آموزش سازمانی یکی از اصولی است که باید در هر سازمانی وجود داشته باشد تا سازمان بتواند چابکی و به‌روز بودن خود را حفظ کرده و همچنان در مسیر خود رشد کند. آموزش کارکنان کمک می‌کند که بهره‌وری افراد سازمان بیشتر شود و یک شرکت بتواند با هزینه‌های کمتر و در مدت زمان کمتر، دستاوردهای بسیار بیشتری را کسب کند. به همین خاطر است که در چند سال اخیر، سازمان‌های زیادی به سمت آموزش کارکنان خود آمده‌اند و تصمیم گرفته‌اند با ارائه آموزش‌های موردنیاز، کارکنان خود را به روز کرده و با رشد آنها، خودشان نیز رشد کنند و به دستاوردهای بیشتری برسند. آموزش آنلاین کارکنان یکی از جدیدترین روش‌هایی است که در سازمان‌ها اجرا می‌شود و باعث می‌شود که آموزش بسیار هدفمندتر شده و زمان کمتری از کارکنان سازمان برای مشاهده آموزش‌ها گرفته شود.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد آموزش آنلاین کارکنان صحبت کنیم و بگوییم که این کار اصلا چه فایده‌ای دارد و چه چیزی باعث شده است که سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر و بزرگ، به این موضوع علاقه‌مند شوند و به جای آموزش‌های حضوری، بیشتر جذب آموزش آنلاین شوند و کارکنان خود را به این روش تقویت کنند. اگر مدیر یک مجموعه یا مدیر منابع انسانی هستید و می‌خواهید برای آموزش کارکنان خودتان راهکار مناسبی پیدا کنید تا شاهد بالاترین بازدهی در سازمان خود باشید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید در مورد آموزش آنلاین کارکنان اطلاعات جالبی را کسب کرده و از این روش بهترین استفاده را ببرید.

آموزش آنلاین کارکنان – فرصتی استثنایی برای توسعه سازمان

چرا آموزش آنلاین کارکنان بازدهی بهتری دارد؟

خیلی از افراد اعتقاد دارند که آموزش حضوری بسیار بهتر از آموزش‌های آنلاین است و در آموزش آنلاین نمی‌توان بازدهی لازم را دریافت کرد و انتقال مطالب را به‌درستی انجام داد. البته باید بگوییم که این عقیده تا حد زیادی درست است و اگر آموزش آنلاین به صورت حرفه‌ای و مناسب و توسط مدرس کاربلد تدریس نشود، ممکن است خواب‌آور و خسته‌کننده باشد و تاثیری نیز نخواهد داشت. اما آموزش آنلاین در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده است و مدرسان نیز با ارتقای خود توانسته‌اند تکنیک‌های خوبی را برای ارائه بهتر آموزش‌های آنلاین یاد بگیرند تا تاثیرگذاری آموزش خود را بیشتر کنند. مثلا کارهایی مانند انجام تمرینات مختلف متناسب با دروس، انجام پروژه‌ها و... کمک می‌کند که آموزش آنلاین نیز نتیجه‌بخشی خوبی داشته باشد و افرادی که آموزش می‌بینند بتوانند دستاورد مناسبی را کسب کنند.

یکی از بهترین مجموعه های آموزشی حال حاضر کشور با نام فرادرس توانسته است با فراهم کردن شرایط مناسب برای آموزش آنلاین کارکنان این امکان را فراهم کند که کارکنان و کارمندان سازمان ها به راحتی یک کلیک به مجموعه بزرگی از آموزش های موردنیاز دسترسی داشته باشند؛ در صورتی که تمایل دارید شما هم به این آموزش ها دسترسی داشته باشید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

آموزش آنلاین کارکنان چه فوایدی برای سازمان دارد؟

احتمالاً کنجکاو شده‌اید که بدانید آموزش آنلاین کارکنان چه فایده‌ای برای سازمان و برای کارمندان شما دارد تا بتوانید با دلایل مناسب، مقایسه بین آموزش حضوری و آنلاین را انجام دهید و بهترین گزینه را برای سازمان خودتان انتخاب کنید.

موارد زیر، از جمله مهمترین فوایدی هستند که آموزش آنلاین برای یک سازمان و کارکنان آن دارد:

هزینه کمتر

اگر قرار باشد یک کلاس آموزشی حضوری برای شرکت برگزار شود، به موارد زیر نیاز خواهیم داشت:

  • تهیه پذیرایی برای شرکت کنندگان
  • دعوت از یک مدرس خوب و باسابقه
  • مکان برگزاری کلاس
  • میز و صندلی مناسب برای شرکت کنندگان و مدرس دوره
  • امکانات مختلف نورپردازی و ضبط صدا مانند میکروفن، پروژکتور یا ال سی دی
  • و...

اینها تنها ابزارهای ضروری برای برگزاری کلاس حضوری هستند و هرکدام از این موارد می‌توانند هزینه‌های میلیونی برای سازمان شما داشته باشند. جدا از اینکه تمام کارکنان سازمان باید زمان خود را برای دیدن آموزش موردنظر و شرکت در کلاس بگذارند و ممکن است هماهنگی بین آنها بسیار سخت باشد و حتی زمان کاری تلف شود. اما آموزش آنلاین به این صورت است که مدرس قبلا ویدیویی را ضبط کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید با ارائه دسترسی به کارکنانی که نیاز به دیدن آن ویدیو دارند، از آنها بخواهید در زمانی که خودتان تعیین می‌کنید آموزش را دیده و از آن استفاده کنند. این کار باعث می‌شود که هزینه‌های شرکت بسیار کمتر شوند و نیازی به پذیرایی از مهمانان، رزرو مکان برگزاری کلاس و... نداشته باشید.

استفاده بهینه از زمان

همان‌طور که در مثال مورد قبلی گفتیم، وقتی یک کلاس اجباری در شرکت برگزار شود، تمام کارمندان مجبور به شرکت در آن کلاس هستند و این موضوع باعث می‌شود برنامه زمانی آنها به هم بخورد یا ساعات کاری زیادی تلف شود. اما آموزش آنلاین این مشکل را ندارد و کارکنان می‌توانند در زمان‌های تلف شده خود یا در وقت‌هایی که کار خاصی برای انجام ندارند، به دیدن آموزش‌ها بپردازند و از آنها استفاده کنند تا هم زمان کاری تلف نشود و هم بتوانند از آموزش‌هایی که برایشان تهیه شده است استفاده کنند. این موضوع برای شرکت نیز اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود تمامی کارکنان ساعات کاری خودشان را برای کار بگذارند و آن را برای آموزش دیدن صرف نکنند.

استفاده از بهترین مدرس‌ها

در حالت عادی اگر شما بخواهید برای آموزش به افراد سازمان خود یک مدرس خوب پیدا کنید، ممکن است مدرس موردنظر یا زمان کافی برای آموزش به کارکنان شما را نداشته باشد و نتواند به محل شرکت شما بیاید تا این کار را انجام دهد یا هزینه خیلی بالایی را برای این کار دریافت کند. این موضوع باعث می‌شود که متحمل هزینه زیادی شوید یا نتوانید از مدرس موردنظرتان استفاده کنید و مجبور به استفاده از یک مدرس دیگر شوید. اما در آموزش آنلاین کارکنان، شما می‌توانید از ویدیوهای آموزشی بهترین مدرس‌های کشور استفاده کنید و از اطلاعات مفید آنها برای پیشرفت سازمان خودتان بهره ببرید. این موضوع تنها در آموزش آنلاین امکان‌پذیر است و در آموزش حضوری نمی‌توانید به این شکل از آموزش‌های دلخواه خودتان استفاده کنید و هزینه‌ای ناچیز را برای آن بپردازید.

آموزش آنلاین کارکنان – فرصتی استثنایی برای توسعه سازمان

یادگیری بهتر

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، خیلی از افراد عقیده دارند که یادگیری در کلاس‌های حضوری بهتر اتفاق می‌افتد و در آموزش آنلاین یادگیری به خوبی انجام نمی‌شود. اما باید بدانید که خیلی اوقات افراد در کلاس‌های حضوری، درگیر صحبت با یکدیگر و چرت زدن یا درگیر کار با گوشی موبایل می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که نتوانند به خوبی در کلاس حضور داشته باشند و به مطالب دقت کرده و یادداشت‌برداری کنند. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که تمامی هزینه و زمانی که سازمان برای آموزش این افراد صرف کرده است از بین برود و تاثیر خاصی در سازمان ایجاد نکند؛ اما در آموزش آنلاین کارکنان این مشکل وجود ندارد.

چون در آموزش آنلاین شما می‌توانید برای کارکنان خودتان وظایفی را مطرح کنید که بعد از دیدن آموزش انجام دهند، مثلا بخواهید پروژه‌ای را بعد از دیدن آموزش برایتان انجام دهند تا اطمینان حاصل کنید که آموزش‌ها را با دقت دیده‌اند. همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که در آموزش آنلاین کارمندان می‌توانند بارها و بارها ویدیوها را دیده و مرور کنند و این موضوع کمک می‌کند که بتوانند یادگیری عمیق‌تری داشته باشند و هر زمان که نیاز داشتند مجدداً به ویدیو موردنظرشان مراجعه کنند. این موارد کمک می‌کند که یادگیری بسیار بهتر اتفاق بیفتد و موضوعات و مطالبی که می‌خواهید به صورت عمیق در ذهن کارکنان شما ایجاد شود.

نظارت روی روند آموزش دیدن کارکنان

یکی از فواید مهمی که آموزش آنلاین کارکنان برای سازمان دارد، این است که مدیران سازمان می‌توانند با توجه به امکاناتی که سیستم آموزش آنلاین دارد، ببینند هر کدام از کارکنان چه میزان از آموزش را دیده‌اند یا چه پروژه‌هایی را انجام داده‌اند. این امکان کمک می‌کند که بتوانند با خیال راحت‌تری آموزش دیدن کارکنان خود را کنترل کنند و در صورت نیاز بتوانند به کارکنان خاصی بگویند که برای دیدن آموزش زمان کافی بگذارند تا بتوانند کارهای موردنظر آنها را انجام دهند. این موضوع کار را برای مدیران بسیار راحت‌تر کرده و باعث می‌شود که خیلی درگیر کارهای آموزش سازمانی نشوند و بتوانند با خیال راحت و اطمینان از آموزش دیدن کارکنان، سازمان خودشان را رشد دهند.

آموزش آنلاین کارکنان – فرصتی استثنایی برای توسعه سازمان

چگونه از آموزش آنلاین کارکنان در سازمان استفاده کنیم؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چطور می‌توانید از آموزش آنلاین کارمندان استفاده کنید تا سازمان خودتان را رشد دهید و کارکنان خودتان را بروز کنید، در ادامه نکاتی را که برای انجام این کار نیاز است به شما می‌گوییم تا بتوانید با انجام آنها به سمت پیشرفت سازمان خودتان قدم بردارید.

فهرست کردن آموزش های مورد نیاز

اولین قدم برای اینکه بتوانید از آموزش آنلاین کارکنان استفاده کنید، این است که یک لیست از آموزش‌های موردنیاز سازمان خودتان تهیه کنید. ببینید چه مهارت‌هایی هستند که اگر به سازمان شما اضافه شوند، می‌توانند بازدهی کارکنان را بیشتر کنند و کمک کنند راحت‌تر به اهداف خودتان برسید.

مثلا ممکن است لیست شما چیزی مانند این موارد باشد:

  • آموزش اکسل
  • آموزش مذاکره
  • آموزش فروش تلفنی
  • آموزش فروش حضوری
  • آموزش اصول قرارداد بستن
  • آموزش بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • و...

شما باید یک لیست به این شکل برای خودتان آماده کنید تا بتوانید به سراغ مراحل بعدی بروید و آنها را انجام دهید.

پیدا کردن یک سیستم آموزشی مناسب

دومین گامی که برای آموزش کارکنان خودتان باید بردارید، این است که یک سیستم آموزشی مناسب پیدا کنید که همه یا اکثر آموزش‌های موردنیازتان را داشته باشد. چنین سیستمی هم باید آموزش‌های موردنیازتان را داشته باشد و هم باید امکانات موردنیاز برای یک سیستم آموزش سازمانی را دارا باشد. مثلا باید بتوانید دسترسی کارکنان خودتان را به سیستم کنترل کنید و به افراد دلخواه دسترسی بدهید. یا باید بتوانید ببینید که زمان مشاهده آموزش‌ها در افراد مختلف به تفکیک چند دقیقه است تا بتوانید کنترل مناسبی روی آنها داشته باشید. مثلا سیستمی مانند پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس دارای چنین امکاناتی است و انتخاب خوبی برای یک سازمان محسوب می‌شود.

معرفی آموزش سازمانی فرادرس

در مجموعه آموزشی فرادرس، طرح جدیدی با عنوان آموزش سازمانی فرادرس اضافه شده است. با استفاده از این طرح، آموزش‌های موردنیاز برای کارمندان و کارکنان راحت‌تر در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا بتوانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در زمینه‌های مختلف بیشتر کنند. اگر می‌خواهید از شرایط آموزش سازمانی فرادرس بیشتر مطلع شوید، روی لینک زیر کلیک کرده و شرایط استفاده از آموزش سازمانی فرادرس را مطالعه کنید:

دسترسی به کارکنان موردنظر

بعد از اینکه سیستم آموزشی خودتان را انتخاب کرده و آن را تهیه کردید، نوبت به این می‌رسد که کارکنان خودتان را انتخاب کرده و به آنها دسترسی‌های موردنیاز را بدهید. مثلا ممکن است برخی از کارکنان به همه آموزش‌ها نیاز نداشته باشند و فقط آموزش‌های خاصی بخواهند، در این صورت امکان کنترل دسترسی افراد، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید راحت‌تر چنین مواردی را انجام دهید و محدودیتی در این زمینه نداشته باشید.

کنترل آموزش آنلاین کارکنان

آخرین مرحله‌ای که نیاز دارید، این است که ببینید کارکنان شما چطور از آموزش‌ها استفاده کرده‌اند و اگر برخی از آنها آموزش‌ها را به خوبی ندیده‌اند، از آنها بخواهید این کار را انجام دهند. همچنین می‌توانید برای کارکنان خود چالش یا پروژه‌ای را تعیین کنید که همزمان با دیدن آموزش‌ها انجام دهند تا اطمینان حاصل کنید که به خوبی کار موردنظرتان را انجام داده و آموزش‌ها را مشاهده می‌کنند. مثلا اگر قرار است کارمند خاصی در سازمان شما آموزش اکسل ببیند، می‌توانید از او بخواهید که همزمان با دیدن آموزش، برایتان یک فایل داشبورد اکسل برای محاسبه هزینه‌ها و سود خالص سازمان طراحی کند. این کار باعث می‌شود که فرد موردنظر توجه بیشتری به آموزش کرده و یادگیری بهتری داشته باشد.

آموزش آنلاین کارکنان – فرصتی استثنایی برای توسعه سازمان

کلام آخر در مورد آموزش آنلاین کارکنان

در این مقاله در مورد آموزش آنلاین کارکنان صحبت کردیم و گفتیم که اصلا چرا آموزش آنلاین کارمندان بهترین انتخاب برای یک سازمان است و فوایدی که در این کار وجود دارند را بررسی کردیم تا بتوانید با این موارد آشنا شوید. همچنین با هم بررسی کردیم که چطور می‌توانید آموزش آنلاین را در سازمان خودتان پیاده‌سازی کنید تا بتوانید با صرف هزینه و زمان کمتر، آموزش‌های موردنیاز کارکنان خودتان را در اختیار آنها قرار دهید. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد بتوانید اطلاعات بیشتری را در مورد آموزش آنلاین کارکنان کسب کنید و بتوانید با توجه به نکات مهمی که در این مقاله گفته شد، برای انجام این کار اقدام کنید و سازمانی به‌روز و چابک ایجاد کرده و همیشه در مسیر رشد قرار داشته باشید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.