این روزها با پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف و افزایش نوع تعاملات بین افراد، استفاده از دوربین مدار بسته در محیط‌های مختلف مسکونی، اداری و صنعتی متداول شده و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد مزایای دوربین مدار بسته مواردی را مطرح و با هم بررسی کنیم.

 در دنیای مدرن امروزه تقریباً همه‌ی ما در اختراعات و اکتشافات شگفت انگیز احاطه شده‌ایم، به ویژه در حوزه الکترونیک و مخابرات که یکی از این موارد وجود سیستم‌های امنیتی مثلا دوربین‌های مداربسته است؛ حدودا در دو دهه اخیر فناوری نظارت از جمله سیستم‌های امنیتی سطح باور نکردنی از تکامل و پیشرفت را به خود دیده است. به عنوان مثال دوربین های مداربسته چند سال پیش به اندازه دوربین های مدار بسته نسل جدید فعلی توانایی و قابلیت نداشتند. دقیقا به همین علت است که در چند سال اخیر استفاده از دوربین های مداربسته به طور همگانی در کل دنیا اعم از کشور‌های پیشرفته و غیره... تا این اندازه محبوب شده است.

مزایا دوربین مداربسته

 شاید هم این روزها به دلیل افزایش تنش و اتفاقات غیر قانونی وجود سیستم‌های امنیتی به یکی از عوامل حیاتی تبدیل شده است. در این صورت قطعا نیاز و تقاضا برای نصب دوربین‌های مداربسته به طور چشمگیری افزایش یافته است. با این اوصاف صراحتا میتوانیم بگوییم امروزه دوربین‌های مداربسته به یک نیاز ضروری و حیاتی تبدیل شده است به عنوان مثال آیا شما صاحب یک کسب و کار چه کوچک چه بزرگ هستید؟ آیا شما در منزل‌تان فرزندان کوچک و یا سالمند دارید؟؟ یا شاید شما موقع ترک منزل‌تان احتیاج به آرامش خاطر بیشتری دارید؟ و بسیاری از این دست موارد را تصور کردید!! در این صورت نیاز به وجود سیستم امنیتی و نظارتی می‌تواند برای شما یک ضرورت باشد. اجازه بدید قبل از هر اقدامی برای خرید دوربین مداربسته یا ارتقا سیستم امنیتی محیط مورد نظرتان در ابتدا با این که دوربین مدار بسته چیست و چگونه کار می‌کند و مزایای استفاده از آن آشنا شویم.

دوربین مداربسته چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم دوربین مدار بسته یک سیستم نظارت تصویری است که در گروه سیستم‌های امنیتی قرار می‌گیرد تا با ضبط تصاویر در اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی و حتی در جاده‌ها به افزایش امنیت آنها کمک کند. وجود سیستم دوربین مدار بسته در یک محیط علاوه بر امکان پایش کل محیط این امکان را نیز به متصدیان آن می‌دهد تا در صورت بروز مشکل بتوانند با استفاده از تصاویر ویدئویی ضبط شده در سیستم دوربین مدار بسته موارد رخ داده را بازبینی مجدد کنند و از آن به عنوان سندی برای حل مشکلات استفاده کنند.

 دوربین‌های مدار بسته در دو مدل تحت شبکه و توربو اچ دی طراحی و تولید می‌شوند. به طور مختصر می‌توان گفت که دوربین مداربسته توربو اچ دی نسل جدید از دوربین‌های مداربسته آنالوگ قدیمی است و کابل دوربین مداربسته آنها کابل کواکسیال است. دوربین مداربسته تحت شبکه دوربین هایی هستند که تحت شبکه داده کار می‌کنند و کابل دوربین مداربسته آنها کابل شبکه است. (برای مطالعه بیشتر می‌توانید با کلیک به روی این موارد در این زمینه مطالعه بیشتر داشته باشید).

البته که وجود دوربین مدار بسته در یک محیط به دلیل این که رفتارها و اعمال قابل رصد و پیگیری هستند، خود بازدارندگی بزرگی را برای پیشگیری از وقوع برخی مشکلات به وجود می‌آورد. در ادامه نحوه عملکرد دوربین مدار بسته را به طور مختصر شرح خواهیم داد.

مزایا دوربین مداربسته

در یک سیستم دوربین مدار بسته دوربین‌هایی در مکان‌های مشخصی از یک محیط کارگذاشته می‌شوند. این دوربین‌ها با مشاهده محیط تصاویر آن را به سیگنال‌های ویدئو تبدیل و آن را با استفاده از بستری مانند کابل دوربین مداربسته مناسب به سمت دستگاه ضبط کننده تصویر ارسال می‌کنند. دستگاه ضبط کننده سیگنال ویدئو دریافتی از دوربین‌ها را دریافت و آنها را مطابق با کدینگ و استاندارد خاص ذخیره می‌کنند. همچنین تصاویر دریافتی را در فریم‌های مشخصی که متشکل از تصویر چند دوربین است در خروجی خود برای کاربر به نمایش می‌گذارند. در گذشته کاربران اغلب در محل دستگاه ذخیره تصاویر، مانیتوری برای نمایش تصاویر قرار می‌دادند و از آن برای مشاهده تصاویر استفاده می‌کردند. امروزه توانایی مشاهده تصاویر روی کامپیوتر شخصی و گوشی هوشمند همراه نیز به نیازهای کاربران سیستم نظارت تصویری افزوده شده است که انتظار می‌رود این سیستم‌ها باید به درستی به آن پاسخ دهند.

مزایا دوربین مداربسته در محیط‌های خاص‌تر

پس اهمیت وجود دوربین مداربسته را نمی‌توان در هیچ محیطی نادیده گرفت. طبیعتاً اطمینان داشتن از امنیت محل کسب و کار برای صاحبان آن بسیار پر اهمیت است. این در حالی است که اخیرا قوانین هم وجود دوربین مدار بسته را برای برخی از کسب و کارها الزامی کرده است.

1. پیش‌گیری فعالیت‌های مجرمانه

یکی از رایج‌ترین دلیلی که صاحبان مشاغل نصب دوربین‌های مداربسته را باید در اولویت قرار دهند، جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه در محل کسب و کارشان است. وجود دوربین در محل کسب و کار به عنوان یک عامل بازدارنده جرم عمل می‌کند، به این منظور شما به راحتی می‌توانید جلوی برخی از مشکلات را قبل شروع آن بگیرید. طبیعتاً افراد خاطی با احتمال بیشتری با وجود دوربین‌های مداربسته از نفوذ به محل کسب و کارتان منصرف می‌شوند چرا که اکثر مجرمان گزینه آسان‌تر را دوست دارند و مسلما بیشتر به دنبال محیط‌هایی هستند که توسط دوربین‌های مداربسته محافظت نمی‌شوند.

2. نظارت فعالیت‌ها

زمانی که از محل کسب و کارتان دور هستید، ممکن است همیشه نگران باشید نحوه عملکرد سیستم کسب و کار خود باشید. اما با وجود دوربین‌های مداربسته به راحتی می‌تواند آنچه در محیط کسب و کارتان در حال وقوع است را رصد کنید. شما می‌توانید با دانستن این که چه اتفاقی در حال وقوع است آرامش خاطر داشته باشید و به راحتی بررسی کنید که آیا همه چیز درست است یا خیر.

مزایا دوربین مداربسته

3. امنیت کارکنان

مسلما محافظت از کارمندان به اندازه محافظت از دارایی یک کسب و کار مهم است. چرا که نصب دوربین مداربسته در محل کار به کارکنان شما این امکان را می‌دهد که بدانند شما به امنیت آن‌ها اهمیت می‌دهید. به همین منظور وجود دوربین مداربسته تا حد زیادی می‌تواند از هر گونه تعارض یا خشونت نسبت به کارمندانتان جلوگیری کند. همچنین وجود دوربین مداربسته در محیط کار برای کارکنان محل کسب و کار هم امنیت خاطر به وجود می‌آورد. این که مراجعه کنندگان بدانند در صورت تخطی از قوانین این رفتار آنها قابل پیگیری است پس بسیاری از مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

4. نظارت مناطق خصوصی و حساس

ممکن است کسب و کار شما دارای محیط‌هایی باشد که اطلاعات ویژه یا حساسی دارد که شما نمی‌خواهید افراد به آنجا تردد کنند. وجود دوربین مدار بسته در این محیط‌ها این اطمینان را می‌دهد که افراد نباید به محیط‌های ممنوعه وارد شودند و در آنجا حضور یابند که در این صورت این امر قابل پیگیری خواهد بود.

5. تضمین رضایت مشتری

مسلما مشتری راضی یعنی تجارت یک اصل برای آن است.طبیعتا شما نمی‌توانید همیشه در هر ساعتی در محل کارتان حضور داشته باشید و مراقب رفتار کارمندانتان با مشتری‌ها باشید. دوربین مداربسته به شما این امکان را می‌دهد که در هر ساعتی از راه دور بتوانید شرایط کسب و کارتان را بسنجید. همچنین امکان بازبینی مشکلات در صورت بروز برای سیستم کاری شما ممکن است.

6. کنترل دوربین مداربسته از راه دور

از طریق نصب دوربین‌های مداربسته می‌توانید از راه دور با آسودگی کامل روی اموال و محیط کسب و کارتان نظارت داشته باشید و تصاویر ضبط شده آن را باز بینی کنید. حتی وقتی به تعطیلات طولانی می‌‌روید احتیاج به نگرانی نیست زیرا می‌توانید از راه دور محیط کسب و کارتان را در هر ساعتی از شبانه روز چک کنید.

7. بازدهی بالاتر کارکنان

هنگامی که کارکنان می‌دانند دوربین مدار بسته در محل قرار دارد شایسته‌تر رفتار می‌کنند در نتیجه وجود دوربین مدار بسته بر رفتار کارکنان تاثیر مثبت دارد، چرا که کارمندان می‌دانند رفتارشان قابل رصد است از این‌رو تلاش می‌کنند در هر لحظه به شیوه درست و صحیح وظایف خود را انجام دهند.

8. مدارک را جمع آوری کنید

اگر اتفاقی غیر قابل توجیه در محل کسب و کار شما رخ دهد، دوربین‌های مداربسته می‌توانند به شما و دیگران کمک کنند تا شواهدی را در دست داشته باشید تا به حقیقت مسائل پی ببرید تا بفهمید دقیقا چه اتفاقی و در چه زمانی رخ داده است چرا که وجود دوربین‌های مداربسته می‌توانند به حل مشکلات کمک بزرگی کند.

مزایا دوربین‌های مداربسته در محیط‌های مسکونی

سیستم دوربین‌های مداربسته امنیتی و نظارتی برای محیط‌های مسکونی هم به اندازه محیط‌های تجاری و صنعتی حائز اهمیت است. کاملا مشهود هست که وجود دوربین مداربسته در منزل منجر به داشتن آرامش خاطر خواهد شد. سرپرستان خانواده می‌توانند با خیال آسوده در بیرون خانه کار کنند یا به سفر‌های طولانی بپردازند زیرا قادر هستند در هر ساعتی از شبانه روز محیط خانه خود را چک و در صورت نیاز تصاویر آن را بازبینی کنند. همچنین نصب دوربین‌ مداربسته در محیط مسکونی تا حد زیادی می‌تواند از آسیب‌های جانی و مالی جلوگیری کند؛ این مورد از مهم‌ترین مزایا دوربین مداربسته می‌تواند باشد.

1. مراقبت از فرزندان و سالمندان

اگر شما شاغل هستید یا چند ساعت در روز را از خانه خود دورید، اما مسئولیت سالمندان یا فرزندان را بر عهده دارید قطعا به دوربین مدار بسته احتیاج دارید.

مزایا دوربین مداربسته

 به عنوان مثال شما برای نگهداری از فرزند خود یا سالمند خود پرستار استخدام کرده‌اید، طبیعتا در مورد نحوه رفتار پرستار با خانواده‌تان نگران هستید و ترجیح می‌دهید از مسیر دور هم از حال خانواده خود با خبر باشید. همچنین اینکه پرستار شما بداند رفتارهای او قابل پیگیری و رصد است بسیاری از مشکلات پیشگیری خواهد شد. در این صورت با استفاده از دوربین مدار بسته می‌توانید از مسیر دور هم در هر ساعتی از شبانه روز از شرایط خانواده خود مطلع شوید در نتیجه آرامش خاطر بسیاری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

2. امنیت فضای مشترک ساختمان‎ها

اگر در آپارتمان‌های مسکونی ساکن هستید، به طور معمول نمی‌توانید همه‌ی رفت و آمد‌ها را چک کنید. ممکن است بدون این که شما خبر دار شوید افراد سودجو وارد آپارتمان شما شوند با نصب دوربین مدار بسته از ورود این افراد به داخل آپارتمان شما قطعا جلوگیری به عمل خواهد آمد و مسلما امنیت خاطر زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

با توضیحات فوق کاملا مشهود است که وجود دوربین‌های مداربسته تا چه حد زیادی برای حفظ امنیت و جلوگیری از جرم جنایت لازم است. قابل توجه است. دوربین‌های مداربسته در رنج قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند و همچنین نمونه‌های مقرون به صرفه قابل دسترس هستند.

مزایا دوربین مداربسته

لازم به ذکر است که تولیدکنندگان مطرح این حوزه مانند برند هایک ویژن، تجهیزاتی مطابق با نیاز روز کاربران و با ویژگی‌های منحصر به فرد و در مدل‌های متفاوت تولید می‌کنند. به عنوان مثال دوربین‌ مداربسته هایک ویژن مورد استفاده در فضای بیرونی با دوربین های فضای داخلی متفاوت است، برخی دوربین‌ها قابلیت ضبط صدار را نیز دارند و ... . در هر صورت کاربران می‌توانند دوربین‌های مداربسته خود را طبق نیازشان انتخاب کنند. شاید کاربری دوربین مدار بسته آنالوگ توربو اچ دی برایش بهینه‌تر باشد اما کاربر دیگری نیاز به دوربین‌های تحت شبکه داشته باشد.

سخن پایانی

البته در انتها خاطر نشان می‌شویم برای انتخاب و نصب دوربین‌های مداربسته شما به افراد متخصص نیاز دارید چرا که وجود افراد متخصص به شما کمک شایانی می‎کند تا بر اساس نیازتان و با هزینه بهینه سیستم امنیتی محیط مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این صورت با کمترین هزینه و انرژی می‌توانید بیشترین بازدهی را از سیستم امنیتی خود دریافت کنید.

دراین مقاله سعی شد به برخی مزایا دوربین مداربسته اشاره شود، امیدواریم توانسته باشیم قدر به سوال شما در مورد مزایای دوربین مدار بسته پاسخ داده باشیم. شایان ذکر است که هایک ویژن لند نماینده دوربین مدار بسته هایک ویژن به عنوان نماینده‌ای موفق و فعال در حوزه دوربین مدار بسته می‌تواند گزینه مناسبی برای مشاوره و تجهیز شما به یک سیستم دوربین مدار بسته باشد و استفاده از محصولات و خدمات آن می‌تواند در افزایش امنیت محل زندگی و کسب و کار شما کمک کننده باشد.