امروزه یکی از مهم‌ترین نیازهای همه‌ی افراد، آموزش است. در گذشته بخش اعظم آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها ارایه میشد اما اکنون فضای وب و نرم‌افزار و اپ‌های موبایل به مهم‌ترین بستر یادگیری تبدیل شده است. با جستجویی کوتاه تعداد زیادی مقاله در سایت‌های مختلف پیدا می‌کنید و در برخی از سایت‌ها، دوره‌های آموزشی به شکل منظم ارایه شده است. یکی از سایت‌های جالب در این عرصه، سایت فرادرس است. در این وب‌سایت محبوب فارسی، طیف گسترده‌ای از موضوعات آموزشی به شکل منظم ارایه شده است و در حقیقت فرادرس فراتر از یک کلاس درس است!

در ادامه با سایت فرادرس و دوره‌های آموزشی متنوع آن بیشتر آشنا می‌شویم.

برای یادگیری، فقط به کلاس و مدرسه و دانشگاه فکر نکنید!

در گذشته بیشتر آموزش‌ها به شکل حضوری و در قالب کلاس‌ها برگزار میشد. آموزش حضوری مزایای خاصی دارد و به همین علت است که هیچ‌گاه کنار گذاشته نمی‌شود. به عنوان مثال می‌توانید با معلم و استاد و سایر دانش‌آموزان مباحثه داشته باشید اما در کنار مزایا، محدودیت‌ها و نقاط ضعفی دارد. برای آموزش حضوری می‌بایست هزینه و وقت بیشتری صرف کنید و به محل برگزاری کلاس مراجعه کنید. ممکن است نتوانید در هر ساعتی از روز به محل موردنظر مراجعه کنید و همین‌طور برخی از جلسات را از دست بدهید! به عبارت دیگر اغلب کلاس‌های آموزشی همیشه قابلیت تکرار ندارد. آموزش مجازی علاوه بر اینکه ارزان‌تر تمام می‌شود، قابلیت تکرار دارد و در زمان کمتر، مطالب بیشتری آموخته می‌شود. در عین حال می‌توانید بارها و بارها ویدیو یا صدای ضبط شده را گوش بدهید و با حوصله و دقت روی موضوعی فکر کنید.

در سال‌های اخیر دسترسی افراد به اینترنت و کامپیوتر بیشتر شده است و اکنون بسیاری از کلاس‌های حضوری به صورت آنلاین برگزار می‌شود. به خصوص در سال اخیر که کرونا فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را مختل کرده است. اما در بدترین شرایط هم می‌توانید از مقالات و ویدیوهای آموزشی استفاده کنید.

گاهی اوقات هدف شما حل کردن یک مشکل خاص یا یادگیری یک مبحث کوچک است و گاهی برعکس، می‌خواهید کار با یک نرم‌افزار کاربردی نظیر Word، اکسل، فتوشاپ و غیره را به صورت کامل و تخصصی یاد بگیرید و از این طریق برای کسب و کار آماده شوید و حتی خودتان کسب و کاری راه بیاندازید. در این صورت به یک دوره‌ی آموزشی کامل نیاز دارید. سایت فرادرس بسته‌های آموزشی متنوعی در موضوعات مختلف دارد و احتمالاً در میان هزاران بسته‌ی آموزشی این سایت، آنچه نیاز دارید موجود است.

معرفی فرادرس، دانشگاهی مجازی با دوره‌های آموزشی متنوع

در محیط مدرسه و دانشگاه، دوره‌های آموزشی متنوعی ارایه می‌شود و معمولاً هدف این است که فرد برای کسب و کار آمادگی لازم را به دست آورد. سایت فرادرس هم به نوعی یک دانشگاه است، اما نه یک دانشگاه فیزیکی بلکه یک دانشگاه آنلاین و البته بسیار گسترده. فعالیت سایت فرادرس از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و اکنون پس از ۱۳ سال، هزاران دوره و ویدیوی آموزشی در آن موجود است. موضوعات آموزشی این سایت به صورت منظم و دسته‌بندی شده است. حتی برای یک موضوع خاص هم به یک استاد و دوره‌ی آموزشی محدود نمی‌شوید بلکه انتخاب‌های متعددی وجود دارد.

با توجه به اینکه همه‌ی افراد شاغل، دانشجو و اساتید می‌توانند آموزش‌هایی تهیه کرده و در فرادرس منتشر کنند، طیف آموزش‌ها بسیار گسترده است. حتی خود شما هم در صورت داشتن مهارت و دانش در یک حوزه‌ی خاص، می‌توانید آموزش‌هایی تهیه کنید و در فرادرس منتشر کنید و در کنار کمک کردن به دیگران، از آن کسب درآمد کنید.

در وب‌سایت فرادرس تعداد زیادی آموزش به صورت کاملاً رایگان منتشر شده و برخی از دوره‌های پولی هم در مناسبت‌های خاص نظیر ماه رمضان و اعیاد، موقتاً رایگان می‌شود. از طرفی هزینه‌ی دوره‌های پولی هم نسبت به هزینه و زمانی که برای شرکت در کلاس‌های حضوری صرف می‌کنید، به مراتب کمتر است. با نگاهی به صفحه‌ی همه‌ی فرادرس‌ها، متوجه می‌شوید که دانشگاه فرادرس تا چه حد گسترده است.

آموزش‌های ارایه شده در سایت فرادرس

شعار فرادرس این است که فرادرس، فراتر از یک کلاس درس. به عبارت دیگر فرادرس به دنبال ارایه‌ی آموزش باکیفیت‌تر و کاربردی‌تر است.

بعضی از آموزش‌های فرادرس، چیزی است که همه‌ی افراد کم و بیش به آن نیاز دارند. به عنوان مثال یادگیری زبان انگلیسی در حد مقدماتی، حتی برای دبستانی‌ها هم ضروری به نظر می‌رسد و آموزش‌های متعددی در این حوزه در فرادرس ارایه شده است. می‌توانید در تعطیلات و اوقات فراغت، به جای اتلاف وقت روی این آموزش‌ها وقت صرف کنید.

برخی از آموزش‌ها، مواردی است که برای کسب و کار نیاز دارید. از نرم‌افزارهای عمومی که همه‌ی افراد می‌بایست بلد باشند تا نرم‌افزارهای تخصصی که برای افراد و مشاغل خاص ضروری است، همگی در فرادرس پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال اگر تاکنون با کامپیوتر سروکار نداشته‌اید، می‌بایست دوره‌ی ICDL را طی کنید و سپس سراغ نرم‌افزارهای معروف نظیر ورد و اکسل و پاورپوینت بروید.

در ادامه می‌توانید سراغ نرم‌افزارهای تخصصی و ویژه‌ی مشاغل بروید. به عنوان مثال اگر بخواهید مغازه و کارگاه چاپ و تکثیر کاتالوگ و بنر راه بیاندازید یا در چنین محیطی کار کنید، می‌بایست بخشی از قابلیت‌های فتوشاپ را یاد بگیرید. با جستجو کردن فتوشاپ در وب‌سایت فرادرس، آموزش‌های فتوشاپ برای مشاغل و کارهای خاص را پیدا می‌کنید و می‌توانید در زمانی کم، اطلاعات ارزشمندی کسب کنید. البته اگر زمان بیشتری داشته باشید، می‌توانید دوره‌های تخصصی آموزش فتوشاپ را تهیه کنید.

حتی اگر ندانید که برای یک حرفه و شغل خاص، یادگیری چه نرم‌افزارها و مهارت‌هایی ضروری است، می‌توانید در مورد آن شغل جستجو کنید. به عنوان مثال به صفحه‌ی آموزش‌های مرتبط با حسابداری در سایت فرادرس توجه کنید:

معرفی سایت فرادرس، دانشگاهی آنلاین با هزاران آموزش کاربردی

شاید به دنبال مهارت‌های عملی هستید و به عنوان مثال می‌خواهید در عکاسی ماهر شوید. برای یادگیری مهارت‌های عملی هم می‌توانید از فرادرس استفاده کنید.

برخی از آموزش‌ها، درست شبیه دانشگاه و مدرسه است. اگر دانشجو هستید و می‌خواهید در کنار کلاس‌های دانشگاه، منبع دیگری برای یادگیری داشته باشید، کافی است در مورد رشته و درس موردنظر جستجو کنید. 

معرفی سایت فرادرس، دانشگاهی آنلاین با هزاران آموزش کاربردی

در پایان یادآوری می‌کنیم در صفحه‌ی اصلی وب‌سایت faradars.org، لیستی از جدیدترین آموزش‌ها، آموزش‌های محبوب و آموزش‌های رایگان موجود است. بهتر است همین حالا به صفحه‌ی اصلی این سایت محبوب نگاهی داشته باشید. 

نظر شما در مورد سایت فرادرس و آموزش‌های آن چیست؟ آیا تاکنون از این سایت استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما و خوانندگان سیاره‌ی آی‌تی در میان بگذارید.