برای موفقیت هر کسب و کاری، استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی و به ویژه بازاریابی دیجیتال ضروری است. بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing یکی از انواع بازاریابی است که این روزها با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از اینترنت، اهمیت بیشتری پیدا کرده چرا که بازدهی بالاتری نسبت به سایر روش‌های بازاریابی دارد. به عبارت دیگر می‌توانید با هزینه‌ی کمتر، محصول یا خدمات را به طیف گسترده‌ای از کاربران اینترنت معرفی کنید.

در این مقاله به بازاریابی دیجیتال و تبلیغات کلیکی که از روش‌های مرسوم دیجیتال مارکتینگ است، می‌پردازیم.

چرا برای موفقیت کسب و کار، بازاریابی دیجیتال ضروری است؟

برای موفقیت کسب و کار، صرفاً نباید روی کم و کیف محصولات یا خدماتی که به مشتری ارایه می‌شود، تمرکز کرد. باید مزایا و برتری‌های محصول یا خدمات را به افراد توضیح داد تا مشتری بالقوه با دریافت اطلاعات لازم، برای خرید و سفارش اقدام کند. تعریف بازاریابی با توجه به گستردگی فعالیت‌هایی که می‌توان انجام داد، دشوار است. یکی از بهترین تعریف‌های بازاریابی، تعریفی است که انجمن بازاریابی آمریکا در ۱۹۸۵ ارایه کرده:

بازاریابی یکی از وظایف سازمانی و مجموعه‌ای از فرآیندهای مرتبط با خلق ارزش، اطلاع‌رسانی درباره‌ی آن ارزش و تحویل آن به مشتریان است.

به عبارت دیگر بازاریابی، هزینه کردن نیست! خلق ارزش است. زمانی که مزایای یک محصول یا خدمت را به مشتری توضیح می‌دهید و برای این کار، هزینه و زمان صرف می‌کنید، در حقیقت ارزش محصول شما از نگاه مشتری بیشتر می‌شود و سود بیشتری از فروش محصول عاید شما خواهد شد. به همین جهت است که کمپانی‌های بزرگ عرصه‌ی فناوری، هزینه‌ای که برای بازاریابی و تبلیغات در نظر می‌گیرند، حتی بیش از هزینه‌ی تحقیق و توسعه و تولید است!

برای بازاریابی کردن می‌توانید از روش‌های سنتی استفاده کنید. به عنوان مثال بنری چاپ کنید و در مکان‌های پرتردد نصب کنید یا تماس تلفنی با افرادی که شاید مشتری کار و محصول شما باشند، برقرار کنید و در مورد آن توضیح دهید. چاپ تبلیغ در روزنامه و همین‌طور تبلیغ در تلویزیون و رادیو از دیگر روش‌های بازاریابی سنتی است. اما بازاریابی مدرن، کاری است که بر بستر اینترنت انجام می‌شود و به آن بازاریابی دیجیتال گفته می‌شود. به عبارت دیگر بازاریابی دیجیتال بر استفاده از سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات نوتیفیکیشنی و همین‌طور پیام‌رسان‌ها متکی است.

بازاریابی دیجیتال چیست و چطور به موفقیت کسب و کار شما کمک می‌کند؟

در بازاریابی دیجیتال، تبلیغ شما ممکن است به شکل بنر، مطلب پیشنهادی در سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، نوتیفیکیشن و یا ایمیل باشد و با هزینه‌ی نسبتاً کم، افراد بسیار زیادی آن را مشاهده می‌کنند. به همین جهت استفاده از بازاریابی دیجیتال الزامی به نظر می‌رسد. برای اطلاعات بیشتر به آموزش‌های فرادرس در حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال توجه فرمایید.

آشنایی با روش‌های بازاریابی دیجیتال

برای بازاریابی دیجیتال تنها یک روش و راهکار خاص مثل طراحی بنر وجود ندارد بلکه روش‌ها متنوع است و برای تحلیل کردن بازدهی تبلیغات هم ابزارهای مختلفی وجود دارد.

یک روش بسیار ساده‌ی دیجیتال مارکتینگ، استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است. می‌توانید یک پروفایل کاربر جدید برای کسب و کار خودتان بسازید و در آن عکس‌های جذاب و توضیحات مفید منتشر کنید. فراموش نکنید که هشتگ‌ها، تگ کردن و فالو کردن، بازدید پروفایل شما را بیشتر می‌کند.

بازاریابی دیجیتال چیست و چطور به موفقیت کسب و کار شما کمک می‌کند؟

می‌توانید از IGTV برای انتشار ویدیوهای تبلیغاتی نسبتاً طولانی استفاده کنید. کاپریلا مقالات جالبی در مورد تبلیغات در اینستاگرام منتشر کرده که بهتر است با حوصله مطالعه فرمایید. نه فقط اینستاگرام، بلکه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی به کمک پیام‌رسان‌های محبوب امروزی که امکان راه‌اندازی گروه و کانال و همین‌طور ارسال عکس و ویدیو دارند هم راهکار خوبی است.

