گاهی اوقات بلندی صدا زنگ تلفن در اندروید بسیار کم می‌شود و کاربر متوجه تماس تلفنی نمی‌شود. ممکن است همین اتفاق در مورد صدای نوتیفیکیشن‌ها و صدای مدیا یا به عبارت دیگر اپ‌ها بیافتد.

ممکن است مشکل به سادگی با بلندتر کردن صدا حل شود و البته کنترل کردن بلندی صدا در اندروید ساده است. روش‌های دیگری نیز برای حل کردن مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن، نوتیفیکیشن‌ها و غیره در اندروید وجود دارد.

در ادامه به چند راهکار ساده برای حل کردن مشکل بی‌صدا بودن اندروید یا پخش نشدن برخی صداها می‌پردازیم.

ری‌استارت یا خاموش و روشن کردن

ساده‌ترین راهکار برای برخی مشکلات نرم‌افزاری این است که سیستم عامل را از نو اجرا کنید. به عبارت دیگر گوشی یا تبلت را Restart یا خاموش و پس از لحظاتی روشن کنید.

کلید بلندی صدا یا ولوم را چک کنید

در اندروید برای تغییر بلندی صدا معمولاً از دکمه‌ی فیزیکی کنار بدنه استفاده می‌شود. اما دقت کنید که بلندی صدای Media یا اپلیکیشن‌ها و مولتی‌مدیا، صدای زنگ تلفن یا Ring و صدای تماس تلفنی یا Call و همین‌طور صدای زنگ هشدار یا Alarm و صدای نوتیفیکیشن‌ها، متفاوت است. اینکه با فشار دادن کلید بلندتر کردن صدا یا Volume Up ، کدام صدا افزایش پیدا کند، به این بستگی دارد که در حال حاضر چه اپلیکیشنی باز است و چه فرآیندی در حال انجام است. به عنوان مثال زمانی که در اپلیکیشن پخش ویدیو در حال تماشای فیلم هستید، با بلندتر کردن صدا از طریق دکمه‌ی ولوم کنار گوشی، بلندی صدای Media بیشتر می‌شود.

برای بررسی دقیق اینکه بلندی صداهای مختلف چگونه است، اپلیکیشن Settings اندروید را اجرا کنید و روی گزینه‌ی تنظیمات صدا که معمولاً نام آن Sound یا Sounds and notifications تپ کنید. اکنون به اسلایدرهای بلندی صدا دقت کنید و همه را در حد متوسط یا بالاتر تنظیم کنید.

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

و اما روش‌های دیگر دسترسی به تنظیمات صدا:

یک روش سریع دسترسی به صفحه‌ی فوق این است که نوار وضعیت بالای صفحه را پایین بکشید و روی آیکون بلندگو تپ و مکث کنید تا صفحه‌ی تنظیمات صدا باز شود.

و روش بعدی برای تغییر بلندی صدا، این است که روی آیکون بلندی صدا در تنظیمات سریع یا Quick Settings که با پایین کشیدن نوار وضعیت نمایان می‌شود، تپ کنید. پنجره‌ای حاوی اسلایدرهای تنظیم بلندی صدا نمایش داده می‌شود و به راحتی می‌توانید همه‌ی موارد را کنترل کنید.

غیرفعال کردن حالت Do Not Disturb یا مزاحم نشوید

حالت بی‌صدا یا DND در اندروید و همین‌طور آیفون، یکی از ویژگی‌های مفید است. می‌توانید تنظیمات DND را به گونه‌ای انجام بدهید که گوشی به صورت خودکار در ساعت‌های کاری یا در ساعت‌های خواب و استراحت، بی‌صدا شود و البته تنظیماتی نیز برای استثناء قائل شدن و تنظیم بلندی صداهای مختلف وجود دارد.

البته اگر DND به صورت پیش‌فرض تنظیمات موردنیاز شما را نداشته باشد، می‌توانید از اپلیکیشن‌های جالبی که به صورت هوشمندانه بلندی صداها را با توجه به نوع اپ و نوتیفیکیشن تنظیم می‌کند، استفاده کنید.

در صورت استفاده از Do Not Disturb یا اپ‌های جانبی مدیریت صدا، دقت کنید که ممکن است بی‌صدا بودن تماس تلفنی یا نوتیفیکیشن‌ها و صدای برخی اپ‌ها، به این موارد مربوط شود. بهتر است DND‌ را به کلی غیرفعال کنید و همین‌طور تنظیمات فعالسازی خودکار DND در ساعت‌های مشخص را موقتاً غیرفعال کنید و وضعیت را بررسی کنید.

برای بررسی تنظیمات DND، تنظیمات اندروید را باز کرده و روی گزینه‌ی مربوط به تنظیمات صدا و نوتیفیکیشن تپ کنید. سپس روی Do Not Disturb تپ کنید.

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

در صفحه‌ی تنظیمات DND به دنبال گزینه‌ای مثل Automatic Rules یا Turn on Automatically که به معنی قواعد خودکار و فعال شدن خودکار است تپ کنید.

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

در صفحه‌ی بعدی همه‌ی قوانین تعریف‌شده را با تپ روی سوییچ روبرویشان غیرفعال کنید.

فعال کردن Safe Mode اندروید

سیف مود یا حالت امن در اندروید به این معنی است که اندروید را بدون اپ‌های جانبی و صرفاً با اپ‌ها و پردازش‌های اصلی بوت کرده و استفاده کنید. برای تست و بررسی اینکه آیا بی‌صدا بودن به یکی از اپ‌های نصب‌شده مربوط می‌شود یا خیر، می‌توانید از Safe Mode به مدت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه استفاده کنید. اگر مشکلی در این مدت دیده نشود، روشن است که یکی از اپ‌های نصب‌شده صدا را قطع می‌کند و باید اپ‌ها را تک‌تک بررسی کرد.

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

و اما روش فعال کردن Safe Mode:

گوشی را با فشار دادن و نگه داشتن کلید Power خاموش کنید کنید.

پس از خاموش کردن، کلید پاور را فشار داده و نگه دارید تا گوشی روشن شود و به محض رویت کردن لوگوی سازنده یا اندروید، کلید پاور را رها کنید و کلید ولوم پایین را فشار داده و نگه دارید.

کلید ولوم پایین را تا زمانی که اندروید بوت و کاملاً اجرا شود نگه دارید.

در صورت فعال شدن حالت سیف مود، این عبارت را در گوشه‌ی پایین صفحه مشاهده خواهید کرد.

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

روش دیگر برای فعال کردن حالت امن این است که:

کلید پاور را فشار دادن و نگه دارید تا منوی خاموشی نمایان شود.

پس از نمایش منوی خاموشی روی گزینه‌ی Power Off تپ و حدود ۲ ثانیه صبر کنید.

پنجره‌ای باز می‌شود و با تپ روی OK، گوشی ری‌استارت شده و اندروید در حالت Safe Mode بوت می‌شود.

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

برای خروج از سیف مود، صرفاً باید گوشی را ری‌استارت کنید.

اپلیکیشن‌هایی که اخیراً نصب شده را حذف کنید

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از اپلیکیشن‌ها روی تنظیمات بلندی صدا کنترل دارند و ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. با بررسی تنظیمات این اپلیکیشن‌ها احتمالاً مشکل به سادگی حل می‌شود اما قبل از بررسی تنظیمات، روش ساده و سریع این است که اپلیکیشن‌هایی که اخیراً نصب کرده‌اید را حذف کنید.

به عبارت دیگر بررسی کنید که مشکل از چه زمانی و پس از نصب کردن کدام اپ‌ها ایجاد شده است. ممکن است یکی از این اپ‌ها ریشه‌ی مشکل بی‌صدا شدن اندروید باشد.

برای حذف کردن اپ‌ها، معمولی می‌بایست به تنظیمات اندروید و بخش Apps یا Application مراجعه کرد اما روش کار در محصولات مختلف متفاوت است.

روش‌های حل مشکل بی‌صدا بودن زنگ تلفن و غیره در اندروید

 یک روش ساده‌ی دیگر، اجرا کردن اپلیکیشن Play Store گوگل و تپ روی اپ مورد نظر و سپس تپ روی Uninstall است.

در صورت برطرف شدن مشکل و شناسایی اپلیکیشنی که مشکلات را ایجاد کرده، می‌توانید از طریق مدیریت دسترسی‌ها یا Permissions اندروید، دسترسی به تنظیمات صدا را مسدود کنید تا اپ موردبحث نتواند گوشی را بی‌صدا کند.

استفاده از اپ‌های تنظیم بلندی صدا

اگر هیچ یک از روش‌های فوق مشکل را برطرف نکرده، می‌توانید اپلیکیشنی برای مدیریت کردن تنظیمات صدا نصب کنید و اولویت کنترل بلندی صدا را به این نوع اپ‌ها بدهید. دو اپ زیر برای این مقوله توصیه می‌شود: