یکی از تغییرات اخیر مک‌او‌اس، سیستم دسترسی‌ها است که تا حدی شبیه به اندروید شده است. در تنظیمات حریم خصوصی macOS دو گزینه‌ی Accessibility و Full Disk Access وجود دارد که معنای متفاوتی دارند. Accessibility در حقیقت دسترسی لازم برای اعمال تغییر در مک است در حالی که گزینه‌ی Full Disk Access صرفاً دسترسی کامل به دیسک یا حافظه‌ی ذخیره‌سازی است. این دو گزینه در دو بخش مجزا قرار دارند.

در ادامه با این گزینه‌ها و تفاوتشان بیشتر آشنا می‌شویم و شیوه‌ی تغییر دسترسی‌ها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت Accessibility با Full Disk Access در مک‌او‌اس

برخی از اپلیکیشن‌های اندروید یا هر سیستم عامل دیگری، از نظر دسترسی مجاز به کنترل کردن سیستم عامل هستند و در واقع خارج از محدوده‌ی خویش می‌توانند از سخت‌افزار استفاده کرده و حتی اپلیکیشن‌های دیگر را کنترل کنند. تنظیمات مربوط به این نوع دسترسی معمولاً در بخش Accessibility از تنظیمات سیستم عامل است.

به عنوان مثال درایور جانبی که برای کارکرد صحیح قطعه‌ای از سخت‌افزار مثل گیم‌پد یا هدست نصب می‌شود، می‌بایست در پس‌زمینه مشغول به کار باشد و نیاز به دسترسی خاصی به اسم Accessibility دارد. برخی اپلیکیشن‌های اصلی سیستم عامل یا نرم‌افزارهای جانبی که نصب می‌شود هم نیاز به این دسترسی خاص دارند تا به درستی کار کنند.

تفاوت Accessibility با Full Disk Access در تنظیمات حریم خصوصی مک‌او‌اس و روش تغییر دسترسی‌ها

اما دقت کنید که برخی از اپلیکیشن‌ها که دسترسی Accessibility را نیاز دارند، در حقیقت بدافزار و ویروس هستند! لذا نباید دسترسی Accessibility را به هر اپلیکیشنی داد! بهتر است اپلیکیشن‌ها را از منابع رسمی و قابل‌اعتماد دانلود کنید تا با این نوع اپ‌ها روبرو نشوید.

اما دسترسی بعدی که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، دسترسی کامل به دیسک است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این دسترسی نیز در تنظیمات Privacy مک‌او‌اس و در بخش Security & Privacy موجود است اما گزینه‌ی متفاوتی است:

تفاوت Accessibility با Full Disk Access در تنظیمات حریم خصوصی مک‌او‌اس و روش تغییر دسترسی‌ها

منظور از دسترسی کامل به دیسک یا Full Disk Access این است که اپلیکیشن می‌تواند تمام فایل و فولدرها را اسکن یا استفاده کند، حتی فایل‌هایی که توسط سیستم عامل قفل شده و در اختیار آن است. اما در حقیقت اپلیکیشنی که این دسترسی را دارد، نمی‌تواند در هر فایلی که بخواهد، تغییر ایجاد کند! در واقع برای حذف کردن یا تغییر دادن فایل‌های سیستمی که مربوط به سیستم عامل است، دسترسی root نیاز است.

به عنوان مثال نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس برای اسکن کامل دیسک، نرم‌افزارهای بکاپ‌گیری برای بکاپ گرفتن از سیستم عامل و تمام اپ‌ها و فایل‌ها، به این دسترسی نیاز دارند اما در عین حال ممکن است دسترسی Accessibility هم موردنیاز برخی از این اپ‌ها باشد.

بنابراین دسترسی Full Disk Access ساده‌تر از Accessibility است و حساسیت کمتری دارد اما در عین حال نباید این دسترسی را به هر اپلیکیشنی بدهید مگر آنکه دلیل روشنی برای صدور مجوز دسترسی به تمام دیسک وجود داشته باشد.

نحوه تغییر دسترسی‌های حریم خصوصی در مک‌او‌اس

برای تغییر دادن این تنظیمات، می‌بایست روی منوی اپل یا سیب معروف در نوار منو کلیک کنید و سپس روی System Preferences کلیک کنید. در پنجره‌ی تنظیمات سیستمی که ظاهر می‌شود، روی Security & Privacy کلیک کنید و سپس در تب Privacy دو تنظیم یادشده و در واقع اپلیکیشن‌هایی که این دو دسترسی مهم را دارند، مورد بررسی قرار دهید.

برای حذف دسترسی یکی از اپ‌های لیست، می‌بایست ابتدا روی آیکون قفل در پایین و چپ کلیک کنید و سپس رمز عبور را وارد کنید. اکنون ویرایش دسترسی‌ها امکان‌پذیر است و می‌توانید یکی از اپ‌های لیست را انتخاب کرده و با کلیک روی دکمه‌ی - زیر لیست، دسترسی آن را حذف کنید.

تفاوت Accessibility با Full Disk Access در تنظیمات حریم خصوصی مک‌او‌اس و روش تغییر دسترسی‌ها

برای دادن دسترسی به اپ‌های جدید نیز می‌توانید روی دکمه‌ی + زیر لیست کلیک کنید و اپلیکیشن موردنظر را انتخاب کنید.