گوگل قابلیت بارگذاری تنبل یا Lazy Load را به صورت آزمایشی در Google Chrome اضافه کرده که راهی برای باز شدن سریع‌تر سایت‌ها و همین‌طور کاهش مصرف ترافیک است چرا که عکس زمانی بارگذاری می‌شود که قرار است کاربر آن را ببیند. به عبارت دیگر Lazy Load موجب بارگذاری تدریجی عکس‌ها و حتی iframe در صفحات وب می‌شود.

در ادامه به روش فعال کردن این قابلیت آزمایشی در گوگل کروم اشاره می‌کنیم که طبق معمول با تغییر دادن یک flag ساده صورت می‌گیرد.

قابلیت Lazy Load برای بارگذاری تدریجی عکس و ویدیوها و محتویات iframeها مثل تبلیغات و پست‌ها و ویدیوها در طراحی وب استفاده می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که کاربر اسکرول انجام می‌دهد، فاصله‌ی یک iframe از بالا و پایین Viewport یا بخشی که کاربر می‌بیند، محاسبه شده و اگر در محدوده‌ی خاصی بود، منبع عکس یا iframe لود می‌شود.

لیزی لود کردن عکس یا ویدیو، موجب افزایش سرعت باز شدن صفحات سایت می‌شود و یکی از تکنیک‌های کاهش ترافیک مصرفی هاست و سرور و همین‌طور افزایش امتیاز سرعت صفحه در تست‌هایی مثل Page Speed گوگل است.

گوگل پا را یک قدم فراتر گذاشته و می‌خواهد Lazy Load را به صورت فراگیرتر در دنیای وب فعال کند و این چیزی است که توسط مرورگر گوگل کروم انجام می‌شود. در حال حاضر می‌توانید از فلگ جدیدی که برای این مهم اضافه شده استفاده کنید و لیزی لود را فعال کنید. ویژگی‌های آزمایشی معمولاً ابتدا با تغییر فلگ فعال می‌شوند اما در چند نسخه بعد، ممکن است به عنوان یک گزینه و تنظیم استاندارد در صفحه‌ی تنظیمات مرورگر Google Chrome‌ قرار گیرند.

فعالسازی بارگذاری تنبل تصاویر در گوگل کروم برای افزایش سرعت سایت‌ها و کاهش مصرف اینترنت

کاربرانی که از Chrome Canary استفاده می‌کنند، ابتدا به صفحه‌ی فلگ‌ها مراجعه کنند که آدرس آن به صورت زیر است:

chrome://flags

و سپس در نوار سرچ بالای صفحه، کلمه‌ی Lazy را سرچ کنند. اگر در نسخه‌ی معمولی کروم یعنی نسخه‌ی ۶۸ فعلی این کار را انجام بدهید، فقط فلگ مربوط به بارگذاری تنبل آی‌فریم‌ها را مشاهده خواهید کرد در حالی که در نسخه‌ی آزمایشی Canary، دو فلگ Enable lazy image loading و Enable lazy frame loading در لیست باقی می‌ماند. روی منوی کرکره‌ای روبروی هر دو فلگ کلیک کنید و Enabled را انتخاب کنید. در نهایت روی دکمه‌ی Relaunch Now کلیک کنید تا کروم بسته و مجدداً اجرا شود.

فعالسازی بارگذاری تنبل یا Lazy Load عکس و ویدیوها در کروم برای سرعت بیشتر و مصرف ترافیک کمتر

پس از ری‌استارت شدن کروم، متوجه می‌شوید که سایت‌ها سریع‌تر لود می‌شوند و زمانی که سریع اسکرول می‌کنید، برخی عکس‌ها و ویدیوها و محتویات آی‌فریم‌های تبلیغاتی یا سایر iframeها به تدریج لود می‌شود. این موضوع باعث کاهش مصرف اینترنت می‌شود.