اجازه دهید یک بار برای همیشه تکلیف تفاوت‌های سامانه ردیابی با نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل را مشخص کنیم! در این نوشته می‌خواهیم به ویژگی‌هایی اشاره کنیم که تفاوت‌های این دو سامانه را برای شما مشخص می‌کنند. البته با توجه به اینکه نرم افزار مدیریت ناوگان اورنگ و سامانه ردیابی آن به عنوان یکی از سامانه‌های مطرح در این حوزه شناخته می‌شود، این دو سامانه مبنایی برای مطالعه موردی (Case Study) قرار گرفته است.

اجازه دهید از خود کلمات این دو شروع کنیم. اول اینکه بگوییم که سامانه ردیابی مخفف Automatic Vehicle Locating است که به اختصار به آن AVL می‌گویند. اگر بخواهیم ترجمه تحت لفظی داشته باشیم به ترکیب «مکان‌یابی خودکار خودرو» برخورد می‌کنیم. حال بیایید بفهمیم  FMSچیست؟

Fleet Management System  که به اختصار به آن FMS گفته می‌شود. ترجمه تحت‌اللفظی آن هم همان «سامانه مدیریت ناوگان» است. در اینجا کلمه «مدیریت» نقش پُررنگی دارد یعنی در اینجا ما با یک سامانه جامع روبه‌رو هستیم که در آن امکاناتی داریم که می‌توانیم ناوگان خود را با آن مدیریت کنیم. از همین جا اولین تفاوت و شباهت سامانه ردیابی با سامانه مدیریت ناوگان مشخص می‌شود!‌ در واقع سامانه ردیابی بخشی از سامانه مدیریت ناوگان است. اینکه بدانیم در لحظه خودرو ما کجاست، تنها یکی از امکاناتی است که در سامانه جامع مدیریت ناوگان پیدا می‌شود ولی همه آن نیست.

دومین مورد این است که سامانه ردیابی بیشتر برای افراد است که خودروهای شخصی دارند و یا ردیاب‌های شخصی که به صورت فردی می‌خواهند از آن استفاده کنند. اما مدیریت ناوگان با تعداد زیاد خودرو سروکار دارد. پس به طور خلاصه مخاطب سامانه ردیابی افراد مجرا هستند که برای خودرو و خودشان ردیاب تهیه کرده‌اند درصورتی که سامانه مدیریت ناوگان برای شرکت‌ها و سازمان‌هاست.

نیازهای شما تعیین‌کننده است!

درست است که سامانه مدیرت ناوگان یک سامانه با ویژگی‌های بیشتر است اما همیشه این طور نیست که چیزی که بیشترین امکانات را دارد، برای ما بهتر باشد. نکته اینجاست که باید به نیازمان از این سیستم‌ها توجه کنیم و متناسب با آن، اقدام به خرید کنیم.

سامانه ردیابی AVL

چیزهایی که سامانه ردیابی ندارد!

بیایید با چند ویژگی که سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل اورنگ دارد اما سامانه ردیابی اورنگ ندارد، آشنا شویم:

ماژول محاسبات مالی رانندگان

سامانه مدریت ناوگان اورنگ یه ماژول اضافی بسیار کاربردی دارد که برای محاسبات مالی رانندگان به کار می‌رود. به این صورت که رانندگان مطابق با کیلومتر یا ساعتی که طِی کرده‌اند، حقوق و پاداش دریافت می‌کنند.

گزارش‌های حرفه‌ای

سامانه مدیریت ناوگان اورنگ گزارش‌های حرفه‌ای در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهد. گزارش‌هایی مانند:

  • آنالیز سوخت
  • گزارش RFID (برای اینکه بدانیم در فلان ساعت و تاریخ چه کسی از خودرو شرکت استفاده کرده است)
  • گزارش هشدار (اینکه چه تعداد هشدار و چه نوعی در یک بازه زمانی ارسال شده است. این کار برای تحلیل رفتار رانندگان و بهبود راندمان آن‌ها بسیار مفید است)

اضافه کردن نقشه تخصصی

از ویژگی‌های دیگری که در عین تخصصی بودن جذاب نیز هست، قابلیت اضافه کردن نقشه با سامانه مدیریت ناوگان است. اما خب این یعنی چه؟

شرکت‌هایی مثل گاز و آب، نقشه‌های جغرافیایی خاص خود را دارند که در آن می‌توانند خطوط لوله‌های گاز و آب را ببینند و عملیات‌های مختلف را با ناوگان خود روی این مکان‌ها اجرا کنند. فرض کنید که شما مدیر نشت‌یابی خطوط لوله گازهای بین استانی هستید و می‌خواهید که نیروهای عملیاتی خود را برای بررسی بیشتر به آنجا بفرستید. با آپلود کردن نقشه‌های خود دیگر همه چیز آسان می‌شود!

محدوده جغرافیایی

محدوده‌های جغرافیایی یک اسم دیگر هم دارند و آن حصار جغرفیایی است. با حصارها می‌توان به ناوگان خود فهماند که فلان منطقه قابل تردد نیست یا فقط این محدوده‌ها برای تردد مجاز است. حالا شاید فکر کنید چرا باید سازمان‌ها و شرکت‌ها چنین کاری انجام دهند؟ یکی از این دلایل می‌تواند این باشد که رانندگان از خودروها استفاده شخصی نکنند. این یکی از مهم‌ترین دلایل است.

پیش‌نیاز مهم سامانه ردیابی و نرم افزار مدیریت ناوگان

ردیاب خودرو یک سخت‌افزار است که بر روی خودرو نصب می‌شود تا اطلاعات مکانی خودرو را به‌روی سامانه بفرستد.

درست است که با نرم افزارهای ردیابی گوشی مانند اورنگ تگ هم می‌توان ردیابی خودرو را انجام داد ولی معمولا ردیاب خودرو را رُکن اصلی مدیریت مبتنی بر موقعیت (GPS)‌ می‌دانند.

راستی می‌توانید مقاله بهترین ردیاب خودرو را نیز بخوانید که بدانید یک ردیاب خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

نتیجه‌گیری

در این نوشته به این پرداختیم که سامانه ردیابی با نرم افزار مدیریت ناوگان چه تفاوت‌هایی دارد. در این نوشته تلاش کردیم که این دو سامانه را بهتر بشناسیم و بدانیم که کدام یک برای ما مفیدتر است و همچنین فهمیدم که سامانه ردیابی بخشی از چیزی بزرگتر به نامه نرم افزار مدیرت ناوگان است. البته لفظ سامانه و نرم افزار در شرکت های مختلف ممکن است متفاوت باشد اما در بیشتر مواقع سامانه همان نرم افزار است.

اورنگ پژهان پارسه

شرکت اورنگ ۱۵ سال است که در زمینه‌ سیستم‌های ردیابی و ردیاب فعالیت می‌کند. در این مدت با تجربه و دانش تخصصی نقش پررنگی در ارتقا مدیریت ناوگان‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها بازی کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق زیر اقدام کنید:

021-91303338

opp.co.ir