دانلود کردن فایل از تورنت با دانلود کردن فایل از سرور و فضای ابری متفاوت است. فایل‌هایی که روی فضای ابری یا سرور قرار دارند، معمولاً یک فایل یکپارچه هستند اما زمانی که از طریق پروتکل بیت‌تورنت فایلی را دانلود می‌کنید، در حقیقت تکه‌های کوچک آن را دانلود می‌کنید که در نهایت با هم یکی می‌شود. ممکن است هر قطعه از فایل از یک کامپیوتر دانلود شود.

فایل‌های تورنت به دو صورت لینک مگنت یا Magnet Link و فایل با پسوند torrent برای دانلود معرفی می‌شوند. در ادامه به روش دانلود کردن فایل‌ها از Torrent‌ می‌پردازیم.

همان‌طور که اشاره کردیم دانلود کردن فایل از طریق پروتکل BitTorrent به این صورت است که کامپیوتر شما به ده‌ها یا صدها کامپیوتر دیگر در شبکه‌ی اینترنت متصل می‌شود و تکه‌های کوچک فایل را از آنها دانلود کرده و همین‌طور تکه‌های دانلودشده را در اختیار دیگر کامپیوترها قرار می‌دهد. در این صورت نیازی به یک سرور مرکزی که فایل‌ها را برای دانلود ارایه می‌کند، نیست و هر یک از کامپیوترها علاوه بر Client یا نرم‌افزار سمت کاربر، سرور نیز محسوب می‌شود.

بنابراین دانلود کردن فایل‌های Torrent اساساً با دانلود کردن فایل از سرور سایت‌ها تفاوت دارد و نرم‌افزارهای خاصی برای این کار لازم است. برای جست‌وجو کردن فایل‌ها نیز باید از موتورهای جست‌وجوی خاصی استفاده کنید که کارشان ارایه کردن فایل‌هایی است که در شبکه‌ی عظیم کاربران تورنت به اشتراک گذاشته شده است.

در ادامه به روش پیدا کردن فایل‌های تورنت و سپس دانلود کردن لینک‌های مگنت و فایل‌هایی با پسوند torrent می‌پردازیم.

چگونه فایل‌های تورنت را جست‌وجو و پیدا کنیم؟

معمولاً سایت‌های رسمی شرکت‌های نرم‌افزاری یا وب‌سایت‌های تخصصی دانلود نرم‌افزار، لینک تورنت برای دانلود کردن نرم‌افزارها ارایه نمی‌کنند بلکه باید لینک‌ها را با جست‌وجو کردن در سایت‌های تورنت پیدا کرد.

به عنوان مثال سایت Pirate Bay که یکی از موتورهای سرچ تورنت است را در نظر بگیرید، در این وب‌سایت می‌توانید کلمات کلیدی را درست مثل گوگل سرچ کنید و یکی از دسته‌های نرم‌افزار، موسیقی، فیلم، بازی و ... را تیک بزنید و نتایج مربوطه را بررسی کنید. البته با جست‌وجو کردن در گوگل نیز می‌توانید تعدادی از سایت‌های موتور سرچ تورنت را به سرعت پیدا کنید.

آموزش دانلود از تورنت و پیدا کردن فیلم و نرم‌افزار و … در شبکه‌ی تورنت

در کنار این سایت‌های جست‌وجوی کلی، می‌توانید از سایت‌های خاصی که تمام فایل‌ها را به صورت تورنت ارایه می‌کنند نیز استفاده کنید. نمونه‌ی آن سایت‌هایی مثل YIFY‌ است که فیلم‌های فشرده‌شده را به صورت رایگان برای دانلود قرار می‌دهد.

آیا تورنت مورد اعتماد و قانونی است؟

بله درست متوجه شده‌اید، در شبکه‌ی تورنت ممکن است قانون کپی‌رایت یا حق نشر رعایت نشود و فیلم‌ها و نرم‌افزارهای کرک‌شده به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد. در واقع هر کاربری می‌تواند یک فایل تورنت جدید ایجاد کند که محتوای آن دلخواه است و سپس آن را برای دانلود معرفی کند. بنابراین می‌توان گفت که آنچه از طریق تورنت دانلود می‌شود، ممکن است غیرقانونی باشد و به همین علت است که در کشورهای مختلف، سایت‌های موتور سرچ تورنت کم و بیش مسدود و فیلتر می‌شوند.

اما موضوع بعدی که قابلیت اعتماد است: هر برنامه‌نویسی می‌تواند ویروس و بدافزاری که تهیه کرده را از طریق تورنت به اشتراک بگذارد. البته راه‌های مختلفی برای شناسایی یک ویروس وجود دارد و شاید در این امر موفق نشود اما اگر به مقوله‌ی هک و امنیت اهمیت می‌دهید، همواره فایل‌هایی که از طریق torrent دانلود می‌کنید را به خوبی بررسی و اسکن کنید.

دو نوع لینک دانلود فایل‌های تورنت

پس از جست‌وجو کردن در مورد موضوعی خاص و رسیدن به لینک دانلود فایل‌های تورنت، با دو نوع لینک سروکار خواهید داشت:

  • فایل‌هایی با پسوند torrent
  • لینک‌های Magnet

فایلی با پسوند تورنت مثل فایل‌های معمولی قابلیت دانلود و ذخیره کردن روی کامپیوتر یا گوشی و تبلت دارند و باید آنها را توسط نرم‌افزارهای کلاینت تورنت که در حقیقت نوعی نرم‌افزار مدیریت دانلود است، باز کنید. در ادامه لیست فایل‌های موجود برای دانلود ذکر می‌شود و بسته به کلاینتی که انتخاب کرده‌اید، تنظیماتی برای انتخاب فایل‌های لازم، سرعت دانلود و آپلود و محل ذخیره شدن فایل‌ها ارایه می‌شود.

آموزش دانلود از تورنت و پیدا کردن فیلم و نرم‌افزار و … در شبکه‌ی تورنت

در مورد لینک‌های مگنت زمانی که روی لینک کلیک می‌کنید، نرم‌افزار دانلود از تورنت اجرا می‌شود و می‌توانید تنظیمات لازم را انجام داده و فایل‌ها را دانلود کنید. به عبارت دیگر فایلی با پسوند torrent در کار نیست اما روش دانلود مشابه است.

نرم‌افزارهای دانلود از تورنت یا کلاینت تورنت

منظور از کلاینت، نرم‌افزار سمت کاربر است که نقطه‌ی مقابل سرور یا نرم‌افزار سمت سرور است. در مورد torrent و دانلود از تورنت، به نرم‌افزار مدیریت دانلود، کلاینت تورنت گفته می‌شود که برای دانلود از طریق پروتکل BitTorrent ضروری است. معمولاً در نرم‌افزارهای کلاینت تورنت، قابلیت تنظیم کردن تعداد کانکشن‌ها و سرعت دانلود و آپلود فایل‌ها و همین‌طور امکانات ساده‌ای مثل توقف دانلود و ازسرگیری دانلود فایل‌ها وجود دارد. البته برخی مرورگرهای خاص دارای ابزار دانلود از تورنت نیز هستند و شما را از نصب کردن نرم‌افزار مجزا بی‌نیاز می‌کنند.

دو نرم‌افزار محبوب و اصلی برای دانلود از تورنت، نرم‌افزارهای uTorrent و BitTorrent است که کاملاً رایگان بوده و تنظیمات بسیار خوب و کاملی دارند. علاوه بر این نرم‌افزارهای رایگان، نرم‌افزارهای پولی نیز برای دانلود از تورنت وجود دارد که در برخی می‌توانید از امکانات اضافی مثل VPN و لایه‌های امنیتی اضافی برای جلوگیری از ویروسی شدن سیستم عامل، استفاده کنید.

آموزش دانلود از تورنت و پیدا کردن فیلم و نرم‌افزار و … در شبکه‌ی تورنت