افرادی که مطالب سایت‌های متعددی را هر روز چک می‌کنند، معمولاً به جای مراجعه‌ی مستقیم به سایت‌ها، از RSS یا فید استفاده می‌کنند. برای مطالعه کردن فید سایت‌ها، به نرم‌افزار یا سرویس‌های آنلاین خبرخوان نیاز دارید. در این اپ‌ها و سرویس‌ها می‌توانید چند دسته یا فولدر بسازید و آدرس فید سایت‌های هم‌موضوع را در یک دسته قرار دهید. هر مطلب جدیدی که در سایت‌ها منتشر شود، در آن دسته دیده می‌شود.

در این مقاله بهترین اپلیکیشن‌‌های RSS Reader یا فیدخوان برای مک‌های اپل را معرفی می‌کنیم.

بیشتر سایت‌ها صفحه‌ای به نام RSS یا Feed دارند که در واقع یک فایل XML است. عنوان، عکس و لینک آخرین مطالب سایت در این فایل موجود است و با استفاده از سرویس‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های خاصی که برای مطالعه کردن فید طراحی شده، می‌توان از این فایل استفاده کرد. البته فرمت‌های RSS نیز متنوع است اما خوشبختانه سرویس‌ها و اپ‌های فیدخوان، از فرمت‌های متنوع پشتیبانی می‌کنند.

در فید برخی از سایت‌ها تنها عنوان مطلب و مقدمه‌ی آن موجود است و در فید برخی دیگر، محتوای مطلب به صورت کامل قرار گرفته است. ممکن است لینک‌ها و مطالب مرتبط و حتی تبلیغات هم در فید سایت‌ها موجود باشد.

برای پیدا کردن صفحه‌ی فید سایت‌ها می‌بایست روی آیکون فید کلیک کنید یا برخی آدرس‌های متداول را چک کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی زیر را مطالعه فرمایید:

در ادامه چند اپلیکیشن برتر فیدخوان برای سیستم عامل مک‌او‌اس را بررسی می‌کنیم.

NetNewsWire

اپلیکیشن NetNewsWire یکی از اپ‌های رایگان و متن باز است که برای مطالعه کردن فید سایت‌ها در مک‌او‌اس طراحی شده است. نسخه‌ی اخیر این اپلیکیشن سرعت بالایی دارد و به خوبی آخرین مطالب سایت‌ها را دریافت کرده و نمایش می‌دهد. می‌توانید اکانت Feedbin را لینک کنید که البته نیاز به هزینه کردن دارد.

کاربرانی که از سرویس فیدخوان Feedly استفاده می‌کنند، می‌توانند آیتم‌های خوانده شده در وسایل مختلف را با این اپلیکیشن همگام‌سازی کنند. علاوه بر این می‌توانید فایل حاوی آدرس فید سایت‌های مختلف با فرمت OPML را ایپورت کنید.

بهترین اپلیکیشن‌های فیدخوان برای مک‌او‌اس

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، رابط کاربری این اپلیکیشن دو ستون کناری دارد. لیست فیدها در ستون چپ و مطالب هر فید در ستون بعدی و محتوای هر یکی از مطالب در ستون راست نمایش داده می‌شود. البته اغلب اپ‌های فیدخوان دیگر هم طراحی مشابهی دارند.

برای کار با اپلیکیشن NetNewsWire می‌توانید از شورت‌کات‌های کیبورد استفاده کنید که سرعت چک کردن مطالب را بیشتر می‌کند. علاوه بر این تنظیمات متنوعی برای سفارشی کردن رابط کاربری وجود دارد. نقطه ضعف این اپلیکیشن، مقوله‌ی اشتراک‌گذاری است که امکانات خوبی در این بخش وجود ندارد.

Reeder 5

اپلیکیشن Reeder 5 هم یکی از اپ‌های فیدخوان برتر است که به ویژه رابط کاربری ساده و خلوتی دارد. قابلیت همگام‌سازی به کمک iCloud هم ویژگی جدیدی است که قطعاً برای کاربران آیفون و مک مفید است. به عبارت دیگر هر مطلبی که در آیفون به عنوان خوانده شده علامت‌گذاری می‌شود، در مک نیز جزو خوانده‌شده‌ها محسوب می‌شود. دقت کنید که تصویر زیر به نسخه‌ی ۴ این اپ مربوط می‌شود:

بهترین اپلیکیشن‌های فیدخوان برای مک‌او‌اس

حین چک کردن مطالب می‌توانید مطلبی را برای مطالعه در فرصتی دیگر یا به عبارتی Read Later علامت‌گذاری کنید و همین‌طور می‌توانید قابلیت Mark As Read on scroll را فعال کنید تا مطالب حین اسکرول کردن به صورت خودکار به عنوان خوانده شده علامت‌گذاری شود. از همه جالب‌تر اینکه این اپلیکیشن با سرویس‌های فیدخوان معروف نظیر Feedbin و Feedly و FeedHQ و NewsBlur و Instapapaer و Pocket و غیره، سازگاری دارد. می‌توانید فایل OPML لیست فیدها را هم ایمپورت کنید. فراموش نکنید که این اپلیکیشن ۱۰ دلار هزینه دارد!

ReadKit

اپلیکیشن ReadKit هم از اپ‌های فیدخوان است که از سرویس‌های مطالعه کردن در فرصتی دیگر نظیر Instapaper و Readability و Pocket پشتیبانی می‌کند. لذا این اپ برای کسانی مفید است که عادت دارند مطلبی را علامت بگذارند و بعداً با حوصله بخوانند. روش دیگر این است که مطالب مهم را ستاره‌دار کنید.

بهترین اپلیکیشن‌های فیدخوان برای مک‌او‌اس

یکی از ویژگی‌های ReadKit، فولدر هوشمند یا Smart Folder است. این ویژگی برای مرتب کردن و سازماندهی فیدها با توجه به موضوع مفید است. این اپ از سرویس‌های فیدخوان معروف نظیر Feedbin و NewsBlur و Feed Wrangler و حتی Fever پشتیبانی می‌کند.

آخرین ویژگی این اپ، Focus Mode یا حالت تمرکز است. با فعال کردن این حالت، ستون‌های کناری مخفی می‌شود و محتوای مطلب به صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شود تا خواندن مطالب ساده‌تر شود. قیمت این اپلیکیشن هم حدود ۱۰ دلار است.

News Explorer

اپلیکیشن بعدی لیست ما، News Explorer است. این اپ از RSS و Atom و JSON و حتی فید توییتر پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این می‌توانید فیدهایی به شکل پادکست را هم در آن اضافه کنید و حین گوش دادن به پادکست‌ها، سایر مطالب را مرور کنید.

بهترین اپلیکیشن‌های فیدخوان برای مک‌او‌اس

در این اپ تنظیمات متنوعی برای سفارشی‌سازی در نظر گرفته شده است. قیمت News Explorer هم مثل دو اپ قبلی، حدود ۱۰ دلار است.

دانلود News Explorer

 

 

Feedly

سرویس آنلاین Feedly که یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های فیدخوان است، اپلیکیشن مخصوص سیستم عامل‌های مختلف نیز دارد. می‌توانید اپلیکیشن این سرویس را روی مک‌بوک، آی‌مک یا سایر مک‌ها نصب کرده و برای چک کردن فید سایت‌ها از آن استفاده کنید.

بهترین اپلیکیشن‌های فیدخوان برای مک‌او‌اس

رابط کاربری اپلیکیشن Feedly ساده و خلوت است. می‌توانید فید سایت‌های پیشنهادی که به تفکیک موضوع دسته‌بندی شده را به لیست فیدهای خویش اضافه کنید و همین‌طور می‌توانید فید سایت‌های دلخواه را با نوشتن آدرس فید، اضافه کنید. امکان ایجاد فولدر برای دسته‌بندی کردن فیدها وجود دارد.

در نسخه‌ی رایگان Feedly امکانات زیادی ارایه شده است ولیکن اگر لازم باشد می‌توانید ماهانه ۶ دلار هزینه کنید و Feedly Pro را تهیه کنید. در این صورت منابع فید بیشتر می‌شود و می‌توانید مطالب را از طریق شبکه‌های اجتماعی به راحتی اشتراک‌گذاری کنید. می‌توانید مطالب را مستقیماً به اپ‌های یادداشت‌برداری بفرستید و کارهای بیشتری انجام دهید. پلان بعدی Feedly ماهانه ۸.۲۵ دلار هزینه دارد که در آن Leo که یک دستیار دیجیتالی و دارای هوش مصنوعی است، برخی کارها را انجام می‌دهد. به عنوان مثال مجموعه فیدهای شما را بررسی کرده و موارد تکراری را حذف می‌کند و آپدیت‌ها را بر اساس موضوع دسته‌بندی می‌کند.

در پایان توجه شما را به مطالبی در مورد بهترین اپ‌های فیدخوان و نحوه‌ی تبدیل کردن صفحات سایت‌ها به فید جلب می‌نماییم: