به احتمال زیاد در هنگام رانندگی در خیابان رانندگانی را دیده‌اید که بدون رعایت به قوانین در حال رانندگی هستند؛ یا شاید شما هم در هنگام رانندگی به دلیل برخی از خطاها مانند نبستن کمربند، سرعت بالا، سبقت گرفتن و غیره جریمه شده باشید. جریمه مبلغی است که توسط پلیس راهنمایی رانندگی برای رانندگان مخلف در نظر گرفته می‌شود. هزینه و مبلغ هر یک از جرایم با یکدیگر متفاوت بوده و بهتر است پیش از زیاد شدن خلافی خودرو، آن را پرداخت کنید. در سال‌های پیش از این طرحی به نام بخشودگی جرایم دیرکرد اجرا می‌شد که در این مقاله به توضیح آن می‌پردازیم. اگر شما هم به فکر پرداخت جریمه خودرو خود هستید ولی از زمان پرداخت اصلی مدت زیادی گذشته است، خوب است تا با روش‌های پرداخت نوین آشنا شوید.

توضیحاتی درباره بخشودگی جرایم رانندگی

یکی از مواردی که تمامی رانندگان ممکن است با آن مواجه شوند، جریمه شدن در هنگام رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی است. این موارد ممکن است در کشورهای پیشرفته به دلیل آموزش اصولی از دوران کودکی کمتر رخ دهد. جریمه همان گونه که از نامش مشخص است مبلغی به عنوان هشدار برای تکرار نکردن عمل نادرست است. جریمه رانندگی با توجه به نوع خطا هزینه‌های متفاوتی دارد.

شما می‌توانید بعد از جریمه شدن این مبلغ را تا 60 روز پرداخت کنید، در غیر این صورت این مبالغ روی هم جمع شده و در هنگام تغییر سال دو برابر می‌شوند. این خبر خوشایندی برای رانندگان نیست، به همین دلیل در اغلب سال‌ها طرحی به عنوان بخشودگی جرایم دیرکرد اجرا می‌شد که در آن دولت جریمه‌هایی که دو برابر شده بودند را می‌بخشید و رانندگان می‌توانستد هزینه اولیه خلافی خودرو را پرداخت کنند.

در سال 1401 تاکنون اطلاعی درباره این طرح داده نشده است و تمامی رانندگان به دنبال اعلام این خبر هستند. اما بهتر است بدانید با پرداخت جریمه‌ها به طور موردی می‌توانید از دو برابر شدن مبلغ و پرداخت هزینه‌های گزاف جلوگیری کنید. در ادامه روش پرداخت ساده و آسان جریمه را به شما معرفی می‌کنیم.

آیا بخشودگی جرایم دیرکرد اعلام خواهد شد؟

سقف خلافی برای توقیف 3 میلیلون تومان است!

یکی از مشکلاتی اکثر رانندگان متخلف با آن مواجه هستند گذشتن جمع مبلغ جریمه بالای 3 میلیون تومان است. در این هنگام دستور متوقف کردن خودرو داده شده و خودرو به پارکینگ انتقال داده می‌شود. شرط خارج کردن خودرو از پارکینگ تنها پرداخت خلافی ماشین است، به همین دلیل بهتر است با پرداخت به موقع و موردی از زیاد شدن و در نتیجه انتقال خودرویتان به پارکینگ جلوگیری کنید. در سال 1401 به دلیل مطرح نشدن طرح بخشودگی جرایم دیرکرد ممکن است سقف جرایم رانندگان بسیاری از این مبلغ عبور کند و مراحل ضبط خودرو اتفاق بیافتد. به همین دلیل توصیه می‌شود در پرداخت به موقع جریمه کوشا باشید.

با تاپ خلافی خود را تفکیکی پرداخت کنید!

حال که با با مشکلات و عواقب پرداخت نکردن جریمه و خلافی خودرو آشنا شدید، بهتر است با راه حل این مسئله نیز آشنا شوید. سوپر اپلیکیشن تاپ یکی از برنامه‌های کاربردی است که می‌توانید به کمک آن جرایم را سر وقت مشخص پرداخت کنید. بخشی در سوپر اپلیکیشن تاپ به عنوان استعلام و پرداخت خلافی وجود دارد که می‌توانید به آن رجوع کرده و مبلغ را پرداخت کنید.

آیا بخشودگی جرایم دیرکرد اعلام خواهد شد؟

این کار در گذشته تنها با مراجعه حضوری به پلیس +10 انجام می‌شد که کاری زمان‌بر و پر هزینه بود. اما اکنون شما به کمک سوپر اپلیکیشن تاپ می‌توانید با پرداخت هزینه کمتر اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری درباره نوع و مکان جریمه داشته باشید. همچنین امکان پرداخت جریمه به صورت موردی نیز وجود دارد که از انباشته شدن مبلغ و مشکلات آتی آن جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید به سه طریق اقدام به گرفتن استعلام خودرو خود کنید:

  • استعلام خلافی با پلاک و بدون نباز به احراز هویت: در این روش شما می‌توانید مبلغ خلافی خود را به صورت یکجا پرداخت کنید، کارمزد این عملیات تنها 5200 تومان است و بعد از پرداخت تسویه آنی صورت می‌گیرد. در این روش شما قابلیت دیدن جزئیات جرایم را ندارید.
  • استعلام خلافی خودرو با شناسه قبض و پرداخت: در این روش شما نیازی به احراز هویت و پرداخت کارمزد ندارید. تنها کافی است اطلاعات موردنیاز را وارد کرده و مبلغ جریمه را پرداخت کنید، در این روش تسویه به صورت آنی انجام می‌گیرد.
  • استعلام خلافی با پلاک: رد این روش شما به احراز هویت احتیاج دارید. تنها کافی است در سامانه ناجا اهراز هویت انجام داده و جرایم خودرو خود را با جزئیات دیده و همچنین به صورت موردی پرداخت کنید. در این روش قابلیت پرداخت به صورت یکجا نیز وجود دارد و تسویه به صورت آنی انجام می‌گیرد. کارمزد این روش تنها 5200 تومان است.

سخن پایانی

در این مبلغ با طرح بخشودگی جرایم و با مشکلاتی که ممکن است در صورت پرداخت نکردن جرایم با آن‌ها رو به رو شوید آشنا شدید. شما می‌توانید با استفاده از سوپر اپلیکیشن تاپ خود را از این مشکلات برهانید. این اپلیکیشن زیر نظر بانک پارسیان، بانک مرکزی، پلیس فتا و شاپرک کنترل می‌شود و فضایی امن و مطمئن برای تمامی کاربران ایجاد کرده است.

کاربران می‌توانند با دانلود و نصب این برنامه بر بسیاری از امورات روزانه خود سرعت ببخشند. در این سوپر اپلیکیشن بیش از 70 برنامه کاربردی وجود دارد که هر یک می‌تواند در بخش از زندگیتان کارساز باشد. برای مثال پرداخت قبوض، کارت به کارت، سامانه چک صیاد، پرداخت خلافی خودرو و غیره از خدمات این سوپر اپلیکیشن به شمار می‌آید.