در ویندوز می‌توانید عملکرد کلید چپ موس را با کلید راست جابجا کنید و این ویژگی برای افرادی که چپ‌دست هستند، ویژگی مفیدی محسوب می‌شود. حالت پیش‌فرض همیشه این است که کلید چپ موس یا تاچ‌پد، کلید اصلی است و انگشت اشاره روی آن قرار می‌گیرد اما در مورد افراد چپ‌دست، انگشت اشاره روی کلید سمت راست قرار می‌گیرد. لذا بهتر است عملکرد دو کلید موس جابجا شود.

در ادامه به روش جابجا کردن عملکرد کلید چپ و راست موس در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم که توسط اپلیکیشن Settings انجام می‌شود.

برای تغییر دادن عملکرد کلیدهای چپ و راست موس در ویندوز ۱۰ هم می‌توانید از روش قدیمی Control Panel استفاده کنید و البته بسیاری از تنظیمات مفید و کاربردی موس نیز در کنترل پنل ویندوز موجود است:

روش جابجا کردن چپ‌کلیک و راست‌کلیک در ویندوز ۱۰

ابتدا با کلید میانبر Win + I یا با کلیک روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل در گوشه‌ی منوی استارت ویندوز ۱۰، اپلیکیشن ستینگس را اجرا کنید. روی دسته‌ی Devices کلیک کنید و سپس روی تب Mouse در ستون کناری کلیک کنید.

اکنون در سمت راست از منوی کرکره‌ای Select your primary button به جای گزینه‌ی Left که کلید چپ موس است، گزینه‌ی Right که کلید سمت راست است را انتخاب کنید.

نحوه جابجا کردن راست‌کلیک و چپ‌کلیک موس در ویندوز ۱۰

تغییر عملکرد کلیدهای موس به صورت آنی اتفاق می‌افتد و نیازی به ری‌استارت کردن کامپیوتر یا لپ‌تاپ نیست. توجه کنید که اگر از تاچ‌پد لپ‌تاپ استفاده می‌کنید هم روش کار دقیقاً به همین صورت است. تنظیمات جداگانه‌ای در تب Touchpad برای این مهم وجود ندارد. به علاوه اگر از موس USB به صورت اکسترنال استفاده کنید هم عملکرد کلید چپ و راست موس تغییر کرده است.

در برخی تاچ‌پدها دکمه‌ی چپ و راست در نقش چپ‌کلیک و راست‌کلیک موس وجود ندارد. در این مدل‌ها معمولاً کلیک کردن یا تپ کردن با یک انگشت، به عنوان چپ‌کلیک در نظر گرفته می‌شود و تپ کردن با دو انگشت به عنوان راست‌کلیک تعریف شده است. تغییری که در عملکرد کلیدهای موس انجام می‌دهید، روی عملکرد این نوع تاچ‌پد‌ها نیز ممکن است اثرگذار باشد.