در سال‌های اخیر سرویس‌های ابری نظیر Google Drive نزد کاربران محبوب‌تر شده‌اند چرا که سرعت اینترنت بیشتر شده است. گوگل درایو ۱۵ گیگابایت فضا برای همگام‌سازی و اشتراک‌گذاری اقسام فایل در اختیار کاربر قرار می‌دهد و با ارتقا به پلان پولی، می‌توانید از حجم بیشتری استفاده کنید. اما اگر کامپیوتر شما فضای خالی زیادی نداشته باشد و نخواهید همیشه فولدری حاوی همه‌ی فایل‌های گوگل درایو روی سیستم داشته باشید چطور؟

گوگل راهکاری جدید معرفی کرده که Google Drive Stream است. با این قابلیت جدید لازم نیست همه‌ی فایل‌ها را دانلود کنید بلکه می‌توانید فایل‌ها را در زمان لازم، دانلود کرده و مشاهده کنید. در ادامه با این شیوه‌ی جدید استفاده از گوگل درایو آشنا می‌شویم.

تفاوت همگام‌سازی با عملکرد Drive File Stream چیست؟

اپلیکیشن Google Drive به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی موجود است و همواره آخرین نسخه‌ی فایل‌ها را آپلود و دانلود می‌کند. اگر از طریق کامپیوتر خویش، فایلی جدید آپلود کنید، در گوشی یا تبلت متصل به همان حساب گوگل هم فایل دانلود و موجود می‌شود.

گوگل برای ویندوز و مک‌او‌اس ابزاری به اسم Backup & Sync در نظر گرفته که فرآیند همگام‌سازی را انجام می‌دهد به این معنی که نسخه‌ای از تمام فایل‌های موجود روی حساب گوگل درایو شما، روی ویندوز یا مک دانلود و نگهداری می‌شود.

روش جدیدتر برای استفاده از گوگل درایو، استفاده از اپلیکیشن Drive File Stream است. روش کار Drive File Stream به این صورت است که فایل‌ها را تنها در زمانی که کاربر می‌خواهد فایل را باز کند، دانلود می‌کند. لذا فضایی که در سیستم شما به فایل‌های گوگل درایو اختصاص پیدا می‌کند به مراتب کمتر است.

البته این اپ برای کسانی مفید است که کمبود فضای خالی دارند و از طرفی به اینترنت سریع و ارزان دسترسی دارند. فایل‌های موردنیاز هر بار دانلود می‌شود و این یعنی مصرف اینترنت بیشتر. در مقابل با استفاده از Drive File Stream، حجم کمتری از دیسک اشغال می‌شود. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط و کاربرد، تصمیم بگیرید که کدام روش بهتر است.

در واقع اگر بخواهید همیشه نسخه‌ای از فایل‌هایی که روی گوگل درایو آپلود کرده‌اید روی سیستم شما باقی بماند، باید از اپ قدیمی گوگل درایو برای ویندوز و مک‌او‌اس استفاده کنید.

نکته‌ی جالب این است که تاکنون گوگل سرویس Drive Stream را به حساب کاربری G Suite اختصاص می‌داد. اخیراً نام G Suite‌ به Google Workspace تغییر کرده است و سرویس استریم از گوگل درایو هم در اختیار حساب‌های کاربری معمولی قرار گرفته است. لذا همه می‌توانند بدون هزینه‌ی اضافی از آن استفاده کنند. 

ستاپ File Drive Stream در ویندوز یا مک‌او‌اس

ابتدا اپلیکیشن گوگل درایو فایل استریم را دانلود کنید. ستاپ نسخه‌ی ویندوزی و مک‌او‌اس مشابه است.

پس از دانلود و نصب اپلیکیشن فایل استریم، آن را اجرا کنید.

آشنایی با Google Drive File Stream و شیوه‌ی استفاده از آن در ویندوز و مک‌او‌اس

در مراحل ستاپ با حساب کاربری گوگل لاگین کنید.

با تکمیل کردن مراحل ستاپ، گزینه‌ی مربوط به نرم‌افزار Google Drive File Stream در فایل منیجر ویندوز اضافه می‌شود. با کلیک روی گزینه‌ی درایو فایل استریم، نمایی از گوگل درایو و تمام فایل‌های شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید فایل‌ها را باز کنید. البته بسته به سرعت اینترنت، ممکن است باز شدن فایل‌ها کمی طولانی شود.

آشنایی با Google Drive File Stream و شیوه‌ی استفاده از آن در ویندوز و مک‌او‌اس

قابلیت‌های Google Drive File Stream

برای استفاده از گوگل درایو در حال حاضر، دو راهکار Backup & Sync‌ و Google Drive File Stream ارایه شده است که هر یک مزایا و معایبی دارد. بهتر است نگاهی به مزایا و معایب اپلیکیشن درایو فایل استریم بیاندازیم:

  • سرویس فایل استریم گوگل درایو روش خوبی برای خالی کردن دیسک و در عین حال استفاده از سرویس ابری گوگل درایو است.
  • می‌توانید فایل‌های خودتان و فایل‌هایی که با شما اشتراک‌گذاری شده را ببینید، بدون آنکه نیازی به دانلود و ذخیره کردن فایل روی کامپیوتر باشد.
  • در صورت نیاز می‌توانید برخی از فایل‌هایی که در حالت آفلاین نیاز دارید را از سایت گوگل درایو دانلود کنید و روی کامپیوتر خویش داشته باشید.
  • فایل‌ها خاصی که در حالت آفلاین نیاز دارید را هم دانلود کنید.
  • زمانی که با استفاده از Drive File Stream فایلی را باز کرده و ویرایش می‌کنید، تغییراتی که می‌دهید در فایل اصلی که روی گوگل درایو موجود است، منعکس می‌شود و از بین نمی‌رود.
  • در صورت قطع شدن اینترنت در اواسط کار، می‌توانید ویرایش فایل را ادامه دهید و زمانی که اتصال به اینترنت برقرار شد، تغییراتی که داده‌اید آپلود می‌شود.

آشنایی با Google Drive File Stream و شیوه‌ی استفاده از آن در ویندوز و مک‌او‌اس

و اما معایب اپلیکیشن جدید گوگل نسبت به اپ بکاپ‌گیری و همگام‌سازی قدیمی:

  • محتویات گوگل درایو شما در معرض دید تمام کسانی که از کامپیوتر شما استفاده می‌کنند قرار می‌گیرد و شاید نخواهید برخی فایل‌ها توسط دیگران رویت شود. اما در صورت استفاده از اپلیکیشن Backup & Sync می‌توانید مشخص کنید که کدام فولدرها به صورت خودکار دانلود و آپلود شوند. این قابلیت در اپ درایو فایل استریم وجود ندارد و همه‌ی فایل و فولدرها رویت می‌شود.
  • نمی‌توانید فولدرهایی نظیر Documents یا Desktop یا هر فولدر مهمی دیگری را از طریق Drive File Stream همگام‌سازی یا به زبان دیگر آپلود کنید. در صورت نیاز مجبور می‌شوید که با مراجعه به سایت گوگل درایو، فایل‌های موردنظر را به صورت دستی آپلود کنید که کار وقت‌گیری است.
  • متأسفانه سرویس Google Photos مجتمع‌سازی نشده و برای دیدن عکس‌ها و دانلود عکس‌ها باید از سرویس تحت وب گوگل فوتوز استفاده کنید.

تنظیمات Drive File Stream

گوگل در اپلیکیشن جدید خویش تنظیماتی برای سفارشی‌سازی در نظر گرفته است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

به صورت پیش‌فرض گزینه‌ی مربوط به Drive File Stream در اپ مدیریت فایل ویندوز یا مک، با حرف G نمایش داده می‌شود. می‌توانید این حرف را به حرف دیگری تغییر دهید. برای این منظور کافی است به Settings مراجعه کنید.

برای دسترسی به تنظیمات Drive File Stream، روی آیکون این اپ در گوشه‌ی تسک‌بار کلیک کنید. در پنجره‌ی باز شده روی گزینه‌ی Settings  که در گوشه‌ی بالای پنجره دیده می‌شود کلیک کنید و سپس روی Preferences کلیک کنید.

در سمت راست برای تغییر دادن حرف مربوط به درایو  فایل استریم، از منوی Default drive letter استفاده کنید و حرف موردنظر را انتخاب کنید.

آشنایی با Google Drive File Stream و شیوه‌ی استفاده از آن در ویندوز و مک‌او‌اس

در صورت محدود بودن سرعت اینترنت، می‌توانید همگام‌سازی فایل‌ها در پس‌زمینه را موقتاً متوقف کنید. برای این منظور تنظیمات Drive File Stream را باز کنید و روی Settings و سپس Pause syncing کلیک کنید.

آشنایی با Google Drive File Stream و شیوه‌ی استفاده از آن در ویندوز و مک‌او‌اس

گزینه‌ی مفید دیگر در تنظیمات این اپ، محدود کردن سرعت دانلود و سرعت آپلود است. برای این موارد بخش Network Settings را چک کنید.

جمع‌بندی: اپ وان‌درایو در برابر اپ‌های گوگل درایو

نکته‌ی جالب این است که کاربران سرویس ابری مایکروسافت یا همان OneDrive معروف، می‌توانند در تنظیمات همگام‌سازی، قابلیت در دسترسی بودن فایل‌ها در زمان دلخواه را فعال کنند که به آن Files on-demand گفته می‌شود. در این صورت وان‌درایو از نظر قابلیت‌ها بهتر از Drive File Stream خواهد بود. به عبارت دیگر اپلیکیشن وان‌درایو امکانات دو اپی که گوگل برای استفاده از گوگل درایو معرفی کرده را در خود جمع کرده است و می‌توان گفت که اپ بهتری است.

هر زمان که سیستم عامل نصب کنید و بخواهید از اپ سابق گوگل درایو استفاده کنید، در صورت محدود نکردن فولدرها، همه‌ی فایل‌های شما دانلود می‌شود و حجم زیادی از اینترنت شما مصرف می‌شود. این معضل با معرفی اپ جدید Drive File Stream حل شده است. به علاوه اگر درایو ذخیره‌سازی سیستم شما از نوع SSD باشد، احتمالاً فضای محدودی دارد و نباید آن را بیهوده پر کرد. در این شرایط اپ جدید گوگل بهتر از اپ سابق خواهد بود.