در آیفون‌های اپل برای دسترسی بهتر به گوشه‌های صفحه نمایش، قابلیتی به اسم Reachability در نظر گرفته شده اما در اندروید چنین قابلیتی به صورت پیش‌فرض وجود ندارد. با استفاده از این ویژگی، پنل کوچکی در پایین و گوشه‌ی صفحه ظاهر می‌شود که با حرکت انگشت روی آن، نشانگر موس روی صفحه حرکت می‌کند و این به معنی دسترسی به گوشه‌های صفحه با یک دست است.

برخی سازندگان گوشی‌های اندرویدی برای بهینه کردن دسترسی انگشتان به گوشه‌های نمایشگر بزرگ برخی گوشی‌ها، تنظیمات خاصی در نظر گرفته‌اند اما با استفاده از یک اپلیکیشن رایگان می‌توانید قابلیتی شبیه به Reachability آیفون‌ها را در تمام محصولات اندرویدی تجربه کنید. در ادامه به معرفی اپلیکیشن Reachability Cursor می‌پردازیم. با ما باشید.

 استفاده یک‌دستی از محصولات اندرویدی با اپلیکیشن Reachability Cursor

ابتدا این اپ را از مراکز دانلود اپ‌های اندروید دانلود و نصب کنید:

پس از اجرا کردن این اپلیکیشن، می‌بایست دسترسی‌های لازم را بدهید. به این ترتیب اپ آماده‌ی استفاده است. گوشه‌ی پایین و چپ صفحه و همین‌طور گوشه‌ی پایین و راست صفحه، نقطه‌ی فعالسازی Cursor یا به اصطلاح نشان‌گر موس است. اگر روی لبه‌ی راست یا چپ صفحه تپ کرده و انگشت خود را به صورت حرکت جاروبی حرکت بدهید، آیکون نشان‌گر به صورت شناور روی صفحه نمایان می‌شود. حال با لمس کردن این آیکون و حرکت دادن آن در جهات مختلف، نشان‌گر اصلی روی صفحه به حرکت درمی‌آید.

دقت کنید که نشان‌گر به شکل دایره‌ای و علامت لمس است و نه به شکل نشان‌گر موس در محیط ویندوز.

استفاده از صفحه نمایش گوشی‌های بزرگ با یک دست توسط Reachability Cursor

دقت کنید که حتی می‌توانید نشان‌گر بزرگ دایره‌ای‌شکل را هم جابجا کنید! به عنوان مثال می‌توانید آن را در بالای صفحه قرار بدهید و با حرکت انگشت در بالای صفحه، نشان‌گر را روی محدوده پایین صفحه حرکت بدهید که البته این حالت کاربرد به مراتب کمتری دارد.

اپلیکیشن جالب Reachability Cursor نسخه‌ی پولی نیز دارد که امکانات آن بیشتر است اما خوشبختانه نسخه‌ی رایگان قابلیت اصلی که کنترل کردن گوشی با یک دست است را به خوبی امکان‌پذیر کرده و نمایش تبلیغات درون اپلیکیشنی هم در آن وجود ندارد. در نسخه‌ی پولی می‌توانید ظاهر نشان‌گر را سفارشی کنید و همین‌طور ژست حرکتی لازم برای درگ کردن و تپ و مکث یا به اصطلاح کلیک طولانی را فعال کنید. این دو ژست حرکتی مثل قابلیت پیش‌فرض در نسخه‌ی رایگان این اپلیکیشن ضروری به نظر نمی‌رسند.