرا کردن مرورگر، ورود به حساب کاربری انجام داد و در هر حساب کاربری، رمز عبورها و بوک‌مارک‌ها و سوابق وب‌گردی متفاوت است. یکی از قابلیت‌های جالبی که اخیراً در Firefox اضافه شده، لاگین امن دو مرحله‌ای است که حفظ حریم خصوصی را مطمئن‌تر می‌کند.

با استفاده از Two Factor Authentication مرورگر فایرفاکس می‌توانید وارد کردن پسورد و همین‌طور کد رمزی که به صورت QR Code ارایه می‌شود را الزامی کنید و در نتیجه دسترسی به حساب کاربری شما امن‌تر می‌شود. در ادامه به روش کار می‌پردازیم.

فعال کردن لاگین دومرحله‌ای یا Two Factor Authentication در فایرفاکس

توجه کنید که این قابلیت در حالت پیش‌فرض برای تمام کاربران مرورگر محبوب موزیلا فایرفاکس فعال نشده است اما خوشبختانه روشی ساده برای فعال کردن اجباری آن وجود دارد.

به منظور فعال‌سازی قابلیت امنیتی جدید، Firefox را اجرا کنید و روی آیکون منوی همبرگری در گوشه‌ی بالای پنجره کلیک کنید و گزینه‌ی Options را انتخاب کنید. در صفحه‌ی تنظیمات نیز از ستون کناری گزینه‌ی Firefox Account را انتخاب کنید. اکنون در سمت راست زیر ایمیل مربوط به حساب کاربری خویش، روی لینک Manage Account کلیک کنید.

نحوه فعال کردن لاگین امن دومرحله‌ای در فایرفاکس

در صفحه‌ای که نمایان می‌شود، گزینه‌ای برای فعال کردن Two Factor Authentication یا لاگین امن دومرحله‌ای وجود دارد. اگر این گزینه را نمی‌بینید، روی نوار آدرس کلیک کنید و در انتهای آدرس صفحه، عبارت زیر را اضافه کنید:

&showTwoStepAuthentication=true

و سپس کلید Enter را فشار دهید تا صفحه‌ی جدید باز شود.

نحوه فعال کردن لاگین امن دومرحله‌ای در فایرفاکس

اکنون گزینه‌ی موردبحث را مشاهده خواهید کرد. روی دکمه‌ی Enable روبروی آن کلیک کنید.

نحوه فعال کردن لاگین امن دومرحله‌ای در فایرفاکس

دانلود اپلیکیشن تأیید هویت فایرفاکس

برای استفاده از لاگین دومرحله‌ای، لازم است یکی از اپلیکیشن‌های تأیید هویت را نصب کنید که بهتر است از QR Code نیز پشتیبانی کند چرا که پس از کلیک کردن روی دکمه‌ی Enable، فایرفاکس یک QR Code حاوی لینک دانلود اپ نمایش می‌دهد و باید این کد رمزی را اسکن کنید.

فایرفاکس اپلیکیشن‌هایی نیز برای اسکن کردن QR Code پیشنهاد کرده است ولیکن می‌توانید از هر اپی که دوست دارید استفاده کنید. بنابراین اپلیکیشن اسکن کردن QR Code را در گوشی خود اجرا کنید و کد رمزی که در مرورگر نمایان شده را اسکن کنید. به این ترتیب کدی که باید در فایرفاکس برای لاگین کردن دومرحله‌ای وارد کنید، رمزگشایی می‌شود.

دقت کنید که کدی که به صورت QR Code ارایه شده را در محلی امنی ذخیره و نگهداری کنید. البته پرینت کردن آن نیز امکان‌پذیر است و حتی می‌توانید آن را به صورت یک فایل متنی ساده ذخیره کنید. اگر کد را از دست بدهید، نمی‌توانید مجدداً آن را رویت کنید.

نحوه فعال کردن لاگین امن دومرحله‌ای در فایرفاکس

بنابراین برای ورود به حساب کاربری، علاوه بر پسورد می‌بایست کد موردبحث نیز وارد شود.