سریال نامبر یا شماره سریال یک عدد یکتا است که برای گوشی یا تبلت توسط سازنده در نظر گرفته می‌شود. منظور از یکتا بودن این است گوشی‌ها و تبلت‌ها دارای سریال نامبر یکسان نیستند. از شماره سریال می‌توان برای چک کردن اصالت کالا و همین‌طور یافتن گوشی یا تبلت به سرقت رفته و گاهی برای استفاده از خدمات گارانتی محصول استفاده کرد.

در این مقاله به چند روش چک کردن شماره سریال محصولات اندرویدی می‌پردازیم. با ما باشید.

سریال نامبر یا شماره سریال یک عبارت نسبتاً طولانی است که در آن از حروف و اعداد استفاده شده است. تعداد کاراکترها بسته به نظر سازنده متفاوت است اما نکته‌ی مهم این است که شماره سریال دو محصول متفاوت، یکسان نیست! اگر اینگونه باشد احتمالاً جعل کالا انجام شده است و سریال نامبر حقیقی نیست.

به شماره سریال درج شده روی جعبه توجه کنید

اولین روش پیدا کردن شماره سریال این است که بسته‌بندی محصول را چک کنید. معمولاً روی جعبه برچسب یا کادری حاوی مشخصات وجود دارد و یکی از موارد اساسی و مهم که در این بخش ذکر می‌شود، شماره سریال است. شماره سریال معمولاً روبروی عبارت S/N که مخفف Serial Number است ذکر می‌شود.

چک کردن سریال نامبر و IMEI وسایل اندرویدی از چند روش مختلف

به جز سریال نامبر، IMEI نیز معمولاً روی بسته‌بندی ذکر می‌شود و بسیار مهم است. در واقع اگر بخواهید گوشی به سرقت رفته را پیدا کنید، می‌توانید از شماره سریال IMEI استفاده کنید! به همین جهت کاربرد آن بیشتر از شماره سریال است. محصولاتی که دو یا چند سیم‌کارته هستند، دو یا چند شماره‌ی IMEI دارند.

زیر باتری و پشت بدنه را چک کنید

در برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها که باتری از نوع جداشدنی است، اگر باتری را خارج کنید زیر آن برچسبی موجود است که اطلاعاتی مثل نام دقیق مدل و شماره سریال و همین‌طور شماره IMEI درج شده است.

در سایر گوشی‌ها و تبلت‌ها که باتری جداشدنی نیست و بدنه کاملاً پک شده، می‌توانید روی بدنه را چک کنید اما معمولاً برای حفظ زیبایی، شماره سریال و مشخصات دیگر روی بدنه درج نمی‌شود. ممکن است این اطلاعات به شکل برچسب پشت گوشی چسبانده شده باشد، در این صورت برچسب را دور نیاندازید بلکه آن را جدا کرده و در جعبه‌ی محصول برای استفاده‌های بعدی نگهداری کنید.

چک کردن سریال گوشی و تبلت در تنظیمات اندروید

در اپلیکیشن Settings اندروید هم اطلاعاتی مثل شماره سریال محصول و شماره‌ی IMEI ذکر می‌شود. برای چک کردن این موارد، اپلیکیشن تنظیمات یا Settings را از کشوی اپلیکیشن‌ها اجرا کنید یا روش دیگر این است که نوار وضعیت را پایین بکشید و روی آیکون چرخدنده تپ کنید.

چک کردن سریال نامبر و IMEI وسایل اندرویدی از چند روش مختلف

چک کردن سریال نامبر و IMEI وسایل اندرویدی از چند روش مختلف

در تنظیمات روی About Phone یا About Tablet یا About Device تپ کنید. محل این گزینه و نام آن بسته به مدل و برند محصول کم و بیش متفاوت است. در ادامه روی Status یا وضعیت تپ کنید و این گزینه هم در رام‌های مختلف اندروید، نام و موقعیت متفاوتی دارد. به عنوان ممکن است اطلاعات سخت‌افزاری در منویی با عنوان سخت‌افزار یا Hardware موجود باشد.

چک کردن سریال نامبر و IMEI وسایل اندرویدی از چند روش مختلف

چک کردن سریال نامبر و IMEI وسایل اندرویدی از چند روش مختلف

در صفحه‌ی بعدی گزینه‌هایی مثل IMEI و Serial Number موجود است و احتمالاً زیر هر یک از این موارد، عدد موردنظر شما درج شده است. اگر اینگونه نیست می‌بایست روی این گزینه‌ها تپ کنید و اطلاعات را در صفحه‌ی بعدی چک کنید.

چک کردن سریال نامبر و IMEI وسایل اندرویدی از چند روش مختلف

اگر گزینه‌ی موردنظر را پیدا نکرده‌اید، بهتر است گوگل کنید یا در انجمن‌ها از دیگران سوال کنید.

در پایان به این نکته توجه کنید:

شماره سریال و شماره IMEI گوشی یا تبلت را از دیگران مخفی نگه دارید و صرفاً در مراجعه به مراکز خدمات پس از فروش و گارانتی، آن را در اختیار دیگران قرار دهید. با مخفی نگه داشتن این موارد، می‌توانید جلوی برخی سوء استفاده‌ها را بگیرید.