یک قدم اساسی در بازاریابی دیجیتال، راه‌اندازی وب‌سایت است که با استفاده از وردپرس و قالب‌های آماده، در مدت زمانی کوتاه انجام می‌شود. با راه‌اندازی سایت، فضای بسیار خوبی برای همه‌ی توضیحات لازم در مورد کالا یا خدمات ایجاد می‌شود. اگر تجربه‌ای در عرصه‌ی ایجاد سایت ندارید، بهتر است مقاله‌ی آموزش طراحی و راه‌اندازی سایت، از کجا شروع کنیم؟ را مطالعه فرمایید.

پس از راه‌اندازی وب‌سایت، می‌توانید در کنار اطلاعات مختصر و مفید که برای عموم بازدیدکنندگان مفید است، توضیحات تخصصی برای مشتریان حرفه‌ای‌تر و قدیمی‌تر بنویسید و عکس‌ها و ویدیوهای متنوع در مورد خدمات یا محصولات خویش در سایت قرار دهید. اما تولید محتوای بهینه و جذاب، پایان کار نیست! باید فکری برای بهتر دیده شدن آن بکنید. به عنوان مثال می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و پینترست و غیره و همین‌طور در سایت‌های استریم ویدیو نظیر آپارات و یوتیوب و در پیام‌رسان‌های محبوب نظیر واتس‌اپ و تلگرام، صفحه، کانال یا پروفایلی برای سایت خودتان بسازید و آن را از این طریق به مشتریان معرفی کنید. حتی می‌توانید از طریق ارسال ایمیل، این کار را انجام دهید.

بازاریابی دیجیتال چیست و چطور به موفقیت کسب و کار شما کمک می‌کند؟

یک منبع جذب بازدیدکننده برای سایت‌ها، موتورهای جستجو نظیر گوگل است. برای اینکه سایت شما بازدید بیشتری جذب کند، می‌بایست اصولی را رعایت کنید و به اصطلاح مطالب و سایت را SEO کنید. منظور از SEO، بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو است. بهتر است آموزش‌های ویدیویی فرادرس در خصوص بازاریابی محتوا، تهیه کردن محتوای متنی، و مسأله‌ی مهم تحقیق در مورد کلمات کلیدی و سئو در وردپرس را بررسی کنید.

در ادامه می‌توانید بنر طراحی کنید و در سایت‌های مختلف به نمایش بگذارید تا بازدیدکنندگان بیشتری به سایت شما رجوع کنند. بنر جذاب، بازدهی تبلیغات را بالا می‌برد. بد نیست به مقالاتی که آکادمی کاپریلا در حوزه‌ی طراحی بنر تبلیغاتی و آموزش گوگل آنالیتیکس و همین‌طور Google Tag Manager که برای تحلیل بازدیدکنندگان سایت و نیل به اهداف تبلیغات منتشر کرده، نگاهی بیاندازید.

روشی که این روزها بازدهی بالاتری نسبت به تبلیغات بنری دارد، تبلیغات همسان است. منظور از تبلیغات همسان، نمایش مطالب مشابه و پیشنهادی در سایت‌های مختلف است. این روش معمولاً هزینه‌ی کمتر و بازدهی بیشتری نسبت به نمایش بنر دارد. برای انجام تبلیغات کلیکی می‌توانید از کاپریلا کمک بگیرید. در کنار تبلیغات همسان، می‌توانید رپورتاژ آگهی در سایت‌های مختلف منتشر کنید. منظور از رپورتاژ آگهی، مطلبی است که کالا و خدمات و از همه مهمتر، سایت شما را معرفی می‌کند. انتشار رپورتاژ آگهی هم بازدیدکنندگانی را به سایت شما سوق می‌دهد و هم ارزشمندی سایت شما از نگاه موتورهای جستجو نظیر گوگل بیشتر می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش‌های تبلیغ در سایت‌ها و کسب درآمد، به مقاله‌ای که در رابطه با راه‌های کسب درآمد از سایت منتشر کردیم، مراجعه فرمایید:

در پایان برای یادگیری بیشتر می‌توانید از ویدیوهای آموزشی فرادرس استفاده کنید. در وب‌سایت فرادرس، آموزش‌های مختصر و مفید و در عین حال آموزش‌های تخصصی در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال، راه‌اندازی سایت و SEO، تحلیل بازدیدکنندگان سایت و بسیاری موضوعات دیگر منتشر شده که شما را در بهبود کسب و کار و جذب مشتریان بیشتر، یاری می‌کند.