بعضی از پیام‌رسان‌های امروزی قابلیت چت ویدیویی با یک مخاطب را به صورت رایگان در اختیار عموم کاربران می‌گذارند و برخی دیگر امکان چت ویدیویی چند نفره را فراهم می‌کنند. به این قابلیت، کنفرانس ویدیویی یا ویدئو کنفرانس گفته می‌شود. حالت ساده‌تر گفتگوی صوتی چندنفره است که در پیام‌رسان‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم چند مورد از بهترین اپلیکیشن‌ها برای چت ویدیویی گروهی برای اندروید و iOS را معرفی می‌کنیم که بعضاً در ویندوز و مک‌او‌اس و لینوکس نیز قابل استفاده هستند.

توجه داشته باشید که کیفیت تماس ویدیویی در پیام‌رسان‌های مختلف یکسان نیست. پیام‌رسانی مثل Skype که در درجه‌ی اول برای کاربران کامپیوترهای ویندوزی و همین‌طور مک‌او‌اس اپل و توزیعات لینوکس طراحی شده، کیفیت ویدیوی بالاتری نسبت به پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ دارد چرا که معمولاً در صفحه نمایش بزرگ‌تری تصویر دیده می‌شود و لازم است که کیفیت ویدیوی ارسال و دریافت شده، بالاتر باشد. البته حجم مصرفی اینترنت نیز بیشتر می‌شود. به علاوه اگر سرعت اینترنت شما پایین باشد، با مشکل روبرو می‌شوید.

از طرفی برخی پیام‌رسان‌ها در کنار چت ویدیویی گروهی، امکانات جانبی مفیدی ارایه می‌کنند که برای برخی کاربران مهم و ضروری است و برای برخی دیگر اهمیت خاصی ندارد.

با توجه به دو نکته‌ی فوق، می‌بایست شرایط را بسنجید و بهترین پیام‌رسان را با توجه به نیازهای خودتان انتخاب کنید. اما در ادامه به معرفی چند پیام‌رسان برتر در این عرصه می‌پردازیم.

اسکایپ با قابلیت چت ویدیویی حداکثر ۵۰ نفره

پیام‌رسان Skype یکی از پیام‌رسان‌های محبوب و قدیمی است که امکانات متنوع و کاملی دارد. چند سالی است که مایکروسافت این پیام‌رسان را خریداری کرده و توسعه می‌دهد. این پیام‌رسان علاوه بر نسخه‌ی مخصوص ویندوز و مک‌او‌اس و لینوکس، اپلیکیشن موبایل برای دیوایس‌های اندرویدی و همین‌طور آیفون و آیپد دارد. لذا استفاده از آن تقریباً برای هر کسی امکان‌پذیر است.

محدودیت تعداد افراد در ویدیو کنفرانس‌های اسکایپ ۵۰ نفر است! البته شاید هیچگاه با این تعداد مخاطب چت نکنید به خصوص که شاید سرعت اینترنت کافی نباشد، اما خبر خوب این است که با اضافه کردن چند مخاطب به چت ویدیویی، با پیام Users exceeded یا تعداد اعضا زیاد است، مواجه نمی‌شوید.

برای شروع مکالمه‌ی ویدیویی می‌بایست به صفحه‌ی تماس‌ها یا Calls مراجعه کنید و سپس روی دکمه‌ی Call تپ کنید. در ادامه یک یا چند نفر را انتخاب کنید و روی دکمه‌ی تماس ویدیویی تپ کنید. در اواسط مکالمه‌ی ویدیویی نیز می‌توانید افراد جدیدی اضافه کنید.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS

برای دانلود اسکایپ به وب‌سایت رسمی این پیام‌رسان مراجعه فرمایید.

FaceTime اپل با چت گروهی ۳۲ نفره

پیام‌رسان FaceTime توسط اپل و صرفاً برای آیفون و آیپد طراحی شده است لذا همه نمی‌توانند از آن استفاده کنند. البته اگر شما و افراد موردنظر همگی از آیفون یا آیپد استفاده می‌کنید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای چت ویدیویی، پیام‌رسان فیس‌تایم خواهد بود. در این پیام‌رسان محدودیت تعداد افراد در یک چت ویدیویی گروهی، ۳۲ نفر است که رقم بالایی است.

برای آغاز کردن تماس ویدیویی فیس‌تایم، به شماره تلفن یا آدرس ایمیل مخاطبین در اپلیکیشن Contacts نیاز است. در این صورت می‌توانید تماس صوتی یا تماس ویدیویی برقرار کنید.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS

Zoom با چت ویدیویی حداکثر ۲۵ نفره

پیام‌رسان دیگری که مدتی است محبوب شده، Zoom نام دارد. البته برخی کشورها به دلایل امنیتی استفاده از این پیام‌رسان را محدود و منع کرده‌اند. Zoom یک پیام‌رسان ساده نیست بلکه امکانات متعددی دارد و لذا کاربران مشاغل و تیم‌های کاری برای برگزاری جلسات از آن استفاده می‌کنند. در این پیام‌رسان محدودیت افراد در چت ویدیویی، ۲۵ نفر است.

در Zoom امکان زمان‌بندی کردن ملاقات ویدیویی وجود دارد. به علاوه می‌توانید چت ویدیویی را آغاز کنید و سپس افراد را به آن دعوت کنید.  کافی است پس از آغاز کردن میتینگ یا جلسه‌ی ویدیویی، شناسه و پسورد آن را در اختیار افراد موردنظر بگذارید تا ملحق شوند. دقت کنید که در این پیام‌رسان به چت ویدیویی، Meeting یا ملاقات گفته می‌شود.

روش راه‌اندازی ملاقات ویدیویی در Zoom بسیار ساده است: پس از اجرا کردن اپلیکیشن روی تب Meet & Chat در پایین صفحه تپ کنید. سپس سوییچ Video On را در حالت فعال قرار دهید تا چت شما از نوع ویدیویی باشد. در نهایت روی Start a Meeting تپ کنید.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS

یکی از قابلیت‌های جالب Zoom این است که امکان تغییر دادن پس‌زمینه حین چت ویدیویی را فراهم می‌کند. می‌توانید به جای پس‌زمینه‌ی شلوغ یا دیوار ساده‌ی اتاق یا دفتر کاری، تصویری جالب قرار دهید.

ویژگی مفید دیگر این است که می‌توانید مثل پیام‌رسان اسکایپ، تماس‌های صوتی یا ویدیویی را ضبط کنید. این پیام‌رسان هم در آیفون و آیپد و اندروید و همین‌طور ویندوز قابل استفاده است.

Google Dou با چت ویدیویی حداکثر ۱۲ نفره

گوگل در سال‌های اخیر چندین پیام‌رسان منتشر کرده که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند. البته هنوز هم کاربران زیادی از سرویس Hangout گوگل استفاده می‌کنند به خصوص که در صورت مراجعه به وب‌سایت جیمیل، می‌توانید با مخاطبین از طریق هنگ‌آوت که در ستون کناری موجود است، چت متنی و چت صوتی و همین‌طور تماس ویدیویی برقرار کنید.

پیام‌رسان Google Dou یکی از پیام‌رسان‌های محبوب است که در آغاز امکان چت ویدیویی با حداکثر ۴ مخاطب را فراهم می‌کرد اما بعدها گوگل محدودیت را به ۱۲ نفر تغییر داد تا محبوبیت این پیام‌رسان بیشتر شود.

ویژگی مهم پیام‌رسان Google Dou، طراحی ساده و کاربردی آن است. مخاطبین پرمراجعه در صفحه‌ی اصلی لیست می‌شود. برای شروع تماس، می‌توانید حرکت جاروبی به سمت بالا انجام دهید و سپس روی Create Group تپ کنید. در ادامه مخاطبین موردنظر را انتخاب کنید تا روبروی نامشان تیک زده شود. در نهایت روی Done پایین صفحه تپ کنید.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS

کاربرانی که از اندروید و iOS و در واقع آیفون و آیپد استفاده می‌کنند، می‌توانند از Google Dou استفاده کنند. در این پیام‌رسان تمامی داده‌های ارسال و دریافت شده، رمزگذاری می‌شود. لذا امنیت بالایی دارد.

واتس‌اپ و چت ویدیویی ۵ نفره

در پیام‌رسان واتس‌اپ که نسخه‌ی اندروید و iOS آن منتشر می‌شود، امکان چت ویدیویی همزمان با ۵ نفر وجود دارد. در واقع به جز خود شما، ۴ نفر می‌توانند در چت ویدیویی گروهی حضور پیدا کنند.

WhatsApp رابط کاربری ساده و کاربردی دارد و امکانات آن عالی نیست اما یکی از پیام‌رسان‌های برتر برای اندروید و آیفون و آیپد محسوب می‌شود و طرفداران بسیاری دارد.

برای شروع چت ویدیویی اگر قبلاً گروهی ساخته‌اید، آن را باز کنید و روی آیکون تلفن در بالای صفحه تپ کنید.

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS

معرفی بهترین پیام‌رسان‌ها برای چت ویدیویی چندنفره در اندروید و iOS