در نرم‌افزار مدیریت محتوای WordPress که محبوب‌ترین نرم‌افزار راه‌اندازی سایت و وبلاگ است، وضعیت پست‌ها در حالت پیش‌فرض یکی از حالت‌های پیش‌نویس یا Draft و منتشرشده یا Published و در زباله‌دان یا Trash و زمان‌بندی‌شده یا Scheduled و برای بازبینی یا Pending است. در صورت نیاز می‌توانید وضعیت جدیدی به این ۵ مورد اضافه کنید تا فرآیند نوشتن مطلب و ویرایش و سپس انتظار با برنامه‌ی کاری سایت شما سازگارتر شود.

در ادامه به روش اضافه کردن حالت جدید برای پست‌ها در وردپرس می‌پردازیم. اگر به طراحی وب علاقه دارید و از وردپرس استفاده می‌کنید، ما را همراهی کنید.

وضعیت جدید برای پست‌ها در وردپرس

در وردپرس مراحل انتشار پست به این صورت است:

  • نوشتن پیش‌نویس یا Draft مطلب جدید برای ویرایش و تکمیل کردن آن در فرصتی دیگر.
  • تبدیل حالت پست به Pending برای بازبینی مطلب توسط ادیتورها، سردبیر یا مدیر سایت.
  • استفاده از قابلیت زمان‌بندی برای انتشار در زمان دلخواه که وضعیت را به Scheduled تغییر می‌دهد.
  • پس از انتشار، وضعیت به Published یا منتشرشده تغییر می‌کند.
  • در صورت نیاز می‌توانید پست‌های پیش‌نویسی یا منتشر شده را حذف و به زباله‌دان بفرستید.

برای اضافه کردن Status جدید و در حقیقت اضافه کردن یک مرحله‌ی دیگر، می‌توانید مثل هر تغییر دیگری در WordPress از فایل توابع یا functions.php استفاده کنید و یا به سبک افزونه‌ها یا Plugins عمل کنید. دستور موردبحث به این صورت است:












در این دستور متغیر post_status نام وضعیت جدید پست‌ها است و args نیز یک آرایه شامل چند آرگومان در توصیف وضعیت جدید است. به عنوان مثال برچسب، وضعیت نمایش عمومی یا خصوصی بودن نمایش پست، دو مورد از آرگومان‌های تابع register_post_status وردپرس است.

به عنوان مثال اگر بخواهید پستی با وضعیت خوانده‌نشده یا unread داشته باشید، می‌توانید این کدها را در فایل functions.php پیست کنید:













برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت رسمی WordPress مراجعه کنید.

توجه کنید که با اضافه کدهایی در فایل Functions وردپرس، برای اینکه حالت جدید پست‌ها در ادیتور و حین نوشتن مطلب نیز همواره و به درستی در منوی کرکره‌ای موجود شود، باید از جاوااسکریپت استفاده کرد. بنابراین روش کار کمی پیچیده می‌شود و بهتر است گوگل کنیم و پلاگینی برای این کار پیدا کنیم.

معرفی افزونه‌ای برای اضافه کردن وضعیت جدید مطالب در WordPress

افزونه‌ای رایگان برای اضافه کردن حالت یا وضعیت جدید پست‌ها در وردپرس، PublishPress نام دارد که می‌توانید از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید:

برای نصب کردن می‌توانید از بخش افزونه‌های وردپرس، روی گزینه‌ی افزودن یا Add کلیک کنید و عبارت PublishPress را جستجو کرده و سپس روی دکمه‌ی Install Now کلیک کنید. پس از نصب یادتان باشد که روی دکمه‌ی فعال کردن افزونه هم کلیک کنید.

چگونه وضعیت جدید برای پست‌های وردپرس تعریف کنیم؟

و اما مراحل پس از نصب: در منوی کنار صفحه‌ی پنل ادمین وردپرس، مسیر زیر را دنبال کنید:

PublishPress -> Settings -> Statuses

چگونه وضعیت جدید برای پست‌های وردپرس تعریف کنیم؟

افزونه‌ی PublishPress به صورت پیش‌فرض سه وضعیت جدید برای پست‌ها اضافه می‌کند که نامشان Pitch و Assigned و In Progress است. این سه حالت پیش‌فرض را در سمت راست مشاهده خواهید کرد. برای افزودن مورد جدید و دلخواه خود، در فیلد Name و Description نام و توضیحات را تایپ کنید. علاوه بر نام و توضیحات، می‌توانید رنگ و آیکون خاصی هم برای وضعیت جدید پست‌ها در نظر بگیرید تا تشخیصشان ساده‌تر شود.

چگونه وضعیت جدید برای پست‌های وردپرس تعریف کنیم؟

در نهایت روی Add New Status کلیک کنید.

برای اینکه نویسندگان و ادیتورهای سایت بتوانند وضعیت جدید را در منوی انتخاب وضعیت یا Status پست‌ها مشاهده کنند، می‌توانید روی تب Options کلیک کنید و سپس گزینه‌ی Enabled روبروی Show the status dropdown menu on the post editing screen را انتخاب کنید. در نهایت روی Save Changes کلیک کنید.

چگونه وضعیت جدید برای پست‌های وردپرس تعریف کنیم؟

به این ترتیب یک وضعیت جدید برای پست‌ها اضافه شده است:

چگونه وضعیت جدید برای پست‌های وردپرس تعریف کنیم؟

در وردپرس زمانی که مطلب جدیدی می‌نویسید، وضعیت پیش‌فرض آن حالت پیش‌نویس یا Draft خواهد بود مگر آنکه وضعیت را از همان ابتدا تغییر بدهید. حالت‌های جدید در منوی وضعیت یا Status اضافه می‌شود و حین نوشتن پست‌ها یا ایجاد صفحات جدید، قابل‌انتخاب است.

چگونه وضعیت جدید برای پست‌های وردپرس تعریف کنیم؟

برای انتخاب کردن یکی از حالت‌های دیگر به عنوان وضعیت پیش‌فرض، ابتدا موس را روی حالت موردبحث قرار داده و کمی مکث کنید تا لینک Make Default نمایان شود. با کلیک روی این گزینه، حالت موردبحث به عنوان حالت پیش‌فرض تنظیم می‌شود. برای ویرایش وضعیت‌ها نیز می‌توانید کمی مکث کرده و روی لینک Edit که نمایان می‌شود، کلیک کنید.

چگونه وضعیت جدید برای پست‌های وردپرس تعریف کنیم؟

حذف حالت‌های سفارشی Post در وردپرس

قبل از حذف کردن پلاگین یا کدی که پیرامون آن بحث کردیم، دقت کنید که با حذف کردن حالت‌های اضافه شده، مطالبی که آن وضعیت را داشته باشند، در داشبورد قابل مشاهده نیست و مخفی می‌شود! برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا باید وضعیت تمام پست‌ها را به یکی از حالت‌های اصلی وردپرس تغییر دهید و سپس Plugin موردبحث را حذف کنید.

اگر اشتباهاً PublishPress را حذف کرده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد چرا که پست‌ها در جداول دیتابیس قرار دارند و حذف نشده‌اند. کافی است یک بار دیگر افزونه‌ی پابلیش‌پرس را نصب کنید، وضعیت پست‌ها را تغییر دهید و سپس آن را با خیال راحت Uninstall کنید.