راست‌کلیک کردن در سیستم عامل مک‌او‌اس مثل لینوکس و ویندوز پرکاربرد است و می‌بایست کاربر نحوه‌ی انجام کلیک راست با موس‌ها و تاچ‌پدهای مختلف را بداند. روش راست‌کلیک در مک‌ها کمی با ویندوز متفاوت است، به همین علت کاربری که قبلاً از ویندوز استفاده می‌کرده ممکن است با مشکلاتی روبرو شود.

در این مقاله شیوه‌ی راست‌کلیک به کمک تاچ‌پد، موس و کیبورد در مک‌های اپل را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

نحوه راست‌کلیک به کمک تاچ‌پد MacBook

تاچ‌پد یا در زبان اپل، ترک‌پد، یک سطح صاف آلومینیومی است و پایین یا بالای آن دو کلید مجزا برای کلیک چپ و کلیک راست وجود ندارد! در مک‌بوک‌های جدیدتر اگر سطح تاچ‌پد را با یک انگشت فشار دهید، عمل کلیک انجام می‌شود و صدای تق ضعیفی شنیده می‌شود در حالی که در مک‌بوک‌های قدیمی‌تر، با تپ کردن روی ترک‌پد، عمل کلیک یا در واقع چپ‌کلیک صورت می‌گیرد.

اما سوال اصلی این است که کلیک راست چگونه انجام می‌شود؟

برای راست‌کلیک کردن می‌بایست با دو انگشت روی تاچ‌پد تپ کنید یا آن را با دو انگشت فشار دهید.

بنابراین راست‌کلیک درست شبیه به چپ‌کلیک است با این تفاوت که از دو انگشت استفاده می‌شود.

نحوه راست‌کلیک با تاچ‌پد و موس و کیبورد در مک‌های اپل

تغییر دادن تنظیمات راست‌کلیک در macOS

در سیستم عامل مک‌او‌اس تنظیماتی برای نحوه‌ی راست‌کلیک کردن در نظر گرفته شده است. اگر با تپ یا فشار دو‌انگشتی مشکل دارید و راحت نیستید، در منوی بالای صفحه روی لوگوی اپل یا همان سیب گازخورده‌ی معروف کلیک کنید و در منو روی System Preferences کلیک کنید. 

نحوه راست‌کلیک با تاچ‌پد و موس و کیبورد در مک‌های اپل

در پنجره‌ی تنظیمات سیستمی، روی گزینه‌ی Trackpad تپ کنید.

نحوه راست‌کلیک با تاچ‌پد و موس و کیبورد در مک‌های اپل

در تب اول که Point & Click نام دارد، از منوی کرکره‌ای موجود در بخش Secondary click یک منوی کرکره‌ای وجود دارد. روی آن کلیک کنید و یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید:

  • با انتخاب گزینه‌ی Click in Bottom Right Corner، راست‌کلیک زمانی انجام می‌شود که در گوشه‌ی پایین و راست تاچ‌پد تپ کنید.
  • در صورت انتخاب گزینه‌ی Click in Bottom Left Corner عمل راست‌کلیک با تپ روی گوشه‌ی چپ و پایین تاچ‌پد صورت می‌گیرد.

نحوه راست‌کلیک با تاچ‌پد و موس و کیبورد در مک‌های اپل

در تب آخر که More Gestures نام دارد، می‌توانید تنظیمات ژست‌های حرکتی روی تاچ‌پد را نیز بررسی کرده و تغییر دهید. البته نرم‌افزارهای جالبی نیز برای این مهم وجود دارد:

راست‌کلیک با موس در مک‌او‌اس

موس محبوبی به اسم Magic Mouse یکی از محصولات گران‌قیمت اپل است که برخی کاربران آن را خریداری می‌کنند. اگر از کاربران این موس خاص هستید، می‌توانید از ژست‌های حرکتی مشابه تاچ‌پد استفاده کنید. این موس نیز فاقد دکمه‌ی فیزیکی برای کلیک راست است!

در موس جادویی یا Magic Mouse اپل، سطح روی موس حساس به لمس یا به عبارتی لمسی است. اگر روی بخش سمت چپ موس تپ کنید، عمل چپ‌کلیک صورت می‌گیرد اما اگر در سمت راست تپ کنید، عمل راست‌کلیک انجام می‌شود.

نحوه راست‌کلیک با تاچ‌پد و موس و کیبورد در مک‌های اپل

اگر از موس‌های دیگر نظیر موس‌های بلوتوثی یا موس‌های USB استفاده می‌کنید هم روش راست‌کلیک کردن درست مشابه استفاده از موس‌ها در سیستم عامل ویندوز است.

راست‌کلیک به کمک کیبورد در Mac

در مک‌بوک و آی‌مک‌های اپل، می‌توانید با کیبورد نیز عمل راست‌کلیک را انجام بدهید که گاهی ضرورت پیدا می‌کند. به عنوان مثال اگر کلید راست موس شما خراب شده باشد و تاچ‌پد مک‌بوک به درستی کار نکند، تنها راهکار راست‌کلیک کردن، استفاده از کیبورد خواهد بود.

اما چطور با استفاده از کیبورد عمل راست‌کلیک کردن را انجام بدهیم؟

کافی است کلید Control را فشار داده و نگه دارید و سپس کلید چپ موس را فشار دهید.

نحوه راست‌کلیک با تاچ‌پد و موس و کیبورد در مک‌های اپل

دقت کنید که کلید Control با Command متفاوت است!