یکی از روش‌های تعمیر آیفون و آیپد در واقع بحرانی! استفاده از DFU Mode است. منظور از Device Firmware Update یا به اختصار DFU حالتی است که می‌توانید سیستم عامل iOS یا iPadOS را روی دیوایس از نو نصب کنید. بنابراین زمانی که سیستم عامل به درستی بوت نمی‌شود یا پس از اجرا شدن، مشکلات جدی وجود دارد و استفاده از اپ‌ها امکان‌پذیر نیست، یک راهکار اساسی این است که از DFU استفاده کنید.

در ادامه به چند کاربرد مهم DFU Mode در آیفون و آیپد می‌پردازیم.

توجه کنید که قبل از فعال کردن DFU Mode و نصب کردن مجدد فرم‌ویر، بهتر است سایر راه حل‌ها مثل آپدیت کردن سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها و همین‌طور حالت ریکاوری را تست کنید. ممکن است با یک آپدیت ساده، مشکل گوشی یا تبلت شما برطرف شود و نیازی به نصب کردن مجدد همه‌چیز از نو نباشد! البته اگر بکاپ داشته باشید بسیاری از امور ساده می‌شود اما به هر حال DFU آخرین راهکار است.

۵ مشکل بزرگ آیفون و آیپد که با DFU Mode رفع می‌شود

اگر آیفون یا آیپد شما در شرایطی سیستم عامل را بوت می‌کند و می‌توانید از فایل‌های خویش بکاپ بگیرید، حتماً این کار را انجام بدهید و سپس از DFU Mode استفاده کنید.

اما در ادامه موارد کاربرد DFU Mode را بررسی می‌کنیم.

خرابی جدی آیفون و آیپد

گاهی اوقات مشکلاتی در iOS یا iPadOS وجود دارد که کاربر را به ستوه می‌آورد و عملاً استفاده از iPhone و iPad غیرممکن می‌شود. برای آپدیت کردن سیستم عامل یا اپلیکیشن‌ها و حذف کردن اپی که مشکلات جدی به وجود آورده، می‌بایست سیستم عامل عملکرد نسبتاً عادی داشته باشد اما همیشه این طور نیست.

هر زمان که آیفون یا آیپد پس از خاموش و روشن شدن روی لوگو گیر می‌کند یا به کلی صفحه سیاه است، می‌توانید از DFU استفاده کنید و همه‌چیز را از نو نصب کنید. اگر مشکل سخت‌افزاری وجود نداشته باشد، به احتمال قوی مشکل رفع می‌شود.

بوت لوپ یا تکرار بوت

یک مشکل دیگر Boot Loop یا به زبان فارسی تکرار بوت است. به عبارت دیگر زمانی که آیفون را روشن می‌کنید، لوگوی اپل یا همان سیب معروف ظاهر می‌شود اما اتفاقی نمی‌افتد! یا ممکن است پس از لحظاتی لوگو ناپدید شود و مجدداً ظاهر شود.

۵ مشکل بزرگ آیفون و آیپد که با DFU Mode رفع می‌شود

در این حالت فلش زدن فرم‌ویر به کمک DFU Mode یک راهکار موثر است.

خرابی فرم‌ویر

برای رفع مشکل اپلیکیشن‌های معیوب می‌توانید از حالت ریکاوری استفاده کنید اما اگر سیستم عامل به دلیلی معیوب شده باشد، می‌بایست از DFU Mode برای تعمیر آن استفاده کنید. بنابراین اگر پیامی شبیه your iPhone firmware is corrupt روی صفحه ظاهر شده و به خرابی فرم‌ویر اشاره می‌کند، از DFU Mode استفاده کنید.

توجه کنید که خرابی فرم‌ویر ممکن است در حدی باشد که سیستم عامل اجرا می‌شود اما مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال افت سرعت گوشی و عدم اتصال صحیح و راحت به Wi-Fi ممکن است به دلیل ناقص و معیوب بودن فرم‌ویر اتفاق بیافتد که با آپدیت کردن سیستم عامل و یا با استفاده از DFU Mode قابل حل است.

مشکل در بروزرسانی نرم‌افزاری

گاهی اوقات iPhone یا iPad در اواسط آپدیت نرم‌افزاری، به دلیلی مثل خالی شدن شارژ باتری ناگهان خاموش می‌شود! این اتفاق گاهی مشکلات عجیب و جدی ایجاد می‌کند!

توصیه می‌شود که قبل از آپدیت کردن نرم‌افزاری، همواره شارژ باتری را به حد بالایی برسانید و سپس اقدام کنید. به علاوه  شارژر و کابل شارژ را متصل کنید.

اگر به هر دلیل آپدیتی ناموفق بوده، ممکن است بازگشت به نسخه‌ی قبلی هم امکان‌پذیر نباشد و در نتیجه سیستم عامل معیوب و ناقص شده باشد. در این صورت باید از DFU Mode برای نصب مجدد آن استفاده کنید.

۵ مشکل بزرگ آیفون و آیپد که با DFU Mode رفع می‌شود

مشکلات به ظاهر سخت‌افزاری

برخی مشکلات آیفون و آیپد حتی از نگاه تعمیرکاران متخصص، سخت‌افزاری است و باید گوشی باز و معاینه شود اما در حقیقت با نصب کردن مجدد سیستم عامل، ممکن است مشکل رفع شود!

به این موارد توجه کنید:

  • عمر باتری پایین و غیرطبیعی
  • عمل نکردن دکمه‌ها
  • صفحه نمایش خالی کاملاً سفید یا کاملاً مشکی
  • عملکرد عجیب و غیرطبیعی لمس صفحه

این موارد هم به سخت‌افزار و هم به سیستم عامل مربوط می‌شود